خانه / نشریه / چهار سوي علم / فرمول علاقه مندی به تحصیل

فرمول علاقه مندی به تحصیل

فرمول علاقه مندی به تحصیل
دکتر رضا ساکی /استادیار دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی
    دانش آموزان برای یادگیری به اندکی فشار و موقعیت اضطراب نیاز دارند تا به این وسیله به سمت و سوی درس خواندن حرکت کنند اما بدیهی است اگر این فشارها از سوی والدین افزایش پیدا کنند زندگی تحصیلی دانش آموز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. از این رو باید فشارهای وارده از سوی والدین برای درس خواندن دانش آموزان حساب شده و کنترل شده باشد.
    شاید با اجبار برای درس خواندن از سوی والدین، سطح یادگیری دانش آموزان در مقطعی خاص افزایش پیدا کند اما واقعیت این است که شاهد پیامدهای منفی در زمینه های دیگری خواهند بود. از این بابت باید به این نکته اشاره کرد دانش آموز، اعتماد به نفس خود را از دست داده و با ویژگی های نامساعد روحی روانی مواجه می شود که در نهایت نیز توانایی برنامه ریزی صحیح در زندگی را از دست خواهد داد.
    چنین دانش آموزی رفتار طبیعی و خوبی را از خود بروز نمی دهد و ممکن است در مقطعی خاص پیشرفت تحصیلی داشته باشد اما پیامدهای منفی این اجبارها و فشارها برای درس خواندن آن قدر زیاد است که پرهیز از آنها فایده بیشتری را خواهد داشت.
    والدین باید حساب هزینه – فایده را در نظر بگیرند زیرا پیشرفت تحصیلی تنها یک بعد از ابعاد تحصیلی و زندگی دانش آموز محسوب می شود و بی شک آموزش و آگاهی والدین در این راستا بسیار مورد اهمیت است.
    مدارس اثر بخش جهان، آنهایی هستند که با خانواده ها ارتباطی نزدیک دارند، شیوه های آموزشی مدرسه را به طور کامل برای خانواده ها تشریح می کنند و علاوه بر این نحوه تعامل خانواده و دانش آموز نیز به روشنی مشخص است.
    اما متاسفانه در مدارس کشور ما این مهم به طور جدی پیگیری نمی شود از این جهت توصیه می شود مدارس و والدین یادگیری و تلاش برای فرا گرفتن مفاهیم درسی را در طول دوره تحصیلی دانش آموزان بسط دهند و در این رابطه برنامه ریزی کنند تا یادگیری تنها به زمان امتحانات ختم نشود.
    باید دانست استرس در طول دوره تحصیل دانش آموز توزیع شود تا اندازه مجاز آن در شرایط امتحان به سراغ دانش آموزان بیاید، از طرفی هم با توزیع امتحانات در طول دوره تحصیل باید فشار وارد شده بر دانش آموزان را کاهش داد تا به این ترتیب یادگیری عمیق تری را شاهد باشیم.

همچنین ببینید

گلی که موجب حیرت‌دانشمندان شد+عکس

دنیای گیاهان بسیار بزرگتر از آن چیزی است که ما می دانیم. هر روز گیاهانی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *