خانه / اخبار / اخبار دزفول / افزایش بالای۲۰درصد قیمت سوغات اصلی دزفول/اداره صنعت و معدن پاسخگو باشد

افزایش بالای۲۰درصد قیمت سوغات اصلی دزفول/اداره صنعت و معدن پاسخگو باشد

افزایش بالای۲۰درصد قیمت سوغات اصلی دزفول/اداره صنعت و معدن پاسخگو باشد

در پی افزایش بالای ۲۰ درصد قیمت کلوچه دزفول در سال جدید (۱۳۹۴) که سوغات اصلی این شهرستان بحساب می آید ، و اعتراض شهروندان به پایگاه خبری «روناش» جهت پیگیری ، مسئول امور اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول و نماینده این فرمانداری در کمیسیون نظارت بر اصناف ، شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگار «روناش» ، گفت : معمولا در پایان سال جلسه این کمیسیون جهت رسیدگی به پاره ای از موضوعات برگزار می گردد ؛ اما معمولا نرخ جدید در جلسه پایان سال تصویب نمی شود ؛ اما در جلسه پایان سال این کمیسیون که در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۳ با حضور فرماندار و در محل این فرمانداری برگزار گردید ، درخواست افزایش قیمت توسط اتحادیه قنادان و بستنی فروشان به اتاق اصناف داده شد ؛ و با پیشنهاد اداره صنعت و معدن و تجارت ، در جلسه پایان سال کمیسیون نظارت بر اصناف مطرح گردید .

“محمد حسین خجسته کیا” افزود : نظر کمیسیون و بویژه نظر و تاکید آقای آصفی فرماندار بر این بود که افزایش قیمت فقط برای کلوچه پزی های ممتاز سطح شهرستان که مورد تایید کارگروه بهداشت و کارشناسان مربوطه می باشند اعمال شود ؛ اما از نظر آنان تنها ۲ کلوچه پزی تایید شده در سطح شهرستان دزفول وجود داشت ؛ در صورتی که اتحادیه قنادان و بستنی فروشان ۱۵ کلوچه پزی را تایید ، و اتاق اصناف نیز قیمت مصوب جدید را به همه ی آنان ابلاغ کرده ، که در واقع مبلغ جدید تنها می بایست به همان ۲ کلوچه پزی مورد تایید بهداشت ابلاغ می شد ، تا مابقی کلوچه پزی ها تمامی استانداردهای مد نظر این کارگروه را رعایت نمایند .

افزایش بالای۲۰درصد قیمت سوغات اصلی دزفول/اداره صنعت و معدن پاسخگو باشد

وی ادامه داد : هم اکنون قیمت یک کیلو کلوچه ممتاز از ۵ به ۶۰۰۰ تومان افزایش و بعضا ۶۵۰۰ نیز بفروش می رسد و قیمت کلوچه درجه یک نیز از ۴ به ۵۵۰۰ تومان رسیده است .

گفتنی است که در ابتدای سال ۱۳۹۳ نیز قیمت کلوچه با ۲۵ درصد افزایش ، از ۴ به ۵۰۰۰ رسیده که منجر به اعتراضاتی از سوی شهروندان گردید .

تلاش خبرنگار «روناش» برای گفتگو با “نصرالله جایمند” رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت دزفول در راستای این که دلیل افزایش قیمت چه بوده و چرا نرخ جدید به کلوچه پزی هایی که مورد تایید بهداشت نیستند نیز ابلاغ شده است ، بی نتیجه ماند .

اما یک منبع مطلع عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگار «روناش» ، علت این افزایش قیمت را افزایش ماهانه ۱۵۰۰۰۰ هزار تومانی دستمزد کارگر و افزایش نرخ برق عنوان نمود .

یکی منبع آگاه در اداره صنعت دزفول نیز ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگار «روناش» ، افزایش قیمت آرد هر کیسه ۴۰ کیلویی از ۳۶ به ۵۴ هزار تومان و افزایش قیمت کنجد را عامل این افزایش قیمت اعلام کرد .

حال بنظر می رسد عامل اصلی افزایش قیمت کلوچه در سال ۱۳۹۴ افزایش قیمت آرد و در مرحله دوم افزایش دستمزد کارگر بوده است ؛ اما اگر محاسبه کنیم : دستمزد کارگر در ماه ۱۵۰۰۰۰ تومان افزایش یافته ، که اگر هر کلوچه پز بطور متوسط ۳ کارگر داشته باشد ، ماهانه مبلغ ۴۵۰۰۰۰ تومان افزایش هزینه را به کارفرما و صاحب مغازه تحمیل می کند ، که اگر تقسیم بر ۳۰ روز هر ماه کنیم ، این افزایش دستمزد کارگر ، برای متوسط ۳ نفر ، روزانه ۱۵۰۰۰ هزار تومان هزینه جدید را بر مغازه تحمیل می نماید .

حال با توجه به اینکه علی الظاهر آنالیزی دقیق از میزان تاثیر افزایش قیمت آرد و سایر عوامل فوق الذکر ، بر هزینه های هر مغازه در نظر گرفته نشده ، و با نظر به اینکه هر مغازه به ازای حداقل ۴۰۰ کیلو پخت روزانه (که در مغازه های پرفروش تا مرز ۸۰۰ کیلو نیز می رسد) ، از افزایش قیمت کلوچه ممتاز و درجه یک ، مبلغی حداقل یک میلیون تومان به درآمد روزانه وی اضافه می گردد ، باید اداره صنعت و معدن و تجارت دزفول بطور شفاف و دقیق و با ارائه آمار و ارقام پاسخگو باشد که در این افزایش قیمت تا چه میزان رعایت انصاف شده است و این مبلغ جدید تا چه حد عقلانی ، منطقی و کارشناسی شده است ؟ تا خدای ناکرده اجحافی در حق شهروندان صورت نگیرد و اینگونه موجبات اعتراض آنان را از بابت این افزایش قیمت اخیر و افزایش کلی بیش از ۵۰ درصدی قیمت کلوچه در طی کمتر از یک سال ، که سوغات اصلی و پُرآواره دزفول و بِرَند تجاری پُرفروش این شهرستان بحساب می آید ، فراهم نیاورد .

منبع :روناش

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *