خانه / اخبار / اخبار دزفول / رئیس‏ جمهوری که در پی انحلال مجلس بود

رئیس‏ جمهوری که در پی انحلال مجلس بود

گروه سیاسی روناش :
رخدادهای ۲۹ خرداد ۱۳۶۰

چکیده

  • آیت الله خامنه ای : سه جریان عظیم که اداره کننده امور کشورند در قبضه اقتدار بی قید و شرط آقای بنی صدر درآمد و پس از استقرار نهادهای قانونی ایشان حاضر به سپردن هر نیرو به دست صاحبش نمی شد .
  • اگر وضع اقتصاد خراب است باید آقای بنی صدر را مقصر دانست . نزدیک یک سال شما وزیر اقتصاد کشور بودید چرا باید این چنین

گروه سیاسی روناش :
رخدادهای ۲۹ خرداد ۱۳۶۰

چکیده

  • آیت الله خامنه ای : سه جریان عظیم که اداره کننده امور کشورند در قبضه اقتدار بی قید و شرط آقای بنی صدر درآمد و پس از استقرار نهادهای قانونی ایشان حاضر به سپردن هر نیرو به دست صاحبش نمی شد .
  • اگر وضع اقتصاد خراب است باید آقای بنی صدر را مقصر دانست . نزدیک یک سال شما وزیر اقتصاد کشور بودید چرا باید این چنین باشد ؟ نزدیک به یک سال دوست و دستیار نزدیک شما رئیس کل بانک مرکزی بود چرا باید وضع پول این چنین باشد و ذخیره های ارزی کم شود؟
  • نزدیک به هفت ماه قبل از جنگ شما فرمانده کل قوا بودید چرا نیروهای نظامی ما هنگام شروع جنگ نتوانست مقاومت کند؟
  • آیت الله یزدی : بنی صدر از رفراندوم برای حل بحران خیالی سخن می گوید و وقتی می گوئیم طبق قانون اساسی رفراندوم باید با تصویب اکثریت نمایندگان باشد خلاف قانون اساسی دم از انحلال مجلس می زند.
  • شورای عالی دفاع عصر امروز به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر و با حضور آیت الله خامنه ای و دکتر چمران نمایندگان امام تشکیل جلسه داد.

انتظار فرج یعنی …حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه امروز تهران اظهار داشتند : انتظار فرج یعنی انتظار حاکمیت قرآن و اسلام ، انتظار فرج یعنی انتظار گشایش از کار انسانیت که امروزه توسط دو ابرقدرت آمریکا و شوروی گره خورده است که تحمیل فرهنگ مادی توسط زور و وجود تبعیض نژادی ظلم و ستم به انسان ها و وجود مستضعفان در آفریقا ، آمریکای لاتین آسیا و آسیای دور از جمله آن گره ها هستند.

ایشان افزودند : همه خصوصیاتی که در ظهور حضرت مهدی هست در انقلاب اسلامی مردم ایران در مقیاس کوچکتری وجود دارد شما ملت انقلابی مسلمان ایران باید با حرکت منظم خود در راه تداوم انقلاب اسلامی زمان فرج حضرت را نزدیک تر کنید.

به تدریج ناخالصی ها از خط انقلاب دورتر می شود …

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نمازجمعه امروز تهران نیز اظهار داشتند : شکر نعمت یک انقلاب این است که هر چه از آغاز ولادت انقلاب می گذرد ، به تدریج ناخالصی ها از خط انقلاب دورتر شود و دلیل سلامت یک انقلاب هم همین است و انقلاب ما از روز اول تاکنون مرتبا ناخالصی ها را دفع کرده است و در این روزها یک جریان عمیق مخرب و خطرناک با هوشیاری امام و امت از خط اصلی انقلاب جدا و افشا شد .

مسئله آقای بنی صدر برای ملت ما یک مسئله ساده و روشن است

خطیب جمعه تهران افزودند : مسئله آقای بنی صدر برای ملت ما یک مسئله ساده و روشن است . جریان انقلاب اسلامی بر مبنای اسلام شروع شد و همه شهادت ها و احترام ها به خاطر اسلام بود و این جریان نمی توانست تحمل کند که برای قرآن و اسلام خون داده شود تا کسانی روی کار باشند که نمی خواهند اسلام و قرآن در جامعه پیاده شود .

بنی صدر به دنبال قبضه بی قید و شرط همه عناصر قدرت است

ایشان ادامه دادند : آقای بنی صدر بعد از انتخاب به ریاست جمهوری رئیس قوه مجریه و رئیس شورای انقلاب یعنی رئیس قوه مقننه موقت کشور هم شد . فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم شد ، یعنی سه جریان عظیم که اداره کننده امور کشورند در قبضه اقتدار بی قید و شرط ایشان درآمد و پس از استقرار نهادهای قانونی ایشان حاضر به سپردن هر نیرو به دست صاحبش نمی شد .

بنی صدر می خواست مجلس و دولت در دست او باشد

آیت الله خامنه ای افزودند : آقای بنی صدر می خواست مجلس و دولت در دست او باشد چون این کار خلاف قانون اساسی بود و دولت و مجلس حاضر به چنین کاری نشدند شروع به حمله به آن ها و کوبیدنشان کرد و در مورد دستگاه قضایی هم چون آقای بنی صدر نمی توانست ادعا کند که باید در اختیار وی باشد حملات و اتهامات خود را بر این دستگاه از همه بیشتر کرد . فرستادن تلگراف به یک محکوم قضایی و یا شایع کردن مسئله شکنجه برای ضربه زدن به دستگاه قضایی بود . کشور ایران با انقلابی که کرده است و شهدایی که داده است به دوران سلطنت برگردد آن روز شاه در راس همه قوه ها بود امروز ایشان باشد .

اختیارات بی شمار بنی صدر …

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : ایشان با استفاده از قدرت های قانونی خود در شورای انقلاب اختیارات بیشماری هم برای خودش درست کرده بود . این ها مطالبی است که با سند و مدرک در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا مردم بدانند که ایشان جامعه را به طرف دیکتاتوری مطلق می برده است . علت مخالفت ایشان با این خط و علت تهمت زدن ایشان به دولت و مجلس و دستگاه قضایی در همین یک نکته نهفته بود و ایشان مایل بود که دولت و مجلس و دستگاه قضایی در اختیارشان باشد .

آیت الله خامنه ای همچنین گفتند : جایز نیست که این نیروها در اختیار ایشان به این شکل قرار بگیرد زیرا در این صورت دخالت مردم و شوراها چه حالتی خواهند داشت؟ و چون دستگاه قضایی و دولت و مجلس زیر بار ایشان نمی رفت ایشان هر چه می توانست می گفت.بنی صدر بارها برای این که اعتراض خودش را نسبت به دولت ابراز دارند تکیه بر نابسامانی های وضع کشور می کرد ، بر فلج اقتصادی برکاهش ذخیره های ارزی ، بر اختیار واردات بر تک عامل بودن صادرات کشور و این فرمول های شناخته شده که هر کس می تواند بگوید .

مسئول اوضاع اقتصادی کشور کیست ؟

امام جمعه تهران ادامه دادند : من یک سوال دارم و آن این که مسئول فلج اقتصادی اگر هست و اگر آن چه که آقای بنی صدر می گفت کیست؟آقای رجایی دولت خود را تقریبا ۱۷ روز قبل از شروع جنگ تشکیل داد . در این صورت هرچه آقای بنی صدر در مورد اقتصاد و … ایراد می گرفتند مسئولش خودشان بودند . به شما می گویم و ملت ایران بدانند که قبل از تشکیل دولت جدید مسئول تمام امور کشور آقای بنی صدر و نزدیکان ایشان بوده اند. وزارت اقتصاد و دارایی نزدیک یک سال در دست آقای بنی صدر بود .

نزدیک یک سال شما وزیر اقتصاد بودید / دو سال است که دستیار شما رئیس بانک مرکزی است

خطیب جمعه تهران افزودند : اگر وضع اقتصاد خراب است باید آقای بنی صدر را مقصر دانست . نزدیک یک سال شما وزیر اقتصاد کشور بودید چرا باید این چنین باشد ؟ نزدیک به یک سال دوست و دستیار نزدیک شما رئیس کل بانک مرکزی بود چرا باید وضع پول این چنین باشد و ذخیره های ارزی کم شود؟

مسئولیت عقب نشینی های اول جنگ با کیست؟ / هفت ماه قبل از جنگ در ارتش چه کردید؟

آیت الله خامنه ای با انتقاد از مدیریت بنی صدر در نیروهای مسلح نیز اظهارد داشتند : نزدیک به هفت ماه قبل از جنگ شما فرمانده کل قوا بودید چرا نیروهای نظامی ما هنگام شروع جنگ نتوانست مقاومت کند؟ امام شما را در اول اسفند ۱۳۵۸به فرماندهی کل قوا برگزیدند در اول مهر ماه ۱۳۵۹ یعنی هفت ماه تمام بعد از فرماندهی کل قوای شما جنگ شروع شد ، در این هفت ماه شما چه کار می کردید؟چرا ارتش را مرمت نکردید؟چرا نظامی ها را آموزش ندادید؟آیا این ها را چه کسی می بایست انجام می داد؟به غیر از آقای بنی صدر؟ چرا شما وقتی جنگ شروع می شود و خرابی کار شما در هفت ماه گذشته آشکار می شود تقصیرها را به گردن این و آن می اندازید؟

بنی صدر توقع داشت با عوامل کودتا در ارتش برخورد نشود!

ایشان افزودند : وقتی از ایشان می پرسند چرا ارتش را سر و سامان نداده اید؟ می گویند : چون کسان دیگری در ارتش دخالت کرده اند ، منظور ایشان دادگاه های انقلاب در ارتش می باشد. چون افراد متهم به کودتا را دستگیر کرده بودند . آقای بنی صدر توقع داشتند در ارتش علیه جمهوری اسلامی کودتا بشود و کودتاچیان آزاد بگردند و دستگیر نشوند پس این دادگاه ها برای چه هستند؟اگر این دادگاه دست توطئه گرها را باز بگذارد آیندگان تف به روی این دست اندرکاران نخواهند انداخت که شما توطئه را کشف کردید و عناصر را شناختید اما محاکمه نکردید؟آقای بنی صدر توقع داشتند که در ارتش انسان های خوب و بد با هم برابر باشند این گناه بزرگی است من سوال میکنم آقای بنی صدر شما که در اسفند ۱۳۵۸ فرمانده کل قوا شدید مگر چه کرده بودید و چه کردید؟شما چگونه بودید که در ۱۵ اسفند طرح توطئه کودتا شروع شد چرا قبل از آن نبود و چرا به مجرد این که پا در ارتش گذاشتید طرح کودتا ریخته شد ؟ پس مسئول شما هستید .

آیت الله خامنه ای ادامه دادند: اگر وضع اقتصاد خراب است مسئولش آقای بنی صدر هستند که وزیر اقتصاد بودند ، اگر وضع مملکت نابسامان است مقصر آقای بنی صدر است که رئیس شورای انقلاب و رئیس هیئت وزیران بود و اگر وضع بانکی و پولی خراب است تقصیر آقای بنی صدر است که وابستگان به ایشان در راس بودند . اگر ارتش خراب است تقصیر آقای بنی صدر است با این که همه چیز در اختیار ایشان بود و اگر عقب گردی در میان است تقصیر آقای بنی صدر است آیا این ناجوانمردانه نیست که ایشان مصیبت برای کشور به بار بیاورد و مسئول فلج اقتصادی و نظامی کشور باشد و به جای آن که در صدد جبران و علاج بربیاید چند نفر معین را زیر سوال قرار دهد و آن ها را متهم کند و در اجتماعات بزرگ ۱۴ اسفند و ۱۷ شهریور، در روزنامه انقلاب اسلامی سیل این تهمت ها را روا داشتند بی انصافی نبود؟ ما می دانستیم اما زبانمان بسته بود .

چه کسانی زیر پرچم بنی صدر جمع شده اند؟!

آیت الله خامنه ای همچنین اظهار داشتند : امام عقیده شان این است که یک جریانی به اسلام و پیاده کردن قوانین اسلامی باور ندارد در کار مبارزه با خط اصلی انقلاب است . تمام افرادی که این خصوصیت را دارند زیر پرچم آقای بنی صدر جمع شده اند و شما ببینید مجاهدین طرفدار سیاست شوروی در ایران به قبول خودشان مسلمانان افراطی که به آمریکا می گویند هرگز آشتی نخواهیم کرد و جبهه ملی که در سرانش تا روزهای آخر پیش از انقلاب طبق مدارک قطعی که وجود داشته با واسطه های مطمئنی مثل امینی در ارتباط بودند که وابستگی آن ها به آمریکا مشهود و مسلم است زیر چتر آقای بنی صدر در کنار هم قرار گرفتند . حزب رنجبران که معتقد به ایدئولوژی مارکسیستی و تفکر چینی و مائوئیستی است کنار کسانی قرار می گیرد که به عنوان سازمان طبقه کارگر در محور آقای بنی صدر قرار گرفته اند . چرا این طور است و چه وجه مشترکی بین این گروه ها است ؟ یک جریانی است که می خواهد با تمام قوا با حاکمیت اسلام مقابله کند و خود آقای بنی صدر به خط اصلی انقلاب تمایلی ندارند و لذا دور او جمع می شوند.

بنی صدر آماده بود آبروی ایران را در دنیا ببرد

آیت الله خامنه ای همچنین تاکید کردند : بنی صدر آماده بود که آبروی جمهوری اسلامی را در دنیا ببرد و مصاحبه های ایشان این را نشان می دهد. ایشان با یک لحن فضاحت باری گفتند که دیگر مردم ایران در صحنه نیستند که من از گفتن آن شرم دارم و در مجلس هم خواهم گفت . آقای بنی صدر امام و اسلام را نشناخته اند و هیچ تعهدی احساس نمی کنند و به این دلیل شایعه شکنجه در تمام دنیا به زبان بنی صدر منتشر شد . در حالی که صلیب سرخ جهانی این مطلب را تکذیب کرد آقای بنی صدر ، آیا شما به اسلام علاقمند هستید؟ در حالیکه آبروی اسلام را بردید ؟ والله قسم که اگر بگوئید انقلاب را دوست دارم دروغ می گوئید.

آیت الله خامنه ای اظهار داشتند : شما بارها نام اسلام را می آورید اما این اسلام را باید جست و جو کرد که کدام اسلام است و آیا اسلام مستضعفین است ؟ آیا اسلامی است که در مقابل شرق و غرب رنگ باخته است و از فرهنگ غربی مایه گرفته؟

به جای این که خود را با امام حسین مقایسه کنید با عبیدالله ابن زیاد مقایسه کنید

خطیب جمعه تهران افزود : ایشان با وجود این همه خلافکاری که تا این ساعت خلافکاری هایشان به مردم گفته نشده هر وقت چیزی نوشته اند از مظلومیت و حق به جانبی زائد خود دم زده اند در نامه ای که اخیرا منتشر کرده اند خود را به امام حسین تشبیه کرده اند.من به ایشان می گویم این تشبیه غلطی است امام حسین در مقابل یزید ایستادند اما شما در مقابل اسلام ایستادید . شما در مقابل تنها انقلاب اصیلی که نتیجه خون هزاران شهید است ایستاده اید شما اگر می خواهید تشبیه کنید خود را با عبیدالله ابن زیاد مقایسه کنید وقتی که نیروهای مختار و نیروی مردم او را محاصره کردند .

آیت الله خامنه ای در پایان خطاب به مردم تاکید کردند : ای جوانان و مسئولان فردا این انقلاب از منافقین بیشتر ضربه می پذیرد خط درست در انقلاب اسلامی خط نه شرقی و نه غربی است خط پایبندی به اسلام است .(۱)

ماجرای ملاقات آیت الله یزدی و بنی صدر

پیش از خطبه های نماز آیت الله یزدی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ملاقاتی که قبلا با بنی صدر داشته است گفت : به ایشان گفتم که در این کشور نظامی به نام جمهوری اسلامی به تصویب مردم رسیده است و در این نظام مقام رهبری ، ریاست جمهوری و نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان و قوه قضائیه هست که تمان آن ها قانونی می باشند چه شما بخواهید یا نخواهید . چه بپسندی یا نپسندی . چه خوشت بیاید یا نه و چه آن ها را قانونی بدانی و یا ندانی. این ها هستند و برای هرکدام در قانون اساسی حدودی مشخص شده است که هیچ کدام حق خارج شدن از آن حدود را ندارند و بر اساس این واقعیت ها در مردم ما یک علاقه و ایمان پاک به مقدسات اسلامی وجود دارد که ما آن را بزرگترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین حفظ آن می دانیم چه شما آن را شناخته باشید یا نه . من به ایشان گفتم که آقای بنی صدر ! در کشور ما مسئله ای به نام جنگ هست که در حال حاضر بزرگترین مسئله ما می باشد و امام بر اساس حساسیت جنگ خواسته است که سخنرانی ها و نوشته ها کنترل شود. این چیست که شما می گوئید سلب سخن گفتن خلاف قانون اساسی است بر اساس این واقعیت ها شما از قانون اساسی در بیانیه ۱۰ ماده ای امام تخلف کرده ای و ما می خواهیم تصمیم بگیریم در مقابل این تخلف چه می گوئی؟

آیت الله یزدی افزود: طبق معمول ایشان رفت سراغ کلمه هایش که قبلا هم میگفتند و سخنرانی ایشان در شیراز و مصاحبه بعد ایشان هم تخلف بعد از تخلف بود .

بنی صدر به دنبال انحلال غیرقانونی مجلس بود

وی ادامه داد : بنی صدر از رفراندوم برای حل بحران خیالی سخن می گوید و وقتی می گوئیم طبق قانون اساسی رفراندوم باید با تصویب اکثریت نمایندگان باشد خلاف قانون اساسی دم از انحلال مجلس می زند ، در صورتی که در قانون اساسی ما هیچ مقامی حق این کار را ندارد . مجلس بزرگترین پایگاه نظام اسلامی است و مرکز قدرت این نظام است و مجلس یعنی مردم و امت .

وی سپس به قسمت هایی از نوشته های آقای بنی صدر به هیئت سه نفره اشاره کرد و گفت : من کمترین شایستگی و کفایت را برای ایشان نسبت به مقام ریاست جمهوری قائل نیستم.(۲)

جلسه شورای عالی دفاع به ریاست رجایی برگزار شد

شورای عالی دفاع عصر امروز به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر و با حضور آیت الله خامنه ای و دکتر چمران نمایندگان امام ، تیمسار فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ، سرهنگ فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، مرتضی رضایی فرمانده سپاه پاسداران و نیز مسئول تبلیغات جنگ تشکیل جلسه داد.

آیت الله خامنه ای پس از این جلسه در پاسخ به سوالی در زمینه طرح بنی صدر برای پایان جنگ گفت : طرحی که آقای بنی صدر مطرح کرده اند قبلا در شورای عالی دفاع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که به اتفاق آرا در شورای عالی دفاع مردود شناخته شد دو نکته در آن طرح وجود داشت که اگر آن ها مورد توجه قرار می گرفت مورد قبول بود و به طور کلی طرح غیرمتعهدها در مجموع از طرح های قبلی بهتر بود ولی در عین حال به خاطر نقیصه بزرگی که داشت قابل قبول نبود.

ایشان ادامه دادند : اگر شورای عالی دفاع تصویب کرد که این طرح در اختیار مردم قرار گیرد فاش خواهیم ساخت.(۳)

پی نوشت :

۱- اطلاعات ، ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۲

۲- اطلاعات ، ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۲

۳- اطلاعات، ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ ، صفحه ۱۰

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

منبع : مشرق

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *