خانه / نشریه / معارف اسلامی / قطره‌ای از دریای فضائل بانو حضرت زینب

قطره‌ای از دریای فضائل بانو حضرت زینب

ایام میلاد بزرگ بانوی کربلا بهانه ای است تا سری به برخی کتب تاریخی و روایی بزنیم تا شاید با پرداختن به قطره ای از فضائل آن بزرگوار ، باقیات صالحاتی برای خود تهیه نماییم .

علی ثانی
هنگامی که اُسرا وارد کوفه شدند زنان کوفه که وضعیت را مشاهده کردند شروع به ندبه و گریه زاری نمودند. مردان نیز با آنها همصدا شدند. در این هنگام امام علی بن الحسین علیهماالسلام با صدایی ضعیف فرمودند:
اینان بر ما گریه می کنند!! پس چه کسانی ما را کشتند ؟! در این هنگام زینب دختر علی علیه السلام با دست خود اشاره ای به مردم نمودند که ساکت باشید.
حذیم اسدی گوید:
به خدا قسم هیچ با حیایی سخنگو تر از او ندیدم ، گویی با زبان [ و صدای ] علی با مردم سخن می گفت ، وقتی با اشاره به مردم دستور سکوت داد نفَسها در سینه حبس شد و صدای زنگ شتران نیز ساکت شد !! (۱)

وصی امام
احمد بن ابراهیم گوید: خدمت حکیمه خاتون دختر امام جواد علیه السلام و خواهر امام هادی علیه السلام… شرفیاب شدم و با او از پشت پرده ای سخن گفتم و از او در مورد اعتقاد و دینش سۆال نمودم و پرسیدم که چه کسی را امام می داند؟
ایشان نام کسی را که امام می دانستند بردند و فرمودند : فلان بن الحسن [یعنی نام ویژه و مبارک حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را بردند] باز از او سۆال نمودم که شما خود او را دیده اید یا اینکه خبر امامتش به شما رسیده ؟!!
فرمود: خبر وی از طریق امام عسکری علیه السلام که نامه ای به مادر  وی نوشته بود به من رسیده است.
حضرت زینب سلام الله علیها از معدود اولیاء الهی است که هفت معصوم را درک نموده است حضرات باقر و سجاد و دو برادرش حسن و حسین و پدر و مادرش و از همه مهم تر اشرف اولیا و انبیا، نبی مکرم اسلام صلوات الله علیهم اجمعین!!

باز پرسیدم که آن کودک در حال حاضر کجاست ؟!

فرمود: از دیدگان مستور است.

گفتم: پس شیعیان به چه کسی پناه ببرند؟!

فرمود: به خدمت مادر امام عسکری علیه السلام شرفیاب شوند!

به او گفتم: آیا کسی را امام خود بدانم که وصی او یک زن است.

فرمود: در این مورد اقتدا شده است به حسین بن علی بن ابی طالب علیهماالسلام که در ظاهر به خواهر خود زینب بنت علی علیهماالسلام وصیت نمود در حالی که هر علم و فیضی که از علی بن الحسین علیهماالسلام سر می زد در ظاهر به زینب علیهاالسلام نسبت داده می شد تا از این طریق امامت علی بن الحسین علیهماالسلام مخفی بماند. (۲)
حضرت زینب
امانت دار علوم امامت

عبارت عربی مطلب مورد نظر به این شکل است:

« و کان ما یخرج من علی بن الحسین من علم ینسب إلی زینب »

احتمال دارد که معنی این جمله این باشد که علومی که بر زبان زینب علیهاالسلام جاری می شد از تعلیمات علی بن الحسین علیهماالسلام بود اما مردم خیال می کردند که از خود زینب علیهاالسلام است و به ایشان نسبت می دادند .

اما می توان معنی عمیق تری از این جمله بدست آورد از این جهت که از خود امام سجاد علیه السلام نقل شده که خطاب به عمه بزرگوار خود ، فرموده اند:

« أنت بحمد الله عالمه غیر معلمه و فهمه غیر مفهمه » (3)

ظاهر این عبارت این است که حضرت زینب سلام الله علیها در علوم خود، معلمی نداشته اند و گویا مستقیم از خداوند دریافت می نمودند یعنی حتی از علی بن الحسین علیهماالسلام نیز دریافت نمی کردند، پس با توجه به این مسأله باید گفت که انتساب علوم امام سجاد علیه السلام به حضرت زینب علیهاالسلام در واقع و نفس الأمر بوده نه در ظاهر و خیال مردم، و در واقع حضرت زینب علیهاالسلام واسطه فیض بین علی بن الحسین علیهماالسلام و مردم بوده اند چنانچه خود علی بن الحسین علیهماالسلام واسطه ای بین خدا و غیر بوده اند و خود ایشان نیز از خداوند دریافت می نموده اند!

و مۆید این مطلب نیز این است که همین رابطه دریافت علم به شکل ویژه و غیر طبیعی بین امام حسین علیه السلام و خواهرش زینب علیهاالسلام بوده است و در واقع رابطه بین امام سجاد و حضرت زینب علیهماالسلام ، ادامه رابطه حضرت زینب علیهاالسلام با ولی مخصوص زمان خود بوده است .
انتساب علوم امام سجاد علیه السلام به حضرت زینب علیهاالسلام در واقع و نفس الأمر بوده نه در ظاهر و خیال مردم، و در واقع حضرت زینب علیهاالسلام واسطه فیض بین علی بن الحسین علیهماالسلام و مردم بوده اند چنانچه خود علی بن الحسین علیهماالسلام واسطه ای بین خدا و غیر بوده اند و خود ایشان نیز از خداوند دریافت می نموده اند!

درک اولیاء
می توان گفت حضرت زینب سلام الله علیها از معدود اولیاء الهی است که هفت معصوم را درک نموده است حضرات باقر و سجاد و دو برادرش حسن و حسین و پدر و مادرش و از همه مهم تر اشرف اولیا و انبیا، نبی مکرم اسلام صلوات الله علیهم اجمعین!!

عاقله لبیبه

ابن اثیر که از عامه می باشد ، در کتاب معروف خود اسد الغابه، می گوید:

« و کانت عاقله لبیبه جزله … و کلامها لیزید … مشهور یدل علی عقل و قوه جنان » (4)

یعنی زینب علیهاالسلام زنی عاقل و خردمند و عظیم بود و کلام او در مجلس یزید مشهور است که دلالت بر مقدار عقل و قوت قلب او دارد.

بی شک عقل و خرد زینب علیهاالسلام همان علوم لدنی بوده است که از اولیا به شکل ویژه دریافت نموده اند لکن چون ابن اثیر و امثال او به این دست مسائل اعتقادی ندارند از این حقائق تعابیری در سطح خود نموده اند مثل : «عقل و خرد و عظمت و قوت قلب » !!

پی نوشت ها:

۱-  احتجاج ج۲ ص۲۹.

۲-  کمال الدین صدوق ص۵۰۱.

۳-  عوالم ص ۳۷۰.

۴-  اسد الغابه ج۵ ص۴۶۹ ؛ الإصابه ج۸ ص۱۶۶.

 

همچنین ببینید

چرا به امام عصر(عج) ربیع الانام می گویند؟

یاصاحب الزمان(عج)! باز بهار رسید و «تو» بهار انسانها نیآمدی. فصل نو شد و باز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *