خانه / اخبار / اخبار دزفول / رود دز ظرفیتی برای توسعه گردشگری

رود دز ظرفیتی برای توسعه گردشگری

ه گزارش شبکه خبری دز(دز ان ان)،مناطق شمالی و شرق استان خوزستان به ویژه شهرستان دزفول با وجود رودخانه زلال دز که از وسط این شهر می گذرد از ظرفیت های ویژه ای برای توسعه صنعت گردشگری به ویژه در فصل بهار و تابستان برخوردار می باشد.
در ساحل رودخانه دز تفریحگاه های متنوعی از جمله چندین بوستان ساحلی به ویژه تفریحگاه علی کله برای روزهای گرم سال احداث شده که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران زیادی از شهرها و استانهای مختلف کشور می باشد.
یک فعال میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان در خصوص ظرفیت های بی شمار گردشگری رودخانه دز می گوید: یکی از این تفریحگاه های رودخانه دز حفره های غار مانندی هستند که در کنار ساحل رودخانه حفر شده اند و در بین مردم دزفول به کت (kat) مشهورند.
محمد آذرکیشمی افزاید:این کت ها که تراکم آنها در منطقه گلال وکوپیته ،دووه و طال خانی بیشتر از سایر نقاط است تفریحگاه مناسب و خنکی در فصل تابستان به شمار می آیند که خاطره ای شیرین نیز برای گردشگران به همراه دارد.
وی معتقد است :با توجه به اینکه مالکیت این کت ها به صورت خصوصی و توسعه خودجوش مردم بوده ساماندهی و توجه ویژه به آنها با مشارکت خود مردم و حفظ مالکیت شخصی، می تواند زمینه توسعه ی گردشگری بالایی را برای شهرستان دزفول فراهم کند ضمن اینکه تأسیس دفاتری جهت پاسخگویی گردشگران و وجود راهنما نقش اساسی در توسعه گردشگری منطقه خواهد داشت و زمینه را برای اشتغالزایی افراد نیز فراهم می کند.
آذرکیش بیان می کند:کت های دزفول در دل صخره های مشرف بر رودخانه به وسیله دست احداث شده و در گذشته مردم برای فرار از گرمای تابستان از آنها استفاده می کردند ولی هنوز به طور کامل مشخص نیست در چه زمان و توسط چه کسانی احداث شده اند.
وی افزود:شبیه بودن فضای درون کت ها به غار و نزدیکی به رود موجب شده، اقامت در این کت ها در طول گرمای روز برای مردم بدون استفاده از هیچ وسیله خنک کننده و برای فرار از زندگی ماشینی ، دلپذیر و لذت بخش باشد علاوه بر آن در محل هایی که عمق رود مناسب است با رعایت نکات ایمنی و استفاده از جلیقه و تسلط به فن شنا در رودخانه زلال دز شنا کرد.
وی قایق سواری و انواع ورزش های آبی و نیز ماهی گیری را از دیگر ظرفیت های رودخانه دز برشمرد و می افزاید:به دنبال استقبال گسترده گردشگران از کت ها ،مردم دزفول با فرارسیدن فصل گرما این کت ها را برای استفاده گردشگران ومسافران آماده می کنند.
همچنین به دنبال استقبال گسترده گردشگران از رودخانه دز در فصل گرما ۱۰ گروه امداد و نجات در محدوده کت های منطقه تال خانی تا پل پنجم دزفول مستقر شده تا به شناگران و حادثه دیدگان در رودخانه کمک کنند.
طبق آمار ارائه شده از سوی شهرداری دزفول در روزهای تعطیل شمار علاقه مندان و گردشگرانی که از شهرهای مختلف استان خوزستان و نیز دیگر استانها برای تفریح و شنا به منطقه تفریحی علی کله در پایین دست سد تنظیمی سفر می کنند بیش از ۲۰ هزار نفر می باشد.
دیگر مناطق تفریحی ساحل رودخانه دز از جمله بوستانهای دولت ، رعنا و غدیر در اطراف پل قدیم دزفول نیز در روزهای تعطیل پذیرای شمار زیادی از گردشگران می باشد.

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *