خانه / مصاحبه / پیشکسوتان / سیدمحمدعلی علوی

سیدمحمدعلی علوی

alt

۱-خودتان را معرفی کرده و بفرمایید از چه سالی وارد مسجد شده اید؟   

ج- بنده سید محمد علی علوی متولد۱۳۵۵ دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه هستم که البته بچه های مسجد و دوستان و نیز در خانواده مرا سید عزیز می شناسند و صدا می زنند . از دوره کودکی و دبستان حضور در مسجد و جلسه قرآن را در خاطر دارم موقعی که یکی از برنامه های جلسه نونهالان نوجوانان نوشتن نامه برای رزمندگان بود.

هنوز گرمی سلام شهید محمدعلی زمانی نیا را که هنگام رفتن به مسجد از آن طرف خیابان با صدایی رسا و صمیمی دل و گوشم را می نواخت و روحم را می پروراند تازه و جاری است.

کتابچه ی سرودی را که شهید امیر پلنگچی برای تمرین به ما داده بود سالها به یادگاری با خود داشتم و تا دوره ی دبیرستان که خبر بازگشت پیکر مطهرش را دادند و با دوستان مسجدی دبیرستان به تشیع ایشان رفتیم هنوز چشم انتظار دیدنش بودیم .

شهید محمدعلی خروسی نژاد که صفا و طراوت دیدارش ما نوجوان آن موقع را بی هیچ تصنّع و تکلّفی درس اخلاص و برادری می داد فراموشم نشده است.هنوز سلاح سردی (خنجر) را که در جبهه با خود داشت و با تقاضای من بی هیچ تکلفی یادگاری به من نوجوان داد به عنوان نشانی از مردانگی و صفا و سخاوت از مرد عرصه جهاد اصغر و اکبر اندوخته دارم .

یاد مسئولین ما در مقاطع مختلف بخیر، خداوند بی حساب اجرشان دهد بزرگان و سروران خودم:علی قالب زاده،علی منیئی فر، محسن میرزا پور،امیر فرخیان، محمودرضا اصغرپور، ناصر افخم و حسن مشیری و بزرگان دیگری که به خاطر ندارم و با عناوین مختلف چون سرگروهی و … بر این بنده کمترین حقی دارند.

 

۲-فضای جلسات قزائت قرآن در زمان شما چگونه بوده است؟   

ج- به خاطر اینکه هنوز نسل دوره جهاد و شهادت و نسل رزمنده در دفاع مقدس به عناوین مختلف در مسجد حضور و فعالیت داشته و مسئولیت بر عهده داشتند در برنامه های هفتگی جلسه و اردوها حساسیت و توجه به موضوعات مربوط به دفاع مقدس ، انقلاب اسلامی ، اخبار سیاسی روز ، دعای کمیل هفتگی جلسه که با گرمی برگزار می شد و بطور کامل موضوعات و برنامه های معنوی انقلابی  بیشتر بود.

ضمناً برنامه های منظم تبلیغی و هنری نیز توسط واحد فرهنگی مسجد و جلسه پی گیری و اجرا می شد.جلسه مطالعاتی نیز که به راهنمایی استاد ارجمند دکتر سنگری و با مربی گری برادران بزرگوار حسن مشیری و ناصر افخم برای تعدادی از اعضا جلسه جوانان برگزار می شد دائر بود.

 

alt

 

۳-برخی ازبرنامه های تأثیر گذار جلسه؟           

ج- ۱- اعتماد به اعضاء و دادن مسئولیت به آنان در امور مختلف جلسه  

۲- جلسه گروهی هفتگی که عاملی برای تمرین کار جمعی برای بچه ها بود.

۳- جلسه مطالعاتی که در تقویت مبانی فکری اعضاء مستعد جلسه و دادن انگیزه برای مطالعه به آنان مؤثر بود.

 

۴-مسئولیت شما در دوران حضورتان در مسجد صاحب الزمان (عج)جنوبی چه بوده است؟     

ج-مسئول تبلیغات واحد فرهنگی مسجد زیر نظر آقای اصغرپور- سرگروه در جلسه جوانان – مسئول جلسه جوانان/جانشین مسئول جلسه در دوره برادر عزیز و معلم بزرگوارم ناصر افخم- مسئول جلسات مسجد – مسئول جلسه نونهالان

 

alt

 

۵- تأثیر مسجد در زندگی شما؟ 

 ج- دین و دوستان خوبم را مدیون  مسجدم و توفیقات و انتخابهای مهمی از زندگی ام مانند تحصیلات دانشگاهی و شغل را از برکت مسجد دانسته و می دانم، گویی زندگی بدون مسجد و قرآن، نفس کشیدن و ماندن در روز شرجی مرداد ماه  است که آلودگی هوا به ریزگردهای معلق هوا دهها برابر حالت طبیعی باشد.

 

۶-نظر شما راجع به دوستان مسجدی؟                              

ج- بهترین وصمیمی ترین دوستانم را در مسجد و با مسجد یافته ام و بهترین هایم را خدا به برکت این دوستان به من ارزانی کرده است. چقدر غصه خوردم بلکه گریه کردم به خاطر دوستان صمیمی که زمانی با هم بودیم، هم مسجدی، هم جلسه ای و هم کلاسی اما صد افسوس که از مسجد و قرآن و نماز جماعت جدا شدن و گرفتار دنیا و مهلکه های آن شدند.در این حال، دیگر دیدار و گفتگو ودلجویی سودی نداشت و ثمری نبخشید خداوند ما را در پناه خودش که نماز و قرآن و مسجد و تقواست حفظ کند.

 دوستی مسجدی به حال یکی از  جدا شدگان و گرفتاران افسوس میخورد و من گمان نمیکردم اما صد افسوس که او خود سالهای بعد پس از افتادن در وادی دنیا و اشتغال به نوازندگی و… از مسجد و نماز جماعت جدا افتاد .خدا بر توفیقات رهبر واماممان خامنه ای عزیز بیفزاید که فرموده اند : لحظه ای گمان مصونیت از لغزش را هم به خود راه ندهید . این را هم بگوییم که خداوند عزیز و رحیم چقدر از مهلکه ها و لغزش ها بیم داده است  و خدا این بنده اش را به خاطر دوستان مسجدی و به برکت همراهی آنان حفظ کرده است همانان که هنوز هم مسجدی اند و دیدارشان عامل ثبات در دین و گرمای ایمان می باشد.

 

alt

 

۷-بهترین و بدترین خاطره شما؟

ج- از بهترین خاطره هایم:

– جلسه مطالعاتی    

– شبهای اردوهای صحرایی بیشه و سردشت و شهیون

و بویژه  نورانیتی که از جلسات ساده و بی پیرایه جلسه تحت الفظی که چند سالی  برگزار شده است  و می شوند به خاطر تامل و تدبر در آیات قرآن کریم دریافته ام.

دوستی با یکی از برادران مسجدی که واسطه آشنایی من با بندگان خوب و نورانی و پاکی شد که برترین و خوبترین تجربه ها و بزرگترین و دل انگیزترین تحول زندگی ام که اکنون از آن دور افتاده ام ریشه در آن دوستی و آن آشنایی دارد.

خاطره بد از مسجد ندارم اما خاطره تلخ و سخت چرا:

 – بی حاصلی و بی ثمری سالها قرآن خواندن به خاطر نشناختن قدر و منزلت قرآن و احساس کاذب بی نیازی نسبت به آن مانند کسی که در کنار جویی از آب گوارا و زلال که خود را به گنداب ها مشغول ساخته و سیراب می پندارد

اما خاطره ای که در ادامه می آید  هرچند برایم بد بوده است اما نه از مسجد و جلسه بلکه از مسجد رفتن خودم به خاطرم مانده است:

 سال ۷۴ وقتی بنا بود از مسجد و جلسه و دوستان  مسجدی و خاطره هایی که با آنان داشته ام برای تحصیل به  دانشگاهی در تهران، شهری دور، آن هم برای مدتی طولانی، هفت سال، خداحافظی کنم به یاد ندارم برای چیزی اینقدر دلتنگ شده باشم وقتی که برای خداحافظی، شب قبل از حرکت، پیش مش حسن مشیری رفتم کم مانده بود گریه کنم، هرچند بعد از آن این کار را کردم. خیلی سخت بود و به سختی گذشت.

 

۸- پیام شما برای اعضای کنونی جلسات قرائت قرآن؟

بیاییم سخن بی فایده نگوییم که ثمره ی گزیده گویی حکمت است و بجای آن سخنها، هر روز یک آیه را زمزمه ی دل و زبان کنیم و در آن تدبّر کنیم و پیام های آن را همیشه به یاد داشته باشیم تا به تقوا راه یابیم.قدردان مسجد ، نماز جماعت و جلسات قرآن باشیم.

 

alt

 

۹-اولین کلمه ای که پس از شنیدن کلمات زیر به ذهنتان میرسد بیان کنید؟

قرآن- زبانِ ایمان

شهید– حاضر    

مسجد صاحب الزمان (عج) دزفول -باغی از بهشت

نماز-رهایی  

مسئول جلسه-معلمِ ایمان  

اردو – تمرین زندگی

 

۱۰- دیدگاه شما راجع به پایگاه اینترنتی مسجد؟

کمتر توفیق سرزدن به پایگاه را داشته ام ولی بهر حال کار ارزشمندی است جزاءکم الله خیراً پیشنهاد می کنم برخی از صفحات وزین و آموزنده یا تصاویر برگزیده و یا عکسهای جمعی خاطره انگیز و یا مصاحبه های مفید را هر از چند گاهی به دوستان مسجدی ایمیل کنید تا حتی اگر کمتر سراغ می گیرند آنها هم مشتری مطالب پایگاه شوند چه دیدید شاید مطلب مفیدی یا عکس جالبی هم برایتان فرستادند.

والسلام

همواره موفق و سرور به طاعت حق باشید.

از لطف همه شما بویژه برادر عزیز حمید کاج ممنونم.

Emil :Sma_alavi@yahoo.com

۲۲/۵/۹۱

alt

همچنین ببینید

alt

قاسم حاجی غلامرضا

س۱- خودتان را معرفی کرده و بفرمایید از چه سالی وارد مسجد شدید؟ من که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *