خانه / نشریه / چهار سوي علم / تعریق کف دست؛ علل و راه‌ حل

تعریق کف دست؛ علل و راه‌ حل

تعریق دست ها

کف دست و ‌پا و نیز پیشانی بیشتر از جاهای دیگر بدن غدد عرق دارند و این محل‌ ها جاهایی هستند که بیش از جاهای دیگر بدن ممکن است عرق کنند.

تعریق زیاد، ناراحتی شایعی است که در بسیاری از افراد معمولی هم دیده می ‌شود، تنها بعضی از افراد بیشتر از دیگران عرق می‌ کنند و بعضی ‌ها غدد عرق‌ شان با کمترین تحریک، فعال می ‌گردد.

چنین تعریقی بیشتر در جوانان و افراد میانسال دیده می ‌شود.

وقتی شما زیاد عرق کنید دردسرهای تان آغاز می ‌شود چون در منزل و محل کار دایم نگران بوی بدن‌ تان هستید و یا دایم نگران هستید که این لکه‌ های زرد عرق روی لباس‌ های شما اثر بگذارند.

با مصرف مام ‌ها، داروهای ضد عرق و اسپری‌ ها می‌ توان تا حدی بوی بدن را کنترل کرد ولی با عرق کردن کف دست وقتی از حد عادی خارج می ‌شود چه باید کرد؟

 

فرار از هیجان

عوامل روانی و هیجانات معمولا بیشتر از گرما در تعریق کف دست نقش دارند. در واقع شما در اثر این که گرم‌ تان شده است ممکن است در ناحیه ی زیر بغل احساس ترشح عرق کنید ولی در هنگام فشار روحی، کف دست ‌تان ممکن است عرق کند. این مساله در موقعیت ‌های مهم که فشار روحی نیز وجود دارد بدتر است.

در چنین مواقعی سعی کنید که متین و خونسرد باشید.

از نوشابه‌ های کافئین ‌دار مثل چای و قهوه که محرک هستند دوری کنید.

متاسفانه درمان موثری برای کنترل این ناراحتی‌ وجود ندارد. البته نباید انتظار داشته باشید که ناگهان این مشکل شما ناپدید شود. ولی به ‌هر حال راه‌ هایی برای کاهش این مشکل وجود دارد.

 

چه باید کرد؟

* برخی از متخصصان پوست، داروهای ضدعرق قوی‌ تجویز می ‌کنند. اما مشکل اصلی این است که اگر شما این فرآورده ‌ها را به دست ‌تان بمالید، باعث ایجاد حالت چسبندگی در دستان ‌تان می‌ شود و یا بیش از اندازه کف دست شما را خشک می ‌کنند. در برخی از موارد، این فرآورده‌ ها در پوست دست ‌تان ایجاد تحریک می ‌کنند.

* آرام‌ بخش ‌ها و مسکن‌ ها برای موارد شدید و موقعیت‌ های مهم اثر بسیار موثری دارند.

* سایر داروهای خوراکی برای بعضی افراد و برای مواردی که ناراحتی، نقص کاری و یا اجتماعی مهمی ایجاد می ‌کند، ممکن است بسیار اثرگذار باشند.

* یونتوفورز(iontophoresis) برای افرادی پیشنهاد می‌ شود که کف دست ‌شان بیش از اندازه عرق می ‌کند و این عرق کردن بسیار شدید است.

* برای درمان موارد بسیار شدید گاهی می ‌توان برخی از اعصاب سمپاتیک گردنی را قطع کرد. البته این روش بسیار پیچیده است و امکان عوارض بسیار زیادی دارد و باید زیرنظر متخصص مغز و اعصاب انجام شود. فراموش نکنید این حالت فقط برای برخی از افراد که در شرایط بسیار نامساعدی هستند پیش می ‌آید.

 

تیروئید را متهم نکنید

وقتی اسم عرق کردن زیاد کف دست به میان می‌ آید خیلی ‌ها سریع انگشت اتهام را به سوی غده تیروئید نشانه می‌ گیرند و این پدیده را به نارسایی غده تیروئید نسبت می ‌دهند ولی نکته اصلی این است که تعریق کف دست بیشتر زمینه‌ اش ژنتیکی است و همیشه نارسایی تیروئید، علت بروز آن نیست.

درصد بسیار کمی از افرادی که از تعریق بیش از اندازه کف دست رنج می ‌برند دچار اختلالات تیروئید هستند.

جلوگیری از اضطراب تا حد زیادی در کاهش تعریق موثر است.

شستن دست‌ ها و دوش گرفتن مکرر درمان موقتی این بیماری است. اگر با این درمان ‌های موقتی، مشکل شما برطرف نشد، باید با یک متخصص غدد مشورت کنید و آزمایش‌ های تیروئید را انجام دهید تا احتمال نارسایی تیروئید در شما رد شود.

 

درمان بلژیکی

دانشمندان بلژیکی روش جدیدی برای کنترل عرق کردن بیش از حد کف دست پیشنهاد کرده‌ اند. در این روش آن ها برخی از اعصاب ویژه را دست کاری می‌ کنند و به این وسیله عرق کردن کف دست ‌ها را برای همیشه از بین می‌ برند.

محققان می‌ گویند در روش جدیدی که ارایه کرده ‌اند اعصاب سمپاتیک کف دست افراد را مسدود می ‌کنند و به این وسیله سبب می ‌شوند که کف دست هیچ گاه عرق نکند. کافی است به مدت ۲۰ دقیقه یک عمل جراحی کوچک و بدون درد را تحمل کند.

عباس منتظری – سلامتیران

همچنین ببینید

گلی که موجب حیرت‌دانشمندان شد+عکس

دنیای گیاهان بسیار بزرگتر از آن چیزی است که ما می دانیم. هر روز گیاهانی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *