خانه / اخبار / اخبار مسجد / سخنان دکتر سنگری در مراسم تجلیل ازحاج رضاپورکنی

سخنان دکتر سنگری در مراسم تجلیل ازحاج رضاپورکنی

به گزارش شبکه خبری دزفول(دز ان ان)، دکتر “محمد رضا سنگری” محقق و پژوهشگر عاشورایی در مراسم تجلیل از حاج رضا پوررکنی اظهار داشت: دزفول شهری است که خدا به آن نظر دارد، آسمان دزفول شکافی بسیار وسیع دارد که الطاف خداوندی از آن بر سر این مردم و این سرزمین می بارد. 

alt

وی گفت: دزفول شهریست که هنوز برای خود ما که در آن زندگی می کنیم شناخته شده نیست.اگرسیر تاریخی این شهر را مطالعه کنید از اولین دوره شکوفائی آن، که به دوره عیلامیها باز میگردد تا کنون شهری مذهبی بوده ،ساختار فرهنگی، معماری و اجتماعی این شهر با مذهب گره خورده است.
سنگری افزود: این ساختار فرهنگی مذهبی بشکلی بوده که وقتی حضرت امام رضا (ع) وارد دزفول می شود در این شهر توقفی طولانی می کند که برای اثبات آن می توان به مقامات و قدمگاههای متعدد آن حضرت در محدوده شهرستان دزفول اشاره کرد.
وی از حضرت سبزقبا(ع) به عنوان ابوالفضل(ع) امام رضا(ع) یاد کرد که با مشکی پر از آب معرفت، قلبها و مغزهای تشنه را بیدار و سیراب می نمود.
وی افزود :  امام زاده ها به عنوان پارتیزانهای اسلام و شیعه عمل می کردند که با حضور در نقاط دور افتاده و شهرها و دهاتها مردم را هدایت و رهبری می کردند و بعضا در این راه نیز به شهادت می رسیدند که حتی در این خصوص شواهد و قرائنی مبنی بر به شهادت رسیدن حضرت سبزقبا(ع) نیز موجود می باشد.
سنگری با اشاره به اینکه مثل امشبی در سال ۵۹ هجری که معادل است با حوالی ۲۰ مهرماه شمسی واقعه ی عاشورا صورت گرفته است افزود: چه نیکوست که در چنین روزی از مداحان و پرچمداران نهضت حسینی تجلیل می کنیم چرا که شاید فردا دیر باشد.
وی اذعان داشت: ما برای معرفی و تجلیل از ارزشهایمان در این شهر خیلی کوتاهی کرده ایم ، نمونه آن شهدا و سرداران ما هستند ما باید یکدیگر را در یابیم ما باید ارزشهایمان را حفظ نماییم.
این محقق عاشورائی تصریح کرد: اینقدر همدیگر را نفی نکنید، نزدیک به دو دهه است که بر روی چیزهای پوچ و کم اهمیت با یکدیگر نزاع می کنیم.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت:هر کس به هر دلیلی بخواهد دیگری را حذف کند خود حذف خواهد شد و هر کس دیگری را بشکند خود شکسته خواهد شد.
وی افزود: سعی کنید زیبایی ها را بهتر و بیشتر ببینید و چشم بر روزی زشتی ها و نا پاکی ها ببندید.
دکتر سنگری اعلام کرد: ما به یک بانک شعر  و مداحی در دزفول نیاز داریم تا اشعار و مداحی ها در آنجا جمع آوری شوند و همه بتوانند از آنها استفاده کنند و برای آیندگان به یادگار بماند، شاعران نیز سخاوت داشته باشند و اشعارشان را پنهان نکنند ، دزفول شاعران و مداحان بزرگی از گذشته دور داشته و باید این سیر ادامه داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: مداحان اگر شعر و آهنگ خوبی را در گذشته خوانده اند آن را دوباره بخوانند چرا که نخواندن این اشعار و نوحه ها که رضایت مردم را جلب می کند ظلم است.
این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد موزه ای عاشورائی برای اولین بار در کشور در دزفول بنا شود و اشعار نوحه ها، نخل ها، شیدانه ها، علم ها ، پرچم ها و دیگر ابزاری که در گذشته تا به حال در مراسمات مذهبی استفاده می شده  به عنوان میراث فرهنگی برای بازدید همگان به نمایش گذاشته شود که هم مسافران و گردشگران با فرهنگ و رسوم مذهبی و غنی این دیار آشنا شوند و هم آیندگان رسوم نیاکان خود را فراموش نکنند .
دکتر سنگری از وضعیت بی سروسامان محرم در چند سال اخیر دزفول اظهار گله مندی نمود و عنوان کرد: وضعیت دهه محرم در دزفول بسیار بی انضباط شده است مسیر و شکل حرکت هیئتها، توقفهای نابجا در مسیر بسیار نابسامان است، باید گروههای کارشناسی خبره ای مطالعه کار را شروع کنند و بایک اقدام صحیح و طرحی تازه حرکتی انقلابی و رادیکالی در این خصوص انجام شود .
وی در پایان ضمن تجلیل از مداح عاشورایی اهلبیت(ع) حاج رضا پور رکنی و ضمن آرزوی موفقیت برای کلیه خادمین حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، تداوم  تجلیل از مداحان و شعرای گذشته و حال را از مسئولین امر خواستار شد.

همچنین ببینید

آئین رونمایی از نرم افزار حسینی فدای حسین

آیین‌ رونمایی از نرم‌ افزار حسینی فدای حسین سومین پیر غلام اهل بیت کشوری و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *