خانه / نشریه / پايتخت مقاومت / دزفول نگین زاگرس

دزفول نگین زاگرس

شهرستان دزفول تمدنی کهن و پیش از تاریخ را در دل خود جای داده و ابتدای سکونت گروهی بشر در این شهرستان از تپه های چغابنوت آغاز می شود. خوزستان سرزمینی متفاوت با ویژگی ها و تنوعات خاص است ، همراه با مردمان سرشار از صفا ، صمیمیت و خونگرمی جنوبی ها
خوزستان از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و قابلیت های سرشاری در این زمینه داشته که تاریخ گواه صادقی بر این مدعاست.
همین اصالت و تمدن کهن سبب شده آثار ارزشمندی خصوصا در شمال آن در طول تاریخ بوجود آید، آثاری نظیر معبد چغازنبیل شوش و سازه های آبی شوشتر که به ثبت جهانی رسیده همراه با بافت تاریخی ، پل باستانی و سازه های آبی دزفول که در دست پیگیری برای ثبت جهانی می باشد و بسیاری آثار تاریخی ، زیارتگاه ، و اماکن طبیعی گردشگری ، مثلث طلایی گردشگری را در شمال خوزستان شکل داده اند.
شهرستان دزفول تمدنی کهن و پیش از تاریخ ایران را در دل خود جای داده است ، ابتدای سکونت گروهی بشر در این شهرستان از تپه های چغابنوت آغاز می شود.
در کتاب ایران در پیش از تاریخ در خصوص منطقه چغابنوت دزفول به کاوش های باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو اشاره شده و قدمت تپه ها چغابنوت دزفول که با شماره ۳۲۳۲ در فهرست آثار ارزشمند ملی به ثبت رسیده را میانه هزاره هشتم پیش از میلاد
(نزدیک به ۱۰ هزار سال ) معرفی نموده که نشان دهنده آغاز تمدن در این منطقه قبل از اختراع سفال می باشد.
بعد از تپه های چغابنوت زندگی در شهرستان دزفول در دوره عتیق در شرق منطقه ای به نام دشت شوشان در تپه های چغامیش ادامه می یابد.
تپه های چغامیش :
تپه های باستانی چغامیش که قدمت آن به هزاره ششم پیش از میلاد می رسد به گفته باستان شناسان ، گنجینه اطلاعات کاملی از دوران های باستانی مختلف تا شکوفایی کامل تمدن شوش است نیز در جنوب شهرستان دزفول قرار دارد.
در این تپه ها آثار یک شهر باستانی ساخته شده از خشت های پخته متعلق به عصر پیدایش خط دیده می شود و می توان گفت این منطقه نخستین مرکز خط و کتاب در ایران می باشد.
از دیگر ویژگی های چغامیش دزفول کشف مهری گلی است که کهن ترین سند دریانوردی ایرانیان می باشد همچنین قدیمی ترین لوح همنوازی موسیقی جهان در این محوطه باستانی کشف شده که قدمت هر یک به بیش از پنج هزار سال می رسد.
پایتخت تمدن عیلام:
در نوشته های باستانی پس از توفان نوح از شهری به نام ˈ اوان ˈ نام برده شده است . این شهر پایتخت تمدن عیلام و سر آمد شهرهای مشرق زمین بوده است.
کاوشگران غربی در نیم قرن اخیر از جمله ˈ والتر هینتس ˈ آلمانی در کتاب خود تحت عنوان ˈ دنیای گمشده عیلام ˈ محل شهر اوان را در جای امروز دزفول می داند که در این صورت دزفول فعلی ( اوان پنج هزار سال پیش ) را باید نخستین پایتخت امپراطوری گسترده عیلام دانست.
دانشگاه جندی شاپور
دانشگاه بزرگ جندی شاپور که در شهری با همین نام در دوازده کیلومتری شهر دزفول واقع شده را می توان به عنوان اولین و بزرگترین مرکز آموزش پزشکی ، فلسفه و نجوم در روزگار ساسانیان نام برد.
در این دانشگاه تا قرن چهارم هجری دانشمندانی از سراسر دنیا به تحقیق و تدریس می پرداختند، لذا از جندی شاپور به عنوان اولین دانشگاه جهان یاد می شود.
پل تاریخی دزفول:پل قدیم دزفول که به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان که هنوز حیات خود را حفظ کرده در جهان شناخته می شود در زمان شاپور اول ساسانی (۲۶۳ میلادی ) ساخته شده است.
بافت قدیم دزفول : بافتی تاریخی و آجری است و در کنار رودخانه دز شکل گرفته و شامل ۲۸ محله قدیمی در هم تنیده است.
معماری خاص و تزئینات آجری بی نظیری در بافت قدیم دزفول ، این شهر را به شهر آجر معروف کرده است.
بافتی که با معماری خاص خود هویت و روح معماران دزفول را در خود جای داده است و در آن نزدیک به یکصد اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مسجد جامع دزفول :یکی از قدیمی ترین مساجد اسلامی در کشور است و قدمت آن به قرون اولیه اسلامی می رسد و جزو اولین بناهای معمارانه در ابتدای شکل گیری شهر دزفول و در مرکز این شهر می باشد.
آستان متبرک سبزقبا(ع): حرم مطهر محمدبن موسی الکاظم (ع) برادر امام رضا (ع) که به سبزقبا مشهور است در مرکز شهر دزفول واقع شده و زینت بخش این شهر است.
دزفول شهر سازه های آبی:طراحی سازه های چند منظوره آبی از دوره ساسانی در دزفول نظیر پل های تاریخی ، قنوات و قمش ها ، آسیاب های آبی ، سیفون که در زمین های کشاورزی ، صنعتی ( نیل سازی و دباغی ) ، آب شرب شهری و شیلات ، این شهر را به عنوان شهر سازه های آبی معروف کرده است.
جغرافیای دزفول :
شهرستان دزفول در قسمت جلگه ای شمال خوزستان با مساحتی در حدود ۴۷۶۲ کیلومتر مربع واقع شده دارای زمستانی ملایم و مطبوع بوده و طبیعت سرسبز آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار بسیار دلپذیر است.
این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در همه ایام سال جاذبه های خاص خود را دارد.
از بارش زمستانی برف در کوه های شمال دزفول تا تابستان بالای ۵۰ درجه که شنا در رودخانه دز آن را به لحظاتی مفرح و خاطره انگیز تبدیل می کند ، این شهرستان را به یکی از مناطق بی بدیل طبیعی و گردشگری در کشور مبدل ساخته است.
بیشه زارها ، رودها ، پناهگاه های حیات وحش دز و کرخه ، کوه ها ، دریاچه ها و آبشارها از جمله مناظر طبیعی این شهرستان می باشد.
مناطق کوهستانی شهرستان دزفول علاوه بر مسیر مناسب آن برای ورزش کوهنوردی ، به جهت داشتن پدیده های جغرافیایی همچون تنگه ها ، غارها و آبشارهایی مانند آبشار شوی با ۸۵ متر ارتفاع و ۷۰ متر عرض که از آن به عنوان بزرگترین آبشار خاورمیانه نام می برند بسیار دیدنی است.
دریاچه زیبای شهیون که از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است در شمال شهرستان دزفول قرار دارد.
پوشش گیاهی در قسمت کوهستانی این شهرستان شامل بلوط ایرانی ، بادام ، پسته و انجیر وحشی و عناب است ، اما در منطقه جلگه ای این شهرستان زمین پوشیده از علف و گیاهان متنوع و گل های رنگارنگ است.
شهر گل و مرکبات : دزفول شهر گل های رز و مریم است و از نظر تولید گل مریم در سطح کشور اول و در تولید گل رز رتبه دوم را دارد.
پرتقال ، نارنگی ، نارنج ، لیموشیرین و لیمو ترش ، لمون ، گریپ فروت از جمله مرکبات دزفول است که پرتقال دزفول به لحاظ کیفیت بالا در کشور معروف است.
شهر بوستان های ساحلی:رود زلال دز میهمان مهربان شهر دزفول است که از شمال این شهر تا جنوب امتداد داشته و از میان این شهر عبور می کند.
آسیاب های تاریخی دزفول قرن هاست که استوار در میان رودخانه دز ایستاده اند.
بوستان رعنا ، ولی عصر (عج) ، تفریحگاه ساحلی دز و دولت و منطقه گردشگری علی کله در ساحل رودخانه دز زیبایی رود زلال دز را دو چندان نموده است.
روستاهای نمونه گردشگری :
در شمال شهرستان دزفول دو روستای نمونه گردشگری با ویژگی های منحصر بفرد وجود دارد.
روستای لیوس با معماری سنگی و سابقه تاریخی و روستای پامنار با وجود دریاچه زیبای شهیون ، قلعه شاداب به عنوان بزرگترین قلعه طبیعی و صنایع دستی اصیل از اماکن ویژه گردشگری شهرستان دزفول است.
آبشار شوی با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر در دل رشته کوه زاگرس و در دهستانی به همین نام ، بیشه عباس آباد در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب دزفول در کنار روستای عباس آباد در امتداد رودخانه دز ، روستای دیونی در شمال دزفول و در ۶۰ کیلومتری شهر دزفول در دامنه کوه سگریون ، پارک جنگلی شقایق در جاده سردشت ، روستای نورآباد با طبیعت سر سبز و چشم نواز در دامنه کوه لنگر در بخش شهیون ، روستای تاریخی و سنگی لیوس در ۷۳ کیلومتری شمال دزفول در بخش شهیون و در دامنه کوه لنگر ، دریاچه دز در روستای نمونه گردشگری پامنار و در ۲۵ کیلومتری شهر دزفول ، قلعه شاداب در مجاورت دریاچه شهیون ، منطقه کنارستان از جمله جاذبه های طبیعی دزفول در بخش شهیون ، دره توبیرون در ۲۱ کیلومتری شمال دزفول ، پارک چنگلی لاله با ۱۰۰ هکتار وسعت و پارک ملی دز شامل پناهگاه و منطقه حفاظت شده دز از دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان می باشد.
به گفته فرماندار ویژه دزفول ، علاوه بر واحدهای آموزشی و کمپ نوروزی در مناطق مختلف شهر دزفول از تمام ظرفیت های این شهرستان برای استقبال ، پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور استفاده خواهد شد.
عبدالرضا احسانی نیا افزود: با اجرای طرح بسیج پاکسازی و زیباسازی شهر دزفول و نیز آماده سازی بوستانهای محله ای و ساحلی ، این شهر برای استقبال از مسافران نوروزی آماده شده است.
وی افزود: سفر کاروان های راهیان نور به شهرستان دزفول از چندی پیش آغاز شده ضمن اینکه سفر مسافران نوروزی از اواسط اسفند ماه به دزفول آغاز می شود و تا اواخر فروردین ماه ادامه دارد.
مرجع / ایرنا

همچنین ببینید

دزفول شهری ماندگاربا امتحان الهی

دزفول علاوه بر جغرافیای زیبای طبیعی آن که از نعمت های بیکران الهی برخوردار است …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *