خانه / شهدای مسجد / 19-شهید کریم راجی / مصاحبه با حمید راجی برادر شهیدکریم راجی

مصاحبه با حمید راجی برادر شهیدکریم راجی

altس–  خصوصیات شهید؟

ج- به نحو احسن سعی در انجام واجبات و حتی مستحبات داشت از جمله به گرفتن روزه در دو روز هفته و به خواندن نماز شب مقید بود.

نسبت به ائمه اطهار علیه السلام ارادت خاص داشت و به زیارت آنها و نوادگان آنها می رفت و در اعیاد مذهبی و تولد و وفات آنها شرکت فعال داشت.

س– فعالیت های شهید در زمان انقلاب و بعد از انقلاب؟

ج- شهید عبد الکریم از پیشگامان فعالیت های سیاسی در شکل گیری تظاهرات علیه رژیم شاه در دزفول بود وی پیش از پیروزی انقلاب در بیشتر تظاهرات و راهپیمایی های علیه رژیم نقش اساسی و فعال داشت و از عوامل اصلی توزیع پیام ها و اطلاعیه های امام بین تظاهر کنندگان(پس از دریافت و تکثیر) و نیز مواردی همچون شعاردهی و . . . بود .

وی مسجد را به عنوان کانونی برای فعالیت های سیاسی و آشنایی جوانان و نوجوانان با جنایات رژیم در کنار فعالیت های مذهبی و قرآنی تبدیل کرده بود.

وی پیش از پیروزی انقلاب در دعوت از برخی سخنرانان و تشکیل مجالس سخنرانی همچون آقایان آل اسحق، کیاوش و رضوانی و . . . نقش داشت.

وی در گرامی داشت ایام الله خاص در آن زمان تأکید فراوان داشت و در سالگرد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، در خرداد سال ۱۳۵۶ که قصد شرکت در سالگرد این قیام در قم داشت و با مخالفت خانواده روبرو شده بود به بهانه رفتن به شوش دانیال، عازم قم شد و در راهپیمایی و مراسم این قیام در قم شرکت داشت.

وی به دلیل فعالیت های خود علیه رژیم دو بار در ایام مبارزه علیه رژیم شاه توسط ساواک دستگیر شد که بار اول پس از ۲۴ ساعت با وساطت برخی از افراد از ساواک آزاد شد وی که در این مدت شکنجه زیادی را تحمل کرده بود پس از آزادی از زندان ساواک که تصویر هولناکی از آن در ذهن افراد وجود داشت گفته بود:

خدا را شکر که به زندان رفتم و از نزدیک مشاهده کردم که این قدرت پوشالی است و توان مقاومت در برابر شکنجه های آنان را را دارم.

در دومین بار هنگام تشییع جنازه یکی از شهدای انقلاب هنگامی که مشایعت کنندگان از جلوی اداره ساواک عبور می کنند درگیری ایجاد می شود و شهید عبد الکریم که در آن حین قصد به آتش کشیدن ماشین رئیس ساواک که جلوی اداره ساواک پارک بود را داشت در زیر ماشین توسط مأموران دستگیر شد و این بار نیز پس از یک هفته از زندان ساواک آزاد شد.

وی در بهمن ۱۳۵۷ همزمان با به ثمر رسیدن مبارزات مردم علیه رژیم شاه با تعداد از دوستان خود و دیگر مردم، محل شهربانی دزفول را به تصرف در آورده و از نکات جالب توجه در این باره به دست آوردن پرونده های سایر انقلابیون از جمله پرونده خود وی بود که آن را به منزل آورده بود.

وی پیش از پیروزی کامل انقلاب در دزفول، به همراه یکی از دوستان خود قصد سرنگون کردن مجسمه منحوس شاه در میدان معروف به مجسمه در مرکز دزفول کرده بود و این در حالی بود که شهر دزفول هنوز به تصرف کامل انقلابیون درنیامده بود. وی پس از سرنگونی مجسمه در همانجا برای نخستین بار پرچم آمریکا و اسرائیل را بر فراز میدان امام دزفول به آتش کشید.

علاقه و عشق شهید به جذب جوانان و نوجوانان به جلسات قرآن و مسجد باعث شده بود که وی بیشتر وقت خود را صرف این راه بکند به طوری که سعی می کرد با تهیه جایزه و کتاب و . . . آنها را جذب مسجد بکند وی به همین منظور به انجام برخی امور از جمله فروش اجناس می کرد و پول آن را صرف خرید کتاب و جایزه برای آنان می کرد .

وی از بنیانگذاران جلسه جوانان و نوجوانان مسجد صاحب الزمان( عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پیش از انقلاب بود که همین جلسه شاگردانی را تربیت کرد که برخی از آنان در جبهه به شهادت رسیدند و برخی دیگر نیز هم اکنون در جلسات قرآن مسؤلیت هایی دارا هستند.    

 

س- فعالیت های فرهنگی شهید ؟

ج-ایشان بنیانگذار و مسئول جلسه قرائت قرآن مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دزفول بود و با تشکیل کلاسهای عقیدتی و مذهبی در پیش و بعد از انقلاب اسلامی نقش فعالی داشت وی پیش از شروع جنگ به شهادت رسید.

 

س– نحوه رفتارش با پدر و مادر ؟

ج- حفظ احترام آنها و سعی در راضی کردن و انجام امورات آنان. کمک رسانی به امور منزل و رفع حوائج پدر و مادر از ویژگیهای شاخص شهید نسبت به دیگر برادران بود.

 

س– علائق شهید ؟

ج- به خدمت به محرومان ، فعالیت های قرآنی و جذب جوانان و نوجوانان به مسجد و قرآن علاقه خاصی داشت و افتخارش شهادت بود و در نهایت نصیب وی شود.

همچنین ببینید

مصاحبه با برادر محمودرضا اصغرپور همرزم شهید

    س-  نحوه آشنایی با شهید؟ ج- از کودکی و از طریق مسجد    س-  …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *