خانه / شهدای مسجد / شهداي مسجد / ۱۳۸۹-گزارش دومین یادواره شهدای مسجد

۱۳۸۹-گزارش دومین یادواره شهدای مسجد

این یادواره به همت بسیجیان پایگاه صاحب الزمان (عج) شهرستان دزفول در تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۳۸۹ برگزار شد. اعضای بسیج این پایگاه از ماه ها قبل پیگیر هماهنگی های این برنامه بودند که حاصل آن اجرای دقیق و خوب این یادواره شد.

خلاصه برنامه:

اعلان برنامه توسط مجری برادر چناری

۱۹:۲۰

قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط برادر حسن جمشیدی

۱۹:۲۵

پخش سرود جمهوری اسلامی ایران

۱۹:۳۵

پخش نماهنگی از شهدای مسجد

۱۹:۴۰

خاطره گویی سردار حاج غلامرضا ماندنی

۱۹:۵۰

سخنرانی دکتر حاج محمد رضا سنگری

۲۰:۵۰

مداحی برادر علی دامچین

۲۱:۱۵

اهداء جوایز به برندگان مسابقه

۲۱:۲۵

پذیرایی

۲۱:۳۰

 

اقدامات قبل از یادواره:

یکی از اولین کارها برای برگزاری یادواره، تقسیم کار بود. به نحوی که به افراد متناسب با توانایی هایشان وظایف محول شد. پانزده نفر از اعضای بسیج پایگاه مسئولیت حراست یادواره را به عهده گرفتند که مسئول آنها آقایان رضا صحتی و میثم بهاری بود.

از دیگر اقدامات، طراحی و ساخت ماکت عملیات والفجر هشت روبروی درب سالن مسجد توسط برادر عابدین پورلواف بود و همچنین نوشتن خلاصه ای از عملیات مذکور و دیگر عملیات های ظفرمندانه جمهوری اسلامی ایران. تا حضار گرامی با دیدن این ماکت زیبا یاد و خاطره شهدای انقلاب در ذهنشان طنین انداز شود. این ماکت در ابعاد ۴ متر در ۲ متر ساخته شد و حدود ۱۰ ساعت برای درست کردن آن وقت صرف شد.

در قسمت ورودی مسجد چادری برپا شد که مزین به پلاک های شهداء،پیشانی بند، و تمثال مبارک آنها بود که تمامی حضار بایستی از داخل چادر عبور می کردند تا وارد حیاط و سالن مسجد می شدند.داخل چادر به هر کدام از شرکت کنندگان سوالات مسابقه که پیرامون فرهنگ شهادت بود، تحویل داده شد.همچنین برگه ای که از آنان خواسته می شد به نیت شهدای مسجد ۱۴ صلوات ختم کنند. از دیگر اقدامات فرهنگی قبل از یادواره نشریه ویژه نامه شهداء بود که در چادر مذکور توزیع گردید.

دعوت از همرزمان شهداء اقدام بعدی بود تا در این محفل معنوی حضور به هم رسانند. همچنین از بسیجیان قدیمی پایگاه و اعضای جلسات قرائت قرآن این پایگاه نیز دعوت به عمل آمد.که برای این کار برای ۵۰۰ نفر پیامک فرستاد شد.مسئولین یادواره شهدای بسیج مسجد صاحب الزمان (عج) نیز از مسئولین شهری از جمله امام جمعه، شهردار، فرماندار، اعضای شورای شهر، ریاست و معونت بنیاد شهید، معاون فرماندار، فرمانده بسیج ناحیه دزفول،فرمانده حوزه جعفر (ع)، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دزفول و چند تن دیگر از خدمتگزاران شهری نیز دعوت به عمل آوردند.

ستاد دومین یادواره شهدای بسیج مسجد صاحب الزمان (عج) جنوبی از تبلیغات در سطح شهر غافل نماندند. آنان بنرهایی در میدان امام خمینی (ره)، آزادی، و درب ورودی مسجد زدند تا بدین وسیله اطلاع رسانی عمومی کرده باشند و از رادیوی شهری دزفول خواستند تا در تاریخ های چهارم و پنجم اسفند ماه از آن طریق نیز، اطلاع رسانی عمومی کند. همچنین از تریبون نماز جمعه و دعای کمیل نیز اطلاع رسانی شد. اعضای ستاد مذکور تراکت های رنگی که اسامی و تمثال مبارک شهداء بر روی آن چاپ شده بود را، در مساجد منطقه تقسیم کردند. 

نوشتن دست نوشته هایی از شهدای مسجد در سالن و حیاط، از دیگر کارهای مقدماتی این یادواره بود. این دست نوشته ها که از شهیدان افخم، زمانی نیا بودند، زینت دهنده یادواره بودند.

این یادواره خالی از خانواده های معظم شهداء نبود. اعضای این یادواره از چندین روز قبل از این خانواده های بزرگوار دعوت کردند تا در این محفل نورانی شرکت کنند.

دقایقی قبل از شروع یادواره،مدیحه سرایی برادر حاج صادق آهنگران پخش شد.

اجرای مراسم(یادواره):

اجرای یادواره با اعلان برنامه مجری، برادر چناری در ساعت  19:20 پنج شنبه پنجم اسفند ماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد. وی با قرائت ابیاتی درباره شهداء فضا را برای یادواره مهیا کرد.که پنج دقیقه به طول انجامید.

تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط برادر حسن جمشیدی انجام گردید. ایشان آیاتی را تلاوت نمودند که پیغام (شهداء را زنده حساب کنید) برای همگان به ارمغان داشت.این تلاوت زیبا ساعت ۱۹:۲۵ شروع و ۱۰دقیقه به طول انجامید.

کلیپ تصویری سرود جمهوری اسلامی ایران برنامه بعدی بود که بلافاصله بعد از تلاوت قرآن توسط ویدئو پروجکشن پخش شد. همگان به احترام سود جمهوری اسلامی قیام کردند و همراه با سرود، آن را زیر لب زمزمه کردند. نمایش این کلیپ تصویری ساعت ۱۹:۳۵ شروع و حدود ۵ دقیقه به طول انجامید.

ساعت  19:40 نماهنگی از شهدای مسجد پخش شد. این نماهنگ توسط ویدئو پروجکشن بر روی پرده ای در سمت راست محراب مسجد، نمایش داده شد. این پرده را خواهران که در سمت راست مسجد حضور داشتند و برادران که در سمت چپ مسجد حضور داشتند را می توانستند ببینند. در این نماهنگ ده دقیقه ای تمثال مبارک شهداء،نام،نام خانوادگی،زمان شهادت، و نام عملیاتی که در آن به شهادت می رسیدند را، نمایش داد.

خاطره گویی سردارغلامرضا ماندنی ساعت ۱۹:۵۰ شروع شد. ایشان بعد از حمد و ثنای الهی و یادی از شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای انقلاب اسلامی به بیان خاطره گویی پرداختند. وی از فداکاری ها و ازجان گذشتگی های مردان الهی صحبت به میان آورد و از مشکلاتی که در عملیات والفجر هشت و منطقه عملیاتی فاو و نمک زار های آن داشتند، خاطراتی بیان کردند.سردار ماندنی از کرامات اهل البیت علیهم السلام که در آن منطقه عملیاتی صورت گرفت نیز غافل نماندند که چطور اهل البیت علیهم السلام پیکر بی جان شهدای ما را تحویل گرفتند. به طوری که یکی از سنی های عراقی از تماشای چنین صحنه هایی، متاثر گردید و شیعه شد.

سردار ماندنی فضای مسجد را متحول گرداند به طوری که صدای گریه حضار از گوشه و کنار به گوش می رسید. خاطره گویی ایشان یک ساعت به طول انجامید.  

سخنران برنامه، دکتر حاج محمد رضا سنگری بود. ایشان که از اعضای جلسات قرائت قرآن همین مسجد بودند از ذکر همین مسئله در بخش آغازین سخنانش دریغ ننمودند. وی پیرامون شهداء و فرهنگ شهادت نیم ساعت صحبت کردند. ایشان فرمودند : (( بعضی از شهدای مسجد از زمان شهادتشان مطلع بودند و ساعاتی قبل از شهادتشان از وی می خواستند که پیرامون شهادت برای آنها صحبت کند)). سخنران دومین یادواره شهدای بسیج مسجد صاحب الزمان(عج) ، شهدای انقلاب اسلامی را با شهدای کربلا مقایسه کردند و به فرمایش یکی از بزرگان کشور نیز استناد کردند که شهدای انقلاب اسلامی ما هم تراز و یا نزدیک شهدای دشت کربلا هستند.

وی از کرامات حبیب بن مظاهر اسدی، یکی از یاران با وفای امام حسین(ع) و همچنین سردار خرازی صحبت به میان آوردند. ایشان در بخش پایانی صحبت خویش، فرهنگ شهادت را با فرهنگ مهدویت گره زدند و از ادامه دهنگان مکتب شهداء خواستند تا کار فرهنگی کنند چرا که با ظهور امام زمان (عج)، آن حضرت از شیعیان خود خواهد خواست برای تبلیغ دین مبین اسلام به اقسا نقاط دنیا سفر کنند. داشتن تجربه کارهای فرهنگی مثل یادواره شهداء و دیگر کارها در آن زمان مفید و گران سنگ خواهد بود.

مداحی برادر علی دامچین ساعت ۲۱:۱۵ بود. ایشان طی ۱۰ دقیقه مداحی از رشادت های شهدای انقلاب اسلامی و شهدای کربلا تمجید کرد ند و در همین راستا ذکر مصیبتی قرائت نمودند.

اهدا جوایز به برندگان مسابقه فرهنگی پیرامون ((فرهنگ شهادت))، برنامه بعدی ما بود که به قید قرعه به ۵ نفر جوایز نفیسی اهداء گردید.

آخرین برنامه یادواره، پذیرایی از حضار بود. و از مسولین شهری،سخنران و راوی برنامه نیز تشکر گردید و جوایزی به آنها اهداء گردید.

میهمانان ویژه این یادواره:

میهمانان ویژه این یادواره خانواده های معظم شهداء،همرزمان شهداء، بسیجیان قدیمی پایگاه،امام جماعت مسجد حاج آقا محمد صالحی انصاری بودند. همچنین از حضور معاون محترم فرماندار آقای مردوسی،بازرس ویژه فرماندار آقای فرهاد جاموسی، شهردار محترم شهرستان دزفول مهندس دوایی، رئیس محترم آموزش و پرورش شهرستان دزفول آقای فرهمند، برخی از اعضای شورای شهر دزفول از جمله آقایان سرافراز و رجو، رئیس و معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دزفول آقایان زرند زاده و جوهر، فرمانده بسیج ناحیه دزفول جناب سرهنگ محمد حسین فضیات پناه، فرمانده حوزه جعفر(ع) جناب سروان محمد فرهادی زاده استفاده کردیم.

تعداد شرکت کنندگان:

تعداد شرکت کنندگان در این مراسم ۶۰۰ نفر بود که ۴۰۰ تای آنها مرد و ۲۰۰ تای آنها زن بود و برآورد هزینه ها ۰۰۰/۰۰۰/۱۳ ریال است.

 

 

ستاد یادواره شهدای بسیج مسجد صاحب الزمان (عج) جنوبی شهرستان دزفول

فر مانده بسیج مسجد صاحب الزمان (عج) جنوبی

محمد حسن نورالدینی

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *