خانه / نشریه / پايتخت مقاومت / بقعه پیر بانگو

بقعه پیر بانگو

altبقعه عارف شیخ ابراهیم معروف به پیر بانگ گو در منطقه شهیون و به فاصله هوایی ۴۰ کیلومتری و جاده ای ۵۵کیلومتری از شهر در شمال شهرستان دزفول و بعد از روستای حسن آقا در دامنه کوه سگریون واقع شده است.

صاحب بقعه یکی از بزرگان و افراد صالح منطقه بوده (امام زاده نبوده است) اما با توجه به اینکه موذن بوده به ایشان پیر بانگ گو (اذان گو) و یا در اصطلاح محلی ” پیر بُنگو” گفته می شود و اهالی منطقه نذورات خود را به این محل می آورند.
ساختمان بقعه پیربانگ گو در حدود ۵۰ سال است که بر روی قبر ایشان ساخته شده و از نظر معماری دارای ویژگی خاصی نیست اما گنبد سبز رنگ زیبای کوچکی بر روی آن قرار گرفته که هماهنگی با طبیعت اطراف آن دارد. با این همه دلیل جذابیت آن، به دلیل قرارگیری در دامنه کوه سگریون که ارتفاعی بالغ بر ۱۶۵۰ متر دارد و آب و هوای مناسب منطقه اطراف است.
ارتفاع این بقعه از سطح دریا در حدود ۸۳۰ متر می باشد و مکانی زیبا و مناسب برای کوهپیمایی برای سنین مختلف و به خصوص خانواده ها است و گردشگران زیادی برای استفاده از طبیعت زیبای منطقه به این محل سفر می کنند.
در اطراف بقعه دو قبرستان قدیمی وجود دارد ، یکی در نزدیکی بقعه و دیگری با فاصله و در ارتفاع بالاتری از آن قرارگرفته و به صورت متروکه می باشد و قدمت آن بیش از ۳۰۰ سال برآورد شده است. بر روی برخی سنگ های این قبرستان کنده کاری و حکاکی هایی صورت گرفته و به دلیل دست نخورده بودن و قدمت این قبرستان و مجموعه، به عنوان یکی از پیشنهادات برای ثبت در فهرست آثار ملی ارائه شده است.

از دیگر ویژگی های پیر بانگ گو چشمه ایست که در کنار آن جاریست و کوهنوردان و گردشگران آب مورد نیاز خود را می توانند از آن تأمین نمایند و به تازگی اطراف آن بهسازی شده است.
بهترین زمان برای رفتن به این منطقه در فصل زمستان و اوایل بهار می باشد.
این منطقه با وجود بهره مندی از طبیعت بکر از نظر راه دسترسی از شرایط خوبی برخوردار بوده و به راحتی با هر نوع وسیله نقلیه ممکن می باشد. از جمله پوشش های گیاهی  این منطقه می توان به درخت بلوط ، بنک و نیز بوته های بادام و گل های شقایق در اطراف بقعه اشاره کرد.
با توجه به موقعیت قرارگیری و سایر شرایط منطقه ای، بقعه زمینه توسعه و  پتانسیل های خوبی را برای استفاده بیشتر گردشگران دارا می باشد.

همچنین ببینید

دزفول شهری ماندگاربا امتحان الهی

دزفول علاوه بر جغرافیای زیبای طبیعی آن که از نعمت های بیکران الهی برخوردار است …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *