خانه / اخبار / اخبار دزفول / آتش بردامن جنگل های دز

آتش بردامن جنگل های دز

شهرستان دزفول ۲۳ هزار هکتار جنگل دارد که ۲۰ هزار هکتار آن تحت عنوان پارک ملی زیر نظر اداره محیط زیست دزفول مراقبت می شود و ۳ هزار هکتار آن در حوزه منابع طبیعی و خارج از حوزه تحت حفاظت اداره محیط زیست درفول واقع است.

دزفول تایمز/درچند روزگذشته که مصادف با ۲۹ خرداد بود، آتش خرمن های کشاورزان محلی در منطقه ای به نام زاویه ها که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی دزفول قرار دارد به جنگلی سرایت کرد که در نتیجه نبود هیچ گونه امکاناتی صدمات جبران ناپذیری به ۵ هکتار از جنگل های دز وارد کرد.

علی رغم اینکه جنگل های مورد نظر تحت حفاظت سازمان جنگل ها و منابع طبیعی است و در آن حیوان کمیابی همچون گوزن زرد ایرانی و جانورانی نظیر اردک عسل خوار، گراز، روباه، شغال، گرگ و انواع پرندگان همچون بلبل خرما، میوه خور، دراج و… زیست می کنند که در روز آتش سوزی و در نتیجه نبود امکانات کافی از جمله نیروی انسانی ،نبود خودرو اطفای حریق کامل، کم کاری و عدم حضور مسئولین شهرستان و… تنها با حضور ۸ محیط بان اداره محیط زیست و منابع طبیعی با دست خالی برای مهار آتش شتافتند که این مهار تا ساعت ۲۳ به طول انجامید.

این نهمین آتش سوزی در جنگل های دز به عنوان آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری ایران است که در سال ۱۳۹۱ بوقوع می پیوندد.

مهار آتش در جنگل های تحت پوشش محیط زیست در کوتاه ترین زمان و با کمترین خسارت همراه بود اما در این آتش سورزی که در خارج از حوزه پارک ملی دز بوقوع پیوسته است ۱۵۰۰ اصله درخت، ۱۵۰۰ آشیانه پرنده و ۲۰۰ پرنده جنگلی، ۵۰ خلقه مار و انواع خزندگان در آتش سوختند.

وقوع ۹ آتش سوزی در جنگل های یک شهرستان طی سه ماه گذشته ناشی از بی توجهی و نا آگاهی مسئولین به اهمیت جنگل ها به عنوان یک کمربند سبز است. اتفاق مورد نظر که قطع به یقین بخش کوچکی از بلایای انسانی در محیط زیست است نشان از نبود اهمیت درجه و اعتبار جنگل در نزد مسئولین شهرستان و حتی استان است.

تشدید اتفاقاتی از این دست در سالهای گذشته باعث شد که بخش عمده ای از پوشش سبز خوزستان برای همیشه از بین برود که بی توجهی برای تامین امکانات لازم و تمهیدات مورد نظر در چنین مناطقی ضمن آنکه باعث ایجاد خسارات جانی و مالی می شود باعث می گردد که آخرین جنگل های نیمه گرمسیری مورد تهدید جدی قرار بگیرند.

پیگیری های ما برای اینکه چرا تاکنون این جنگل ها برای حفاظت بیشتر به محیط زیست سپرده نشده است حاکی از آن می باشد که در سه سال گذشته از سوی محیط زیست دزفول و اداره کل خوزستان پیگیری های متعددی برای الحاق این سه هزار هکتار صورت گرفته اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. در صورتی که این الحاق به ۲۰ هزار هکتار دیگر صورت بگیرد می توان امیدوار بود که این سه هزار هکتار جنگل به یادماندنی به عنوان جنگل های حفاظت شده از امکاناتی نظیر خودرو اطفای حریق، پاسگاه محیط بانی، بازدیدهای مدام و… از امنیت و حفاظت بیشتری برخوردار خواهند بود.

دزفول تایمز

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *