خانه / اخبار / اخبار دزفول / یک اثر ملی در دزفول زیر کشت رفت !

یک اثر ملی در دزفول زیر کشت رفت !

به گزارش روناش ، رییس ادازه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول گفت:تپه ˈچغاپهنˈ که در نوبت ثبت ملی است توسط یکی از اهالی روستای چغاپهن تصرف شده است.

یک اثر ملی در دزفول زیر کشت رفت !

«غلامعلی باغبان کوچک» افزود: این فرد نیم هکتار از اراضی تپه چغاپهن را تصرف کرده و اقدام به کاشت ۱۶۰ اصله درخت در آن کرده است.

 

وی افزود: اداره میراث فرهنگی دزفول از این فرد به خاطر تصرف محوطه باستانی شکایت کرد، اما قاضی پرونده اعلام کرد که به دلیل ثبت نشدن تپه تاریخی و فرهنگی چغاپهن در فهرست آثار ملی، فرد یاد شده را تبرئه کرد.

وی ضمن انتقاد از عمل برخی افراد سودجو و فرصت طلب که بدون در نظر گرفتن ارزش آثار تاریخی و فرهنگی، اقدام به تصرف عدوانی آثار باستانی می کنند، از قوه قضائیه خواست تا در صدور احکام قضایی ارزش تاریخی آثار و بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی مورد توجه قرار گیرد.

باغبان گفت: در گذشته ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی به دلیل سختگیری سازمان میراث فرهنگی با کندی و به سختی انجام می شد که مقرر شده از این پس و در سامانه جدید، ثبت این آثار با سرعت بیشتری انجام شود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول گفت: روند قانونی پیگیری پرونده مربوط به تصرف بخشی از این محوطه باستانی در حال انجام بوده و از قوه قضائیه انتظار داریم تمهیداتی اندیشیده شود که صدور حکم به گونه ای باشد تا منجر به از بین رفتن این تپه باستانی نشود.

وی از مردم خواست برای جلوگیری از تخریب و نابودی آثار و بناهای تاریخی کشور که بخشی از تاریخ این سرزمین می باشند با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری بیشتری داشته تا با افراد سود جو و فرصت طلب به موقع و قبل از وارد آمدن خسارت به اثر باستانی با آنان برخورد شود.

تپه چغاپهن دزفول مربوط به دوران عیلام قدیم و سه هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد.

روند تخریب آثار باستانی در شهرستان دزفول به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار لازم برای بازسازی و حراست، نگران کننده شده است.

چندی پیش نیز بخش هایی از دو خانه تاریخی در بافت قدیم دزفول تخریب شد.

منبع : ایرنا

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *