خانه / اخبار / اخبار دزفول / سمینار کاربرد نور در نجوم در دزفول برگزار شد

سمینار کاربرد نور در نجوم در دزفول برگزار شد

به ابتکار انجمن نجوم پژوهش سرای فرهیختگان و با همکاری انجمن نجوم شهرستان دزفول ، سمیناری تخصّصی با موضوع « کاربرد نور در نجوم » ششم دی ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روناش، این سمینار در سالن پژوهش سرای فرهیختگان و با حضور دو کارشناس فیزیک و نجوم ، اجرا شد که در آن تعدادی از فرهنگیان و دانش آموزان متوسطه نیز شرکت داشتند .

photo_2015-12-28_12-38-40

در آغاز برنامه ، مدیر پژوهش سرای فرهیختگان ضمن تبریک میلاد رسول اکرم و خیر مقدم به حاضرین ، بخشی از فعالیت های پژوهش سرای فرهیختگان را معرفی کرد . علیرضا مهرشاد تلاش انجمن نجوم را در برپایی همایش ها ، رصد ماه و سیارات منظومه شمسی مورد تقدیر قرار داد .

اولین سخنران برنامه ، امیر قاری کارشناس ارشد فیزیک نجوم و دانشجوی دکترای اختر فیزیک بود .

این کارشناس نجوم در سخنان خود ابتدا تعریفی از نور و طول موج ارائه کرد . همچنین در باره تشکیل ستاره های اولیه ، مشخصات طول امواج ، محدوده نورهای مختلف ( از بنفش تا قرمز ) ، تعیین حرکت ستارگان با استفاده از طیف نورها و اختلاف درخشندگی ستارگان توضیحاتی ارائه کرد .

شایان ذکرست که امیر قاری ، نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن نجوم دزفول و استاد دانشگاه می باشد که تاکنون مقالاتی در زمینه اَبَر نو اخترها و فیزیک ستارگان منتشر کرده است .

سخنران دوم این سمینار فاطمه قماشی، کارشناس ارشد پلاسما و دانشجوی دکترای فیزیک اتمی بود که در باره پدیده های اپتیکی در فضا ، مطالبی را شرح داد . وی در باره لایه های تشکیل دهنده جو و خصوصیات آنها توضیحاتی داد و عواملی چون بازتاب ، شکست و پراکندگی را به عنوان پدیده های تاثیرگذار در پدیده های جوی معرفی نمود او همچنین در باره رنگ آبی آسمان ، سفیدی ابرها ، سرخی آسمان هنگام غروب و تشکیل رنگین کمان و پاشندگی نور مطالبی را شرح داد . این کارشناس فیزیک اتمی ، عضو هیئت مدیره انجمن نجوم دزفول است و در زمینه سامانه های لیزری تحقیقاتی انجام داده است .

دو کارشناس ، در پایان به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ دادند . گفتنی است این دو کارشناس اکنون در مقطع دکترا دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان مشغول به تحصیل هستند .

شایان ذکر است که انجمن نجوم پژوهش سرای فرهیختگان با مدیریت رضا طیب طاهر ، چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون چندین همایش ، رصد ماه و سیارات منظومه شمسی را برگزار کرده است .

این انجمن دوره های آموزش مقدماتی و تکمیلی نجوم را برای دانش آموزان متوسطه به صورت هفتگی در پژوهش سرای فرهیختگان برگزار می کند .

  • فاطمه سادات اشرفی زاده – روناش

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *