خانه / اخبار / اخبار دزفول / فرصتی برای کسب علم و آگاهی زنان / خوزستان

فرصتی برای کسب علم و آگاهی زنان / خوزستان

فرصتی برای کسب علم و آگاهی زنان / خوزستان

رسول عوده زاده * – روناش : پس از سپری کردن روز زن در هفته گذشته، اکنون فضای مناسبی برای پرداختن به این موضوع از زاویه‌ای مهم و نگاهی موشکافانه به آن است و فرصتی مناسب برای تاکید بر اهمیت دادن به آموزش به عنوان عامل اصلی در پیشرفت و توسعه وضع زن در جامعه و خانواده.

یکی از موضوعاتی که بیشتر دختران و زنان خوزستانی با آن مواجه هستند، موضوع ادامه ت…

رسول عوده زاده * – روناش : پس از سپری کردن روز زن در هفته گذشته، اکنون فضای مناسبی برای پرداختن به این موضوع از زاویه‌ای مهم و نگاهی موشکافانه به آن است و فرصتی مناسب برای تاکید بر اهمیت دادن به آموزش به عنوان عامل اصلی در پیشرفت و توسعه وضع زن در جامعه […]

رسول عوده زاده * – روناش : پس از سپری کردن روز زن در هفته گذشته، اکنون فضای مناسبی برای پرداختن به این موضوع از زاویه‌ای مهم و نگاهی موشکافانه به آن است و فرصتی مناسب برای تاکید بر اهمیت دادن به آموزش به عنوان عامل اصلی در پیشرفت و توسعه وضع زن در جامعه و خانواده.

یکی از موضوعاتی که بیشتر دختران و زنان خوزستانی با آن مواجه هستند، موضوع ادامه تحصیل است. فرصت ادامه تحصیل برای دختران و زنان نسبت به جنس مخالف در سطح استان خوزستان به دلیل برخی باورهای اشتباه و کهنه محدود است. مشکلات سیستمی و ضعف پوشش مناطقی هم از سوی آموزش و پرورش به این موضوع دامن زده است. به عنوان مثال بسیاری از دختران در مناطق دور افتاده و عشایری و روستایی استان با مشکلاتی برای تحصیل مواجه هستند و اگر امکان ادامه تحصیل در روستاهای همجوار فراهم نباشد، آنان از علم‌آموزی باز می‌مانند. چرا که خانواده‌ها ازعهده تامین هزینه‌های تحصیل دختران خود در شهر‌های دورتر برنمی‌آیند و برخی دیگر از دختران نیز نیازمند تحصیل در مدارس شبانه‌روزی هستند که در بیشتر موارد شرایط مطلوب برای چنین کاری فراهم نمی‌شود.

به همان اندازه که بر لزوم و اهمیت دادن به تعلیم و تربیت دختران برای ساختن آینده‌ای بهتر تاکید می‌کنیم، حمایت جامعه و خانواده را نیز برای گسترش آگاهی در این زمینه لازم می‌دانیم. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد تا در این زمینه تلنگری هم به مردم زد که در برابر آموزش دختران و زنان مسئولیت ‌پذیر باشند. اگر نگاهی گذرا به خواسته‌های زنان در جهان بیندازیم، پی به ضرورت این موضوع خواهیم برد. به طور مثال چندی پیش در اردن زنان برای کسب حق تابعیت برای فرزندان خود، تجمع کردند. زنان اسپانیایی نیز خواستار لغو قانونی در زمینه محدود شدن حقوق خانوادگی و فرزندآوری خود از سوی پارلمان شدند. از سوی دیگر در ترکیه زنان خواهان حقوق سیاسی و اجتماعی گوناگون هستند، در حالی‌که زنان افغان حق آموزش بدون ترس را مطالبه می‌کنند.

به راستی هنگامی‌که زن عنصر کنشگر در جامعه و نیمه دوم آن و مؤثر در مدیریت خانواده و پیشرفت و شکوفایی آن باشد، و وقتی‌ باور داریم که زن تحصیل‌کرده در بهبود وضع جامعه نقش مستقیم دارد، نباید آنان از نعمت آموزش و پرورش محروم بمانند. شاید این خواسته‌ها با نیازهای یک زن خوزستانی سازگار نباشند و متفاوت باشند، اما همه این خواسته‌ها، مطالباتی انسانی است. دوم اینکه شناخت و آگاهی داشتن یک زن خوزستانی نسبت به نیازها، خواسته‌ها و مطالبات واقعی خود و نه نیازهای حاشیه‌ای امری مهم و تاثیرگذار بر تربیت و جایگاه اجتماعی و فرهنگی خود، فرزندان و همسر آنان است.

* روزنامه نگار و سردبیر روزنامه همشهری – خوزستان

همشهری ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۴

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *