خانه / اخبار / اخبار دزفول / تغییرساختار کشت از برنج به ویلا یا ساختمان سازی در باغات دزفول

تغییرساختار کشت از برنج به ویلا یا ساختمان سازی در باغات دزفول

کشاورزی یکی از اصلی‌ترین بخشهادر شکوفا شدن اقتصاد کشور است و با توجه به اهمیت این موضوع مسئولین باید دراین بخش برنامه‌های منسجمی داشته باشند.
به گزارش دزفول تایمز،کشاورزان معتقدند: در چند سال اخیر گام‌های مهم و اساسی در بخش کشاورزی برداشته شده‌امابه دلیل ناپایداری جوی هوا ،گرما وسرما خشک خوزستان و نیزمشکل فروش محصولات، همچنان کشاورزان با کمبود هایی مواجه‌اند.
کشاورزان دزفولی بزرگترین مشکل فراروی خود را فروش محصولات کشاورزی، شته برمرکبات و درحال حاضر سرمای خشک منطقه ذکر می‌کنند.
به دلیل ضرر و زیان کشاورزان در فروش انواع محصولات کشاورزی در چندسال اخیر، تغییرات زیادی درنوع کشت منطقه به وقوع پیوسته‌است که موجب سردرگمی کشاورزان شده است.
تغییرساختار کشت از برنج به ویلا یا ساختمان سازی در باغات، از مرکبات به تعمیرگاه ماشین الات، از درخت پرتغال به صیفی جات و … در سالیان گذشته از جمله تحولات ایجاد شده در این زمینه است.
این تغییرات درحالی صورت گرفته است که به گفته برخی از کشاورزان، کارشناسان کشاورزی بدون انجام تحقیقات جدی و عملیات آزمایشی درمورد میزان محصول و هزینه تولید، به کشاورزان توصیه کاشت گونه‌های جدید می‌کنند.

عمده مشکل کشاورزان فروش محصولات کشاورزی است که در چند سال اخیر به کشاورزی و کشاورزان ضرر و زیان بسیاری وارد کرده است.
ضرر و زیان کار کشاورزی از یک سو و هجوم رفاه‌طلبان برای آسایش در کنار مرکبات موجب شد تا بسیاری از کشاورزان اقدام به فروش زمین‌های کشاورزی کنند هرچند با اقدام به موقع فرمانداری، ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی به اجرا گذاشته شده است.
کشاورزان معتقدند:اگرچه ممنوعیت تغییر کاربری وفروش اراضی کشاورزی اکنون اجرا می‌شود اما اگر مسوولان در شکوفایی و رونق اقتصاد کشاورزی کار اساسی انجام ندهد کشاورزی صرفه اقتصادی لازم را نخواهد داشت.

به گفته کشاورزان، کشاورزی به شرایط جوی بستگی دارد اما متاسفانه به علت ضعف‌های اساسی که در بسترکار کشاورزی به خصوص آبیاری و مهار آب وجود دارد کشاورزان با مشکلات روبرو می‌شوند.
تامین و کنترل آب برای کشاورزی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت بسیار با اهمیت وحساس است
به گفته کشاورزان عدم هماهنگی سازمان‌های جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و بازرگانی به‌عنوان متولیان امور کشاورزی در مراحل مختلف موجب سردرگمی کشاورزان شده است.
هرچند حضور دولت در بخش خرید تضمینی محصولات کشاورزی که موجب تعیین نرخ پایه شده یک حرکت بسیار پسندیده است اما به دلیل بی‌برنامگی و عدم نظارت، سود زیادی به دلالان رسیده است .
مسئولیت مستقیم برخورد با این گونه تخلفات بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است، اما مسئولان این سازمان همچنان دست روی دست گذاشته و هر چند دم از برخورد با متخلفان می‌زنند اما سودجویان همچنان با خیال راحت در حال تخریب بافت باغ‌ها و ساخت و ساز غیرمجاز هستند.

گفتنی است:جالب اینکه این افراد از همه خدمات رفاهی مانند برق، گاز، تلفن و… نیز بهره مند هستند و این در حالی است که طبق قانون ارائه خدمات به این ساخت و سازها، غیرقانونی بوده و باید با متخلفان برخورد جدی شود.

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *