خانه / نشریه / چهار سوي علم / ساخت دوربین ۵۰ گیگا پیکسلی

ساخت دوربین ۵۰ گیگا پیکسلی

altدانشمندان در آمریکا بر روی ساخت یک دوربین دیجیتالی کار می‌کنند که وضوح تصویر آن به مراتب بیشتر از وضوح تصویر در چشم انسان است. کیفیت تصویربرداری این دوربین به حدی است که واحد سنجش وضوح تصویر در آن به گیگاپیکسل محاسبه می‌شود نه به مگاپیکسل.  
به گزارش وب سایت techweb، دانشمندان لابراتوار نوادا ریسرچ در واشنگتن دی سی آمریکا در حال حاضر دوربین‌هایی با ۱.۴ و ۰.۹۶ گیگاپیکسل وضوح تصویر ساخته و آن‌ها را با موفقیت آزمایش کرده‌اند. این دانشمندان اظهار امیدواری کرده‌اند وضوح تصویر این دوربین‌ها را به ۱۰ تا ۵۰ گیگاپیکسل برسانند.
سازوکار تصویربرداری در این دوربین‌ها شبیه استفاده از پردازنده‌های موازی در ابررایانه‌ها است. در واقع هر کدام از دوربین‌های گیگاپیکسلی از ۱۰۰ تا ۱۵۰ دوبین کوچک تشکیل شده و قادر است چشم اندازهای بسیار وسیعی را به تصویر بکشد. تصویری که این دوربین‌ها قادر به ثبت آن هستند به مراتب وسیع‌تر از چشم اندازهایی است که توسط چشم انسان دیده می‌شود.
این دوربین‌ها که به سفارش وزارت دفاع آمریکا ساخته می‌شود بخشی از طرحی است که می‌کوشد دوربین‌هایی اختراع کند که انسان به کمک آن‌ها بتواند در تاریکی شب و فضاهای مه آلود و پردود راحت‌تر ببیند. در حال حاضر دوربین‌های گیگاپیکسلی دو و نیم فوت مساحت و ۲۰ اینچ عمق دارند.
 

همچنین ببینید

گلی که موجب حیرت‌دانشمندان شد+عکس

دنیای گیاهان بسیار بزرگتر از آن چیزی است که ما می دانیم. هر روز گیاهانی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *