خانه / نشریه / انتظار موعود / چگونه خود را برای ظهور آماده کنیم؟

چگونه خود را برای ظهور آماده کنیم؟

alt«آمادگی برای ظهور مستلزم انتظاری خوب و شایسته است.»
۱. شناخت: یکی از ویژگی های منتظر ، شناخت و معرفت به امام زمان است نه فقط یادگیری نام ها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت ؛ بلکه معرفت داشتن به ویژگی ها و ابعاد وجودی حضرت و اندیشیدن در کلمات و اوامر حضرت و تأمل در حکمت نام ها و نشانه ها و علائم ظهور و شگفتی ولادت و حیات او ، همچنین دانستن سبب و حکمت غیبت پر رمز و راز حضرت که به یقین وقتی انسان معرفت به این موارد پیدا کرده و اهداف و آرمان های او را فهمید

خود را برای عملی کردن اهداف امام زمان آماده می سازد و خشنودی او را به خشنودی خودش ترجیح می دهد و سعی می کند سرباز خوبی برای آن حضرت باشد.
از رسول اکرم (ص) حکایت شده:
«من مات و هو لا یعرف امامَهُ ماتَ میته جاهلیه» ؛
«کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.»
* راه های شناخت امام زمان :
از جمله راه های شناخت امام زمان عبارتند از : ۱. تلاش برای آگاهی بیشتر از حضرت یا از طریق شنیدن از بزرگان و یا مطالعه ی کتاب هایی که دراین زمینه نوشته شده است ، مانند کتاب مکیال المکارم که مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی تالیف کرده اند و طبق گفته نویسنده به فرمان خود امام زمان (عج) نوشته شده است این کتاب یک دوره امام شناسی که ترجمه فارسی هم شده است .
۲. راه دوم بوسیله ارتباط روحی و معنوی با دعا و توسل است: همانطور که در زیارت جامعه می فرماید : «خدایا از تو می خواهم که مرا از آشنایان به امامان و به حق و حقوق آنان قرار دهی!»
راه اول : راه معرفت علمی است ولی راه دوم: راه شناخت قلبی و روحی است.
۲. اطاعت: اگر چه امام زمان غایب است ولی اراده و فرمانش در میان همه ی خلایق جاری است . دستوراتش را باید شناخت و فرمان هایش را باید اطاعت کرد.
از امام صادق (ع) حکایت شده که می فرماید : خوشا به حال شیعیان مهدی قائم(ع) آنان که در دوران غیبت او چشم انتظار ظهور اویند و در دوران ظهورش سرسپردگان اوامر او.» حال سوال این است چگونه اوامر و دستورات امام زمان (عج) را در زمان غیبت ایشان بدانیم و به آنها عمل کنیم؟
در جواب این سوال باید گفت که اگر چه در خصوص امام زمان ارتباط محسوس بین امام و مردم وجود ندارد ولی در هیچ یک از دو غیبت صغری و کبری امام زمان ، پیوند امام با مردم به طور کلی قطع و گسسته نشده است زیرا در هر دو غیبت ، امر سفارت و نیابت وجود داشته و دارد و از طریق نایبان ، پیوند امام با مردم برقرار بوده و هست . در زمان غیبت صغری نیابت نایبان خاص بوده و در زمان غیبت کبری نیابت نایبان حضرت عام می باشد که با توجه به شرایط و ضوابطی که مطرح می کنند اطاعت فقهاء جامع الشرایط لازم و در ردیف اطاعت از امام زمان می باشد . و مخالفت با فقیه جامع الشرایط که نایب امام است ، مخالفت با امام ، و مخالفت با امام ، مخالفت با خداوند می باشد.

* توقیع حضرت ولی عصر (عج) :
سوالاتی که برای مردم حاصل شده بود و برای خودش نیز «اسحاق بن یعقوب » مشکل بود در ذیل نامه ای به وسیله نایب دوم ، یعنی محمد بن عثمان عمری به محضر حضرت مهدی (عج) فرستاد و پاسخ آنها را طلبید از جمله ی آن مسائل این بود که مردم در عصر غیبت در حوادث واقعه به چه کسی مراجعه کنند؟ حضرت پاسخ فرمودند: «… و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی روات حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله» ؛ « اما آنچه سوال کرده ای خدا تو را هدایت کند و ثابت قدم نماید… اما حوادثی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنها حجت و نمایندگان من هستند بر شما و من حجت خدا بر شما…» از این حدیث استفاده می شود که اطاعت از ائمه ی قبل ، عین اطاعت از امام زمان است چون فقها با توجه به قرآن کریم و قول ائمه احکام شرعی را بیان می کنند.
۳. انتظار : انسان منتظر نفس اماره را کنترل و شیطان را از خود دور می کند و خود را جهت استقبال از آقا امام زمان (عج) مهیا می کند. جهت استقبال از او لوح دل را از آلودگی ها و گناهان می شوید و خانه دل را به یاد خدا و با صفات حمیده و پسندیده ی انسانی زینت می دهد و الا امام زمان (عج) که به هر جایی پا نمی گذارند . نمی توان یک گوشه ی دل را از محبت دنیا پر کرد گوشه ی دیگر گناهان و… بعد به آقا بگوییم بیا بیا که سوختم ، ز هجر روی ماه تو ؟ چگونه سوخته است انسانی که خود را برای ظهور آماده نکرده است.

آیینه شو ، جمال پری طلعتان طلب
جاروب زن به خانه سپس میهمان طلب
۴. خدمت گذاری به حضرت : از امام صادق (ع) نقل شده که می فرمایند: «اگر دوران او را درک می کردم همه ی روزهای زندگیم را در خدمت به او می گذراندم.»
وقتی پیامبران و امامان در خدمت به امام زمان پیشتاز هستند وقتی امام صادق (ع) آرزوی خدمت به ایشان را دارد و حضرت عیسی (ع) از آسمان فرود می آید تا او را یاری کند وظیفه ی شیعیان منتظر در خدمت به ساحت مقدس او چقدر است؟
بی تردید خادمین دوران ظهور ، همان خادمین دوران غیبت اند.
آنها که پس از ظهور شایستگی خدمت می یابند، همان هایی هستند که در دوران غیبت ، بر خدمت به امام و امت امام همت گماشته اند و اهداف امام را سرلوحه ی زندگی خود قرار داده اند.
 

* برخی دیگر از تکالیف و وظایف منتظران حضرت:
 
۵. محبت به امام زمان (عج) : پیامبر اکرم : «خداوند را دوست بدارید به جهت آنچه از نعمت های خویش به شما می دهد و مرا به جهت دوستی خدای عزوجل دوست بدارید و اهل بیتم را به خاطر دوستی من دوست بدارید.»
۶. اظهار اشتیاق به دیدار آن بزرگوار : نیک بودن اشتیاق به آن حضرت ، امر واضح و روشنی است زیرا این از لوازم محبت است .
۷. اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت : اینکه مؤمن از فراق و دور ماندن از حضرت اندوهگین باشد از نشانه های دوستی و اشتیاق به حضرت است.
۸. حضور در مجالس فضایل و مناقب آن حضرت که از مصادیق «فَاسْتَبِقُوالْخَیْرَاتِ» است .
۹. سرودن و خواندن شعر در فضایل آن حضرت : امام صادق (ع): «هر کس درباره ی ما یک بیت شعر بگوید خداوند برای او خانه ای در بهشت خواهد ساخت.»
۱۰. شناختن علایم ظهور حضرت : مقدمه ی شناخت حضرت شناخت علائم ظهور به ویژه علائم حتمی مقارن با ظهور حضرت است.
۱۱. صدقه قرار دادن به نیابت آن حضرت و برای سلامتی او: که نشان از مودت و دوستی آن جناب و ولایت اوست.
۱۲. حج و طواف به نیابت حضرت .
۱۳. تصمیم قلبی بر یاری کردن آن جناب در زمان حضور و ظهور او.
۱۴. تجربه بیعت با حضرت با خواندن دعاها از جمله دعای عهد و…

banner/faraj.png/

همچنین ببینید

چند روایت معتبر از داستان ولادت امام مهدی (عج)

روایت حکیمه خاتون، عمه ی مکرمه امام حسن عسگری علیه السلام مرحوم شیخ صدوق، در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *