خانه / نشریه / انتظار موعود / علائم حتمی ظهور

علائم حتمی ظهور

 

۱- خروج سفیانی:

 پیش از قیام امام زمان(ع) مردی از نسل ابوسفیان در منطقه شام، خروج می کند و با تظاهر به دین داری گروه زیادی از مسلمانان را می فریبد. امام سجاد(ع) فرمود: "ظهور قائم(ع) از ناحیه ‌خداوندقطعی و خروج سفیانی نیز از جانب خداوند قطعی است".

۲- خروج یمانی:

سرداری از یمن قیام می کند و مردم را به حق و عدالت دعوت می کند. امام صادق(ع) فرمود:‌ "قیام خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و در یک ماه و یک روز خواهد بود…".

 

۳- خروج دجال:

‌ یکی از نشانه های ظهور امام زمان(ع) خروج دجال ذکر شده است در این که دجال کیست دقیقاً مشخص نیست. البته این احتمال وجود دارد که مراد از دجال سفیانی باشد که در برخی از کتاب های اهل سنت بدان اشاره شده است. پیامبر اسلام(ص) فرمود: "قیام بر پا نمی شود تا وقتی که مهدی فرزندانم قیام کند و مهدی قیام نمی کند تا وقتی که شصت دروغگو خروج کنند و هر کدام بگوید من پیامبرم…".

 

۴- خسوف و کسوف:

 از نشانه های ظهور امام زمان(ع) کسوف در نیمه ماه رمضان و خسوف در آخر و یا اوّل ماه است. امام باقر(ع) فرمود: "دو نشانه، پیش از قیام مهدی(ع) پدپد خواهد آمد که  از  زمان هبوط آدم(ع) در زمین  بی سابقه است؛ گرفتن خورشید نیمه ماه رمضان و گرفتن ماه در آخر آن".

 

۵- درآمدن پرچم های سیاه از خراسان:

این حادثه نیز، در منابع دینی به عنوان نشانه های ظهور بیان شده است. امام باقر(ع) فرمود:‌ "بیرق های سیاهی از خراسان بیرون می آید و به جانب کوفه به حرکت در می آیند. پس چون مهدی(ع) ظاهر شود، اینان وی را دعوت به بیعت می کنند".

 

۶- فراگیر شدن ظلم و جور در جهان:

پفراگیر شدن ظلم، از نشانه های معروف ظهور امام زمان(ع) به شمار می آید. در روایات، این مطلب با عناوین گوناگون بیان شده تا آن جا که گفته شده است: " یملأ الله به الأرض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً؛۱۶ خداوند، به وسیله ‌ظهور مهدی(ع) زمین را پر از عدل و داد می سازد، پس از آن که از ظلم و ستم پر شده است

همچنین ببینید

چند روایت معتبر از داستان ولادت امام مهدی (عج)

روایت حکیمه خاتون، عمه ی مکرمه امام حسن عسگری علیه السلام مرحوم شیخ صدوق، در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *