خانه / اخبار / اخبار دزفول / لرزه بر اندام بازار قدیم دزفول

لرزه بر اندام بازار قدیم دزفول

قدیمی‌ترین حجره آهنگری در بازار دزفول جایش را به ساختمانی ۳ طبقه می‌دهد. گفته می‌شود که سازمان میراث فرهنگی چندان حمایتی برای جلوگیری از تخریب این حجره نکرده‌است اما مانند این حجره در بازار دزفول کم نیستند و خطر تخریب آن‌ها را هم تهدید می‌کند.

یک ساختمان ۳ طبقه به جای قدیمی‌ترین حجره آهنگری در دزفول ساخته شد. دزفول شهری تاریخی است که با بناهای آجری شهرت زیادی میان بافت‌های تاریخی دارد. با این‌حال تک عناصر شهر آجری ایران که هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند با صدور مجوز در حال نابودی هستند.

به گفته دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، در بافت تاریخی و ۲۵۰ هکتاری دزفول صدها بنای ارزشمند معماری وجود دارد که تنها ۱۱۳ اثر آن ثبت شده  و مابقی هنوز امکان راه‌ یافتن به فهرست آثار ملی کشور پیدا نکرده‌اند. اتفاقی که باعث شده بسیاری از مالکان خانه‌ها و حجره‌های تاریخی دست به تخریب بنا زنند.

«مجتبی گهستونی» می‌گوید: باوجود پیگیری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول درخصوص احیاء بافت تاریخی دزفول اما در بسیاری از موارد به‌دلیل نبود حفاظت‌ دائمی مجوزهایی صادر می‌شود که بافت تاریخی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

به‌گفته وی، در ادامه صدور مجوزهای تخریب برای بناهای تاریخی دزفول و در زمانی که نگرانی دوستداران میراث کهن این شهر متوجه مداخلات غیر اصولی است به ناگاه در پی اقدامی غیرقابل توجیه مجوز تخریب کهن‌ترین حجره آهنگری بازار قدیم دزفول توسط اداره میراث فرهنگی صادر و با احداث بنای ۳ طبقه به جای آن موافقت شد.

سخنگوی انجمن تاریانا معتقد است، این حجره آهنگری دارای تمامی ویژگی‌های کالبدی یک اثر تاریخی چون؛جرزبندی، پوشش‌گنبدی، عمق بستر و همچنین دارای ویژگی‌های خاص متاثر از کاربردی بنا شامل کوره، سکو و… است. این‌درحالی است که مالک حجره پس از دریافت مجوز تخریب اقدام به حفاری در کهن‌ترین بخش بافت قدیم دزفول یعنی بازار سنتی کرده است.

به‌نظر می‌رسد تخریب این حجره سبب تشویق سایر حجره‌داران در راسته بازار قدیم دزفول شده‌است که به‌گفته فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی اگر این تخریب‌ها ادامه پیدا کند و ساختمان‌هایی با معماری ناهمگون با بافت ساخته شود از شهر آجری دزفول تنها یک شهر سیمانی به‌جا خواهد ماند.

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *