خانه / نشریه / طنز / دستگاه غیر سوز؟…!!!

دستگاه غیر سوز؟…!!!

مریضی برای نخستین‌بار و با عجله نزد یک پزشک حاذق و جامع‌الاطراف رفت و گفت: آقای دکتر، به دادم برسید که «غیره»ام درد می‌کند! دکتر خندید و گفت: این غیره‌ات دیگر کجایت هست؟… مریض گفت: نمی‌دانم، ولی خود شما روی تابلو مطبتان نوشتید: «متخصص کلیه و معده و کبد و غیره». خب من دیدم که دردم از ناحیه کلیه و معده و کبد که نیست؛ با خودم گفتم که پس لابد مربوط به «غیره»ام می‌شود که در شمار موارد تخصصی شما آمده است.
 
از بافته‌های خود ما:
یک شب تمام دست و پایم درد می‌کرد
حتی ز دست پا عصایم درد می‌کرد
 
در طول شب متراژ کردم درد خود را
از فرق سر تا شست پایم درد می‌کرد…
 
آن شب گذشت و درد می‌اینجاست کآخر
اصلا نفهمیدم کجایم درد می‌کرد!
پرسش فلسفی: حالا با این مقدمه‌چینی (که استثنائا از چین وارد نشده!)، به نظر شما منظور از «دستگاه غیرسوز» چیست؟… احتمالاً پاسخ‌های حدسی شما یک چیزی شبیه موارد مثالی زیر خواهد بود:
 
۱ـ دستگاهی است که دیگران را می‌سوزاند.
ردّیه: خیر؛ یک چنین دستگاهی را هیچکس نمی‌سازد و این جواب از بیخ غلط است.
۲ـ منظور دستگاه غیرت‌سوز است که احتمالا قبل از هرچیز، حرف «ت» خود آن با جفت نقطه‌هایش سوخته! شاید یک چیزی در مایه‌های وافور است. این دستگاه را دشمنان ساختند تا با نصب در محل، غیرت را در بشریت بسوزاند و آنها را مثلا نسبت به چیزهایی مثل سرنوشت و وجدان و فرهنگ و… غیره(!) بی‌غیرت و غیرحساس کنند.
ردّیه: باز هم خیر؛ هیچکس خریدار یک همچین دستگاه خانمان‌سوزی نیست و مراکز مربوطه به همراه خود مردم، جلوی نصب آن را می‌گیرند.
۳ـ شاید اصل کلمه به صورت «قیرسوز» است که بر اثر یک اشتباه فاحش چاپی به شکل «غیرسوز» آمده است. دستگاهی که به خاطر گرانی بنزین با قیر کار می‌کند. این‌جور اغلاط تایپی و چاپی در امر روزنامه‌نگاری به خاطر سرعت بالای آن معمولاً یک چیز معمول است که در شماره روز بعد، با چاپ یک اصلاحیه بدون غلط، همه چی درست می‌شود.
ردّیه: کماکان خیر؛ خبر درست چاپیده شده است. روزنامه‌ها پیشرفت کردند. کمتر غلط چاپ می‌کنند. در قرن حاضر، غالب غلط‌ها معمولاً در مضمون و محتواست.
۴ـ شاید …
جواب اصلی: شاید بی‌شاید!… تا کار حدس و گمان‌های الکی و کشکی بالا نگرفته، خودمان جواب صحیح سوال مطرح شده را به نقل از مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل عرض می‌کنیم و خلاص. ایشان گفتند: «دستگاه‌های غیرسوز به منظور استریل کردن زباله‌های بیمارستان‌ها بدون سوزاندن آنها استفاده می‌شود.» (به نقل از جراید)‌
 
ـ حالا دیگر اطلاع نداریم که با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی هم در این راستا مشورت شده یا که نه؛ حالت خودجوش دارد؟!

 

همچنین ببینید

احمقانه ترین سوالات IT !

شرکت بریتیش تله کام یا همان BT لیستی از عجیب ترین سوالاتی را که کاربران …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *