خانه / اخبار / اخبار دزفول / بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد …

بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد …

گروه سیاسی روناش : درباره شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ «یک ملت بود برای این ملت ما»؛ این جمله معروف امام خمینی(ره)، بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در وصف سید شهیدان انقلاب، آیت الله بهشتی است که همه وجود خویش را وقف اسلام کرد و در این راه نیز به شهادت رسید. از این روی در تاریخ‌ هر کشور و ملتی، چهره‌های برجسته‌…

گروه سیاسی روناش : درباره شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ «یک ملت بود برای این ملت ما»؛ این جمله معروف امام خمینی(ره)، بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در وصف سید شهیدان انقلاب، آیت الله بهشتی است که همه وجود خویش را وقف اسلام کرد و در این راه نیز به شهادت رسید. از این روی در تاریخ‌ هر کشور و ملتی، چهره‌های برجسته‌ای هست که‌ شناخت‌ آنها برای فهم‌ و درک‌ هویت‌ تاریخی‌ و فرهنگی‌ هر جامعه‌ بدون‌ آنها ممکن‌ نیست‌. شهید مظلوم دکتر‌ بهشتی از چهره‌های درخشان فکری و سیاسی این مرز و بوم بود که انقلاب اسلامی ایران به تاریخ اسلام هدیه کرده است.

بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد …

* بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد و …

موسی کاظم زاده با بیان این مقدمه در مطلب ارسالی برای تابناک می نویسد: نام آیت‌الله شهید‌بهشتی برای مردم ایران آشناست. مجاهدت‌های این شهید بزرگوار در سالیان متمادی برای به ‌ثمر رساندن نهضت اسلامی و تلاش‌های بی‌وقفه در جهت تحکیم نظام جمهوری اسلامی در ایران مشهود و مشهور است.

به بیان دیگر، شهید بهشتی از همان اوایل انقلاب و سال های غربت، امام راحل و یارانش را تنها  نگذاشتند و در راه پیروزی انقلاب و اعتلای این مرز و بوم از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند و در این راه هم جان خویش را نثار کردند. به یقین این شهید راه اسلام، گوهر گرانقدری بودکه دشمنان چشم دیدن او را نداشتند و با وحشیانه ترین راه این شهید را از ما گرفتند.

* بهشتی از تبار ابوذر و عمار بود

دکتر بهشتی استراتژیست انقلاب بود و سیره و اندیشه این شهید مظلوم ناشی از ایدئولوژی اسلام بود، او از تبار ابوذر و عمار بود که در راه اسلام شهید شد که امروز همه ملت ایران و یاران از وی به‌ سیدالشهدای انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.

در حقیقت ملت ایران و همه مردم آزاده و دل آگاه جهان، این شهید را با عناوینی همچون‌ شهید مظلوم، یک ملت، پاره تن امام، سیدالشهدای انقلاب اسلامی، داشتن اندیشه پویای اسلامی، مجتهد متفکر، شخصیت کم‎نظیر، یک سرمایه، مبتکر، شخصیت جهانی و انقلابی، مظهر ابتکار، شجاع، فرد مجتهد، متدین، علاقه مند به ملت، اسلام و بدرد بخور برای جامعه، سیاستمداری لایق و… می شناسند.

** سیمای سید شهیدان انقلاب از منظر یاران

* بهشتی خاری بود در چشم دشمنان اسلام

از این روی، بعد از حادثه هفتم تیرماه ۱۳۶۰و شهادت آیت‌الله بهشتی و همراهان او، امام خمینی(ره) در صبح روز هشتم تیرماه در دیدار قشرهای مختلف مردم در‌خصوص شخصیت آیت‌الله بهشتی و ارزش وجودی همه شهدای فاجعه هفتم تیرماه مطالبی بیان فرمودند که در صحیفه امام‌، جلد ۱۴ صفحات ۵۱۸ و ۵۱۹‌ بر اهمیت این مسأله تأکید شده است.

امام راحل در این سخنرانی تصریح کردند: «البته این پیشامد برای همه ملت ما ناگوار بود و یک اشخاصی که برای خدمت‌، خودشان را حاضر کرده بودند و خدمتگزار این کشور بودند، اشخاصی بودند که آن‌ قدری‌ که من از آنها می‌شناسم از ابرار بوده‌اند، از اشخاص متعهد بوده‌اند که در رأس آنها مرحوم شهید بهشتی است. ایشان را من بیست سال بیشتر می‌شناختم، مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود و آنچه من راجع به ایشان متأثر هستم‌، مظلومیت ایشان در این کشور بود. من او را یک فرد متعهد، مجتهد، متدین، علاقه‌مند به ملت، علاقه‌مند به اسلام و به دردبخور برای جامعه خودمان می‌دانستم».

همچنین امام راحل در پیامی‌ دیگر که در ۹ تیرماه ۶۰ یعنی دو روز بعد از فاجعه صادر کردند، آیت‌الله بهشتی را شهید مظلومی نامیدند که خاری بود در چشم دشمنان اسلام که امام راحل در این پیام تأکید نمودند؛ «ملتی که برای اقامه عدل اسلامی و اجرای احکام قرآن مجید و کوتاه کردن دست جنایتکاران ابرقدرت و زیستن با استقلال و آزادی قیام نموده است، خود را برای شهادت و شهید دادن آماده نموده است و به خود باکی راه نمی‌دهد که دست جنایت ابرقدرت ها از آستین مشتی جنایتکار حرفه‌ای بیرون آید و بهترین فرزندان راستین او را به شهادت رساند… بگذار این ددمنشان که جز به من و ماهای خود نمی‌اندیشند، عاشقان راه حق را از بند طبیعت رهانده و به فضای آزاد جوار معشوق برسانند… عیب بزرگ شما و هوادارانتان آن است که نه از اسلام و قدرت معنوی آن و نه از ملت مسلمان و انگیزه فداکاری اطلاعی ندارید. شما ملتی را که برای سقوط رژیم پلید پهلوی و رها شدن از اسارت شیطان بزرگ ده ها جوان عزیز خود را فدا کرد و با شجاعت بی مانند ایستاد و خم به ابرو نیاورد، نشناخته‌اید…شما تا توانستید به فرزندان اسلام چون شهید بهشتی و شهدای عزیز مجلس و کابینه با حربه ناسزا و تهمت‌های ناجوانمردانه حمله کردید که آن ها را از ملت جدا کنید و اکنون که آن حربه از کار افتاده و کوس رسوایی همه‌تان بر سر بازارها زده شده در سوراخ ها خزیده و دست به جنایاتی ابلهانه زده‌اید که به خیال خام خود ملت شهید پرور و فداکار را با این اعمال وحشیانه بترسانید و نمی‌دانید در قاموس شهادت واژه وحشت نیست… ملت ایران در این فاجعه بزرگ ۷۲ تن بیگناه به عدد شهدای کربلا از دست داد… ملت عزیز، این کوردلان مدعی مجاهدت برای خلق، گروهی را از خلق گرفتند که از خدمتگزاران فعال و صدیق خلق بودند، گیرم که شما با شهید بهشتی که مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام و به خصوص شما بود، دشمنی سرسختانه داشتید، با بیش از ۷۰ نفر بیگناه که بسیاری‌شان از بهترین خدمتگزاران خلق و مخالف سرسخت با دشمنان کشور و ملت بودند چه دشمنی داشتید؟ جز آنکه شما با اسم خلق از دشمنان خلق و راه صاف کنان چپاولگران شرق و غرب می‌باشید. ما گرچه دوستان و عزیزان وفاداری را از دست دادیم که هر یک برای ملت ستمدیده استوانه بسیار قوی و پشتوانه ارزشمند بودند. ما گرچه برادران بسیار متعهدی را از دست دادیم که بودند و برای ملت مظلوم و نهادهای انقلابی سدی استوار و شجره‌ای ثمر بخش به شمار می‌رفتند، لیکن سیل خروشان خلق و امواج شکننده ملت با اتحاد و اتکال به خدای بزرگ هر کمبودی را جبران خواهد کرد… رحمت خدا و درود بی‌پایان ملت بر شهدای انقلاب از پانزده خرداد ۴۲ تا ۷ تیر ماه ۶۰ و سلام و تحیت بر مظلومان جهان و مظلومان ایران در طول تاریخ».

* بهشتی، شخصیتی کم ‎نظیر و یک سرمایه بود

بر این اساس، همچنین حضرت آیت‎الله خامنه‎ای، رهبر معظم انقلاب درخصوص شخصیت آیت‌الله بهشتی و ارزش وجودی این شهید فرمودند،«شهید بهشتی مجموعه‌ای از خصلت‌های پسندیده و نیک بودند و من شخصاً تا به ‌حال فردی مثل آقای بهشتی در گذشته و در حال ندیده‌ام. شهادت آقای بهشتی واقعاً مکمل شخصیت ایشان بود و مرگ طبیعی مسلماً برای ایشان ناچیز بود. وقتی آقای بهشتی زنده بودند، از همه توان و ظرفیت خودشان برای اعتلای اسلام استفاده کردند و شهادتشان هم همین‌گونه و برای اعتلای اسلام مؤثر بود.

در حقیقت لطافتی در وجود ایشان بود که همه را جذب می‌کرد. خشونت، بدی و بدخواهی در وجودشان نبود. کسی را نمی‌رنجاندند و بسیار مهربان بودند. واقعاً آقای بهشتی یک شخصیت کم‎نظیر و یک سرمایه بودند.

به‌ طور کلی آقای بهشتی فردی اعجاب‌انگیز بودند و توانایی‌های وافری داشتند. ‌مرحوم بهشتی همچنین بسیار محاسبه‎گر بودند، یعنی جریانات را به تصادفات و اتفاقات واگذار نمی‌کردند. یکی دیگر از خصوصیات ایشان اتکا به نفس بود و یکی دیگر از خصوصیات مدیریت جمعی ابتکار است و شهید‌بهشتی به اعتراف دوستان و دشمنان آدمی بسیار مبتکر بودند.

در حقیقت ایشان مظهر ابتکار بودند و همیشه حرف و پیشنهاد نو داشتند و خیلی اوقات حرف و پیشنهاد ایشان محور بحث و فعالیت جمع می‌شد. از خصوصیات بارز آقای بهشتی که می‌توان جزو خصوصیات ذاتی ایشان به ‌حساب آورد، شجاعت ایشان بود. ایشان از برخورد واهمه نداشت و با عوامل نادرستی که در روحانیت آن ‌زمان وجود داشت و جزو سنت نیز شده بود، برخورد می‌کرد. من بعد از شهادت آقای شهید‌‌بهشتی بارها این را به دوستان نزدیکمان گفته‌ام که ایشان از جمله شخصیت‌های جهانی و انقلابی بودند».

بدیسنان ازگزیده بیانات و سخنرانی‌های امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری می‌توان چنین برداشت نمود که شهید‌ مظلوم یکی از معماران بزرگ تجدید بنای تفکر انقلابی و تشکیلاتی انقلاب اسلامی ایران بود که در زیر لوای رهبری امام امت به هدایت انقلاب در جهت اسلام پرداخت و در همین راه سرانجام خون پاکش در راه تداوم بخشیدن به انقلاب و رسوا کردن چهره اهریمنان و منافقان بر خاک ریخته شد.

* به برکت خون این شهدا …

در پایان به بیان روشن تر از آنچه گذشت، روشن می شود که روز هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ روزی است که ملت ایران، شهید بهشتی را که خود «‌یک ملت بود برای این ملت ما » و نیز ۷۲ تن از یاران انقلاب را در بمب گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری از دست داد. آنچه در این خصوص مهم به ‌نظر می‌رسد، اینکه اگر امروزه ملت ایران به‌جای رسیده و در دنیا از این کشور به افتخار یاد می کنند به خاطر برکت خون این شهدا از جمله شهید بهشتی بوده و ما باید ادامه دهنده راه و آرمان‌های آنها باشیم و نباید یاد، نام و راه شهدا فراموش شود.

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *