خانه / شهدای مسجد / 23-شهيد محمدعلي زماني نيا / نقش کنترل زبان در زندگی از نظر اسلام چیست؟

نقش کنترل زبان در زندگی از نظر اسلام چیست؟

بسیاری از گناهان انسان از زبانش است. پیامبر (ص)

انسان از زمانی که به دنیا وارد شد فهمید که زبان برای تکلم است و گوش برای شنیدن و چشم برای دیدن و … غیره

زبان برای انسان نعمت بسیار گرانقدر و بزرگ است ، اما اصل مطلب استفاده صحیح از این نعمت است که برای هر نعمتی و آفریده ای استفاده ای مخصوص است که اگر درست اجرا شود میشود شکر نعمت .

زبان را خداوند بما ارزانی نموده تا در راه حقیقت جویی و حقیقت گوئی از ان استفاده کنیم و اگر غیر از اینها یعنی گفتن و جستن حقیقت استفاده میشود و سخنی لغو و هرزه که خداوند فرموده:

المؤمنون …. عن الغو المعرضون از هر سخنی که لغو و بیهوده باشد مؤمنین دوری و فرار می کنند و در جای دیگر ویل لکل همزه لمزه: وای بر هر عیبجوی هرزه زبان.

پس در عین حالی که زبان بسیار سودمند و ارجمند و گرانبخش است بسیار بسیار خطرناک و شیطانی نیز می شود، درصورتی که انسان از عقل و فکرش استفاده نبرد و خوب استفاده نکند، بیشتر حرف می زند و زیاده گویی گاهی هرزه گویی نیز می شود. پس اگر کمی توجه عمیقی به مسئله کنترل زبان کنیم می فهمیم که خیلی مسئله حساسی است. بقول معصوم(ع) زبان نشان دهنده شخصیت ادمی است روش برخورد با مردم با همین یک تکه گوشت میسر است و چه بهتر که این زبان را که شاید چند گرمی بیش

نباشد زیر تحت عقل در بیاوریم و وقتی ما میدانیم روز قیامت دیگر قادر نیستیم اعتراض کنیم و انکار حقیقت چه بهتر که این زبانمان در دهانمان خوب بچرخد و ما قادر باشیم این زبان را که در زندگی خیلی می تواند بسود خودمن باشد واقعاً بسود اسلام و رحمت خدا که همانا سودمندی به خودمان است استفاده کنیم و به جای طعنه نیش و غیبت و تهمت و دروغ و مسخره و هرزه گویی این زبان را به خدمت عقل درآورده و از آن در راه حقیقت جویی و حقیقت گویی استفاده نمود و از خداوند منان بخواهیم که بما اخلاص دهد، از این زبان برای دعا و نیایش و راز و نیاز با پروردگار جهانیان استفاده کنیم تا شاید خدای بخشنده و مهربان به ما رحمی نموده و از شر هر نوع فساد و انحراف و گمراهی نجات دهد و همه ما را براه راست هدایت و اسلام را بر کفر جهانی مسلط نماید.

به امید پرواز بسوی اوی بیکران و به امید اخلاص

۲۲/۱۱/۶۱

همچنین ببینید

نقش نهضت حسین(ع)

ان الحسن مصباح الهدی و سفینه النجاه حسین چراغی است دشمن شکن و کشتیرانی است …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *