خانه / اخبار / اخبار دزفول / غرور ، حرمت و حریم پل باستانی دزفول نباید شکسته شود

غرور ، حرمت و حریم پل باستانی دزفول نباید شکسته شود

غرور ، حرمت و حریم پل باستانی دزفول که هم چون مردم این شهر مقاوم بر پایه های خود ایستاده است نباید شکسته شود. تاریخ هر ملت دارای فرود و فراز هایی است که طبیعت انسانها، برجسته ساختن موفقیت ها و کم رنگ کردن شکست هاست. یکی از افتخارات سرزمین اسلامی ما این است که در هیچ جای تاریخ مدون و مستند موجود، بدون پرستش خدای یکتا نزیسته است و اگر ندای حقی را از گوشه ای شنیده برای لبیک به آن همچون سلمان فارسی وایرانیان صدر اسلام برای عشق به پیامبر(ص) و اهل بیت او، هزینه داده است. سرزمین پهناور ایران، تاریخ تمدنی دیرینه دارد که در طول حیات خود پیروزی ها و فراز های بسیاری داشته است که یکی از آن فرازها شکست دادن امپراتوری روم و به اسارت گرفتن رومیان باشد ویکی از نتایج این پیروزی ساختن پل باستانی دزفول و شوشتر بوده است.

اقوام مختلف این کره خاکی از جمله ایرانیان، تا آنجا که توانسته اند نماد های غرور دینی و ملی خود را حفظ کرده و انگیزه ای برای هویت بخشی به جوانان و تحریک همت و غرور ملی آنان ایجاد کرده اند که نتیجه ی آن دفاع از عقاید، سرزمین مادری و میراث فرهنگی خود بوده است تا در صورت نیاز، جوانان، مدافعان خوبی برای دین و تمامیت ارضی سرزمین خود باشند، آنگونه که در هشت سال دفاع مقدس، جوانان برومند ما حماسه آفریدند و اجازه ندادند یک وجب از سرزمین اسلامی ایران ازدامان آن جدا گردد.

پل باستانی دزفول افتخار دیگری است که قدمتی بی بدیل دارد و نمادی از قدرت و پیروزی اجداد فرزندان این سرزمین بر دشمنان خود است که به رغم کهولت وفرسودگی، قریب به هزار و هشتصد سال است که پایدار و استوار مانده است و اگر گاهی خشم طبیعت، کمر او را می شکست، اما هرگز نتوانست همچون پل باستانی شوشتر زمین گیرش کند. و پس از هر آسیب،کسانی بودند که دستی بر زخمها و آلام او بکشند. پل باستانی دزفول، برزمینی محکم تکیه زده و در طول تاریخ توسط دلیرمردانی محافظت شده است. هیچگاه از خاطرم نمی رود که در هشت سال دفاع مقدس، رژیم بعثی عراق تلاش های مذبوحانه ی بسیاری رابرای ویران کردن این پل مقاوم انجام داد اما پدافند قوی نیروهای محافظ، همه تلاش های آنان را ناکام گذاشت. اخیرأ شنیده شده است که قرار است در کنار این پل باستانی، پل ششم دزفول ساخته شود. طبیعتأ زدن پل و ایجاد ارتباط دو سر رودخانه ی همیشه خروشان دز، کاری بسیار ضروری وپسندیده است اما نباید فراموش شود که رعایت حریم این اثر فاخر باستانی و بی نظیر، ضروری تر و پسندیده تر است.

لذا انتظار مردم دزفول قهرمان، از مسئولین محترم این شهر بزرگ و به خصوص مسئولین میراث فرهنگی کشور این است که اجازه ندهند حریم این اثر باستانی شکسته شود. باید این پل باستانی همچنان خود نمایی کند و قامت خویش را به نسل های آینده نشان دهد. در پایان جا دارد از همه ی کسانی که در نگهداری، زیبا سازی ونور پردازی این اثر تاریخی تلاش کرده و می کنند، قدردانی گردد.

* موسسه فرهنگی دزفول شناسی

غرور ، حرمت و حریم پل باستانی دزفول نباید شکسته شود

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *