خانه / نشریه / چهار سوي علم / دنیا از چشم کبوتران عکاس

دنیا از چشم کبوتران عکاس

alt

سال ها پیش از ورود ماهواره ها برای تهیه تصاویر هوایی، یک داروساز آلمانی با ساخت دوربین عکاسی مینیاتوری و نصب آن به بدن کبوتران، اقدام به تهیه عکس های هوایی کرد

به گزارش ایسنا، امروزه با کمک فناوری های مختلفی از جمله ماهواره، بالن، پهپاد، انواع مختلف هواپیما و بالگرد تهیه تصاویر هوایی تسهیل شده است. اما دکتر «جولیوس نویبرونر» داروساز آلمانی در سال ۱۹۰۸ میلادی از یک روش ساده و خلاقانه برای تهیه عکس های هوایی استفاده کرده است.

دکتر «نویبرونر» در سال ۱۹۰۳ میلادی کار دریافت و ارسال نسخه های دارویی بیمارستان مسلولین در نزدیکی شهر فرانکفورت را با کمک کبوتران نامه بر آغاز کرد و این پرندگان هر بار محموله ای به وزن ۷۵ گرم را به بیمارستان انتقال می دادند.

پس از یک دوره سه ساله، وی تصمیم گرفت از مسیر پروازی کبوتران عکسبرداری کند و اقدام به طراحی یک دوربین مینیاتوری کرد که مانند محموله دارویی قابلیت حمل توسط پرندگان را داشته باشد.

چندین مدل چوبی دوربین با وزن ۳۰ تا ۷۵ گرم ساخته شد و کبوتران با این مدل ها تمرین داده شدند و مدل نهایی دوربین عکاسی مینیاتوری در سال ۱۹۰۸ میلادی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

این دوربین توسط هارنس (بست) و یک پوشش مخصوص به مقابل سینه کبوتران متصل می شدند؛ سپس پرندگان به محلی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری محل زندگی منتقل شده و در هوا رها می شدند.

کبوتر در مسیر پرواز به خانه در ارتفاع ۵۰ تا ۱۰۰ متری پرواز کرده و دوربین بطور خودکار اقدام به عکسبرداری از منطقه می کرد؛ تأخیر زمانی بین هر شات عکس نیز از طریق یک سیستم پنوماتیک کنترل می شد.

طرح خلاقانه کبوتر – دوربین (Pigeon-Cam) با استقبال فراوان مردم مواجه شد و تصاویر هوایی تهیه شده توسط کبوتران علاوه بر حضور در نمایشگاه های بین المللی درسدن، فرانکفورت و پاریس طی سال های ۱۹۰۹ و ۱۹۱۱ میلادی، بر روی کارت پستال ها نقش بستند.

این تصاویر هوایی جوایز متعددی از جمله جایزه ویژه نمایشگاه هوایی پاریس و نمایشگاه درسدن را به خود اختصاص داده و دکتر «نویبرونر» را به چهره جهانی مبدل کردند.

فرستنده: محمد سلامتی

alt

alt

alt

alt

همچنین ببینید

گلی که موجب حیرت‌دانشمندان شد+عکس

دنیای گیاهان بسیار بزرگتر از آن چیزی است که ما می دانیم. هر روز گیاهانی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *