خانه / اخبار / اخبار دزفول / سخنان منتسب به جان کری پیرامون تحریم ها تکذیب شد

سخنان منتسب به جان کری پیرامون تحریم ها تکذیب شد

جان کری وزیر خارجه آمریکا، تنها چند روز پس از حضور طولانی در مذاکرات وین و حتی پیش از به پایان رسیدن دوره شش ماهه مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای و در شرایطی که مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی احتمالا تمدید خواهد شد، در دیدار با یهودیان کنگره تصویب تحریم‌هایی که اجرای آنها به شکست مذاکرات منوط باشد را قابل طرح دانسته است.

به گزارش سرویس ب

جان کری وزیر خارجه آمریکا، تنها چند روز پس از حضور طولانی در مذاکرات وین و حتی پیش از به پایان رسیدن دوره شش ماهه مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای و در شرایطی که مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی احتمالا تمدید خواهد شد، در دیدار با یهودیان کنگره تصویب تحریم‌هایی که اجرای آنها به شکست مذاکرات منوط باشد را قابل طرح دانسته است.

به گزارش سرویس بین الملل روناش و به نقل از ال‌مانیتور، کری امروز پنج‌شنبه به قانون‌گذاران آمریکایی گفته است که تصویب تحریم‌های دارای مکانیزم ماشه می‌تواند برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای مفید باشد. این اظهارات، چرخشی قابل توجه در سیاست دولت اوباما در قابل مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.

کری این اظهارات را در وزارت خارجه و در دیدار با گروهی از اعضای یهودی کنگره مطرح کرده است که به طور مرتب در مورد مسائل مرتبط با اسرائیل با کری جلسه برگزار می‌کنند. در این جلسه نیاز به تمدید احتمالی مذاکرات برای مدت چهار ماه و نیز موضوع حمله اسرائیل به غزه نیز مطرح شده است. کری تاکید کرده است که تصویب چنین تحریم‌هایی را تنها به عنوان یک گزینه مطرح کرده است.

یکی از یهودیان حاضر در جلسه گفته است که از نظر کری چنین تحریمی می‌تواند محرکی برای مذاکرات باشد ولی تاکید کرده است که این موضوع را با کاخ سفید چک نکرده است.

تحریم‌های دارای ماشه در شرایطی اجرایی خواهد شد که مذاکرات در رسیدن به نتایج مورد انتظار موفق نباشد. علامت نشان داده شده توسط کری باعث شده است که چند قانونگذار هوادار اسرائیل و تندرو فورا به این موضوع بپردازند.

براد شرمن نماینده دموکرات کالیفرنیا گفته است که احساس می‌کند راه برای تحریم‌هایی که با شکست مذاکرات اجرایی شده و با موفقیت در مذاکرات خنثی بشوند باز شده است و به همین سبب کار بر روی ان را شروع خواهد کرد. این در حالی است که شرمن خود از افرادی نیست که خبر اظهار نظر جدید کری را منتشر کرده باشد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا گفته است که سیاست رسمی این وزارت‌خانه هنوز مخالفت با تحریم‌های جدید است. ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از طریق پست الکترونیکی به خبرنگاران گفته است که «موضع ما تغییر نکرده است، ما از تحریم‌های اضافی مرتبط با مساله هسته‌ای در حین مذاکرات حمایت نمی‌کنیم». وی ادامه داده است که « ما با کنگره که نقشی کلیدی در ایجاد رژیم تحریم‌های فعلی ایران داشته است، درباره مذاکرات جامع و مسیر پیش‌رو مشورت خواهیم کرد»

قانونگذاران یهودی اظهار داشته‌اند که کری به آنها گفته دولت امریکا ترکیب متغیری از دوره زمانی کاهش تحریم‌ها (در حد چند ماه) و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را در جریان جزئیات مذاکرات برای تمدید دوره مذاکرات مورد بررسی قرار خواهد داد.

حمایت از تحریم‌های جدید، تغییری بزرگ در سیاست دولت آمریکا خواهد بود. هنگامی که ۶۰ سناتور طرح مشابهی را در سنا امضا کردند، کاخ سفید آن را متوقف کرد و در این میان اتهام جنگ‌طلبی طراحان این طرح را نیز مطرح کرد. برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ماه ژانویه در این باره اظهار داشته بود که اگر تعداد مشخصی از اعضای کنگره خواهان اقدام نظامی آمریکا هستند باید این مساله را صریحا به افکار عمومی بگویند؛ در غیر این صورت روشن نیست که چرا این افراد از طرحی حمایت می‌کنند که راه را بر دموکراسی می‌بندد و باعث تقویت این احتمال می‌شود که آمریکا مجبور شود از بین دو گزینه نظامی و اجازه دادن به ایران برای پیش بردن برنامه هسته‌ای خود یکی را انتخاب کند.

بعضی قانونگذاران آمریکایی معتقد هستند که تغییر لحن کری نشان‌دهنده ان است که مذاکرات اکنون از آن چیزی که دولت آمریکا به خاطر ان مانع تصویب تحریم‌های جدید شد، بسیار دور شده است و تحریم‌های جدید دارای مکانیزم ماشه به ایران ثابت خواهد کرد که همان گونه که کری بارها هشدار داده است، کنگره مصمم است در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های جدیدی را تصویب کند.

مجلس نمایندگان آمریکا یک سال پیش در آخرین روز ماه جولای طرحی را برای تحریم جدید ایران و با ۴۰۰ رای موافق در مقابل ۲۰ رای مخالف تصویب کرد ولی این طرح در سنا متوقف شد. تاکنون هری رید سناتور دموکرات دنور در این مدت طرح‌های تحریم ایران را به نمایندگی از دولت در کنگره ناکام گذاشته بود.

توضیح تکمیلی

در حالی که هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش جولیان پکت خبرنگار ال‌مانیتور را نادرست و اظهارات منابع وی را بی‌پایه دانسته است، این خبرنگار اصرار دارد که با توجه به پرسش از چندی نماینده حاضر در جلسه با کری، از صحت خبرش دفاع می‌کند.

هارف اظهار داشته است که کری وزیر خارجه آمریکا با تحریم‌های جدید مخالف است. وی ادامه داده است که گاهی اوقات، اعضای حاضر در یک جلسه چیزی را می‌شنوند یا برداشتی دارند که دوست دارند بشنوند.

منبع : تابناک

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *