خانه / اخبار / اخبار دزفول / جشن روز دختر در دزفول برگزار شد

جشن روز دختر در دزفول برگزار شد

ر آستانه میلاد کوثرهمیشه جاری کویر قم حضرت فاطمه معصبه گزارش دزمهراب این آیین در صبح روز چهارشنبه ۱۳/ ۵/ ۹۵ ساعت ۹:۳۰ به همت واحد خواهران پیروان عترت (ع) هیأت رزمندگان و عاشقان ثار الله شهرستان دزفول و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای آیت الله مدرس واقع در شهرک مدرس با حضور جمعی از دختران نوجوان و جوان این نقطه از شهر برگزار شد.

طلیعه‌ ی مراسم، تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط کوثر پور خیاط دانش آموز نوجوان هیاتی بود. آیات انتخاب شده از سوره ی قصص و مربوط به داستان حضرت موسی و دختران شعیب بود(آیات۲۱-۲۵) که با ترجمه و تفسیر مجری برنامه به صورت داستانی جذاب برای حضار روایت شد. در ادامه پخش سرود ملّی با اجرای زیبای گارد پرچم توسط نوجوانان عاشورایی اجرا شد. پس از خیر مقدم مجری، شعر و دکلمه ای بسیار زیبا در مدح میلاد حضرت معصومه (س) با شعرخوانی لیلا بناء اجرا شد که تشویق و شور و شوق حضار را به دنبال داشت. (پخش تصویری همزمان ابیات اشعار برای حضار). دیگر قسمت این مراسم پخش کلیپی در مورد اقتصاد مقاومتی بود. از این کلیپ دو سوال به عنوان مسابقه مطرح شد که از مدعوین خواسته شد به این دو سوال پاسخ کتبی دهند. سپس سخنرانی دکتر محمدرضا سنگری، افتخار فرهنگی پژوهشی استان خوزستان و شهرستان دزفول با موضوع حضرت معصومه و روز دختر آغاز شد. بخش بعدی مولودخوانی و مدیحه سرایی بود که در فضایی کاملاً مناسب خواهران، با اجرای دو تن از مداحان خواهر برگزار شد و شور و شوق و نشاط این جشن را کامل کرد. در پایان برنامه به قید قرعه به سه نفر از برندگان مسابقه جوایزی اهدا شد واز تعدادی از خادمان نوجوان افتخاری هیات با اهدای جایزه تقدیر به عمل آمد.

IMG_20160804_134710

 

مهمان ویژه این برنامه استاد و  محقق عاشورایی آقای دکتر سنگری بودند.

ایشان سخنان خود را با قرائت سوره مبارکه کوثرآغاز کردند و ضمن تبریک روز دختر به جایگاه،  مقام و منزلت دختر در اسلام و تاریخ ایران پرداختند و به هویت و جایگاه تاریخی زنان نام آور ایران و دزفول اشاره کردند.

آقای دکتر سنگری پرسیدند: آیا شما تا کنون نام یوتاب، آرتمیس، گُرد آفرید، را شنیده اید؟

یوتاب خواهر آریو برزن بوده در  نزدیکی فارس در کوهها در کنار برادر در مقابل اسکندرجنگید و سرانجام کنار برادرش به شهادت رسید. آرتمیس  فرمانده نیروی دریایی ایران بود و  کشتی ها را از ایران تا مرز یونان  حرکت داد. آتوسا بزرگترین مشاور و وزیر خزانه داری  داریوش سوم بود .گُرد آفرید که از مرزهای ایران را محافظت می کرد با سهراب با نقاب می جنگید و از دژ ایران دفاع کرد.

IMG_20160804_120056

زنان و دختران ایرانی در جنگ تحمیلی  نقش مهمی ایفا کردند به عنوان مثال: شهیده “پروین حاجی شاه” که کتاب “نخلهای بی سر” در مورد ایشان نوشته شده است. به همراه برادرش حسین در جنگ حضور داشت من ایشان را در خرمشهر دیدم که از مجروحان پرستاری می کرد، سپس اسلحه بدست گرفت و شهید شد.

این محقق عاشورایی در بخش دیگری  از سخنان خود به یک  دختر فرانسوی بنام  “دیولا فوآ ” اشاره کردند که به دزفول سفر کرده است. خانم “دیولا فوآ” در کتاب خود زیرکی و فراست زنان وکودکان دزفول را توصیف می کند، ایشان عکس زنان دزفول، پل دزفول را درکتاب خود نقاشی کرده است و در مورد تولیدات  زنان دزفول که دوک دارند و پشم را به امکانات مختلف تبدیل می کند مطالبی را در کتاب خود نوشته است؛ همچنین قصه هایی را که کودکان دزفولی  برای ایشان تعریف کرده ه اند را در کتاب خود می نویسد. این دختر فرانسوی  گنجهای زیادی را از این منطقه به فرانسه برده است. همانطور که می دانید این موزه خیلی وسیع است بطوریکه اگر شما هر چیزی را یک ثانیه ببینید یک هفته فرصت دارید تا تمام موزه ببینید در موزه لوور فرانسه بخشی بنام شوش، بخشی به نام  دکوراسیون تخت جمشید که تمام اینها از کشور ما خارج شده است.

آقای دکتر سنگری  به مادر شیخ اعظم “شیخ مرتضی انصاری” اشاره کردند که این بانوی بزرگوار و مجتهد توانسته است چنین شخصیت برجسته ای را تربیت کند.

این محقق عاشورایی  به هوش و استعداد بالای مردم این منطقه و بطور کلی ایرانیان  در مقایسه با  جهان اشاره کردند و گفتند:  استعداهایی در ایران داریم در علوم و فنون مختلف وجود دارد که  قابل قیاس با دنیا نیست که باید آنها را کشف و بهره برداری کنیم. می توان گفت: این شهر استعدای برابر شهر قم داشته است زیرا همزمان با آمدن حضرت معصومه (س)به  قم، حضرت سبزقبا (ع) به دزفول می آیند و این نشان می دهد که این منطقه  استعدادی ویژه داشته اشت.

IMG_20160804_120050

من در بررسی هایی انجام داده ام که طبق آنها می توان گفت: هفده پیغمبر در دزفول بوده اند. شهر دزفول هفتمین خشکی است که بعد از طوفان نوح سر از آب بیرون آورد. اسماعیل پیامبر(ع) و شخصیتهای بزرگی به دزفول آمده اند زیرا رودخانه دزفول محل یک تمدن بزرگ بوده است و طبق تحقیقی که یک محقق آلمانی انجام داده است؛ دزفول پایتخت بزرگ دولت عیلام بوده است.

آقای دکتر سنگری ادامه دادند: سال۲۰۱ هجری قمری یعنی در حدود ۱۲۳۶ سال قبل ،حضرت امام رضا (ع) به ایران آمدند  و این بزرگوار احتمالاً از منطقه دزفول عبورکرده است، در دزفول مکانی وجود دارد به نام  “مُقام علی “یعنی محل اقامت امام رضا (ع) و در کنار مقام علی(ع)        ” اُجاق” قرار دارد آشپزخانه امام رضا (ع) بوده است.

دو سال بعد درسال  ۲۰۳ هجری قمری، فرزندان حضرت امام موسی بن جعفر(ع) از منطقه ا ی نزدیک به مدینه سمت ایران حرکت می کنند. آنها دویست جلد قرآن نوشتند با توجه به اینکه در قدیم چاپخانه وجود نداشت کتابت می کردند، حضرت سبزقبا (ع) نیز کاتب قرآن بودند با همراهان خود که تقریباً چهار هزار نفر بودند وارد ایران شدند و  تعدادی از آنها به ساوه رسیدند. حدود ۳۵ نفر همراه حضرت معصومه (س) بودند که ۱۲ نفر ازآنها راکه از خانواده ایشان بودند  جلوی چشم ایشان در ساوه به شهادت رساندند. حضرت معصومه (س) را در سن بیست و هفت سالگی مسموم کردند و هفده روز بعد در قم به شهادت رسیدند.

کتابی برای نوجوانان  سرزمینم به نام “سفر زندگی” نوشته ام که  درسهای زندگی برای دختران است. در آن کتاب اشاره می کنم که گویی تمام اناره های که در ساوه روییده است  قطره قطره خون شهیدانی است که حضرت معصومه (س) را همراهی می کردند یا قطرات اشکی است که زینب کربلای ایران حضرت معصومه (س) برخاک ریخت .

حضرت معصومه (س) زینب کربلای ایران و برکت این سرزمین هستند، شخصیت های برجسته ای همانند امام خمینی(ره) و آیت الله  بهجت (ره) و مقام معظم رهبری از میوه های درخت وجود  حضور این بانوی بزرگوار در ایران هستند.

ایشان در مقابل تمام رنجهایی که کشیدند کوتاه نیامدند زیرا یکی از راهها ی رسیدن به قلّه های بزرگ تعالی تحمل رنج بزرگ است و همه سختیها به لحظه ی پر شکوه رسیدن به قلّه می ارزد.

از سی و پنج نفری که همراه حضرت معصومه س بودند حضرت سبزقبا (ع) به دزفول رسید زنده ماندند، ایشان جوانی  گندمگون و زیبا بودند  و عباسیان در  تعقیب ایشان بودند در آن زمان   شیعیان را زنده به گور می کردند.

حضرت سبزقبا (ع) در دزفول به منازل آبرسانی میکرد و از کار مردم  گره گشایی کردند،حین آن کارها اعضای خانه را جمع می کرد و تبلیغ اسلام می کرد، دزفول شیعه شده ی حضرت سبزقبا (ع) این بزرگوار بیماریها را با داروهای این منطقه مداوا می کردند ولی مداو بهانه بود و هدف ایشان تبلیغ اسلام بود.

این محقق و پژوهشگر به اقتصاد مقاومتی هم داشتند و برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیشنهاد راه اندازی تشکیلات کار آفرینی بانوان منطقه کوی شهید آیت الله مدرس را مطرح کردند.

ایشان یادآوری کردند در روایتی از حضرت محمد (ص) وجود دارد که ایشان به “غَزل” سفارش کردند و دختران ائمه (ع)  هم انجام داده اند ؛ غَزل به بافندگی فرش، لباس و.. گفته می شود.

“امیر المؤمنین (ع)” می فرمایند: پنج نوع کار برای زنان مطرح می شود که بانوان می توانند کارآفرین باشند:

«…ان معایش الخلق خمسه: الاماره و العماره و الاجاره و الصدقات و التجاره …»

آقای دکتر سنگری در توضیح این روایت  اشاره کردند:

  • الاماره: کارهای مدیریتی است که بانوان می توانند انجام بدهند، با توجه به نیاز منطقه کار تولیدی برای شرکتهای این منطقه پیشنهاد بدهید و مدیریت کنید.
  • العماره: تزیینات ساختمانی مختلفی که در منزل استفاده می شود و صنایع دستی  .
  • الاجاره : مطالعه کنید که مردم در منزل چه کارهایی لازم دارند مثلا نگهداری و آموزش از کودکان و…
  • والصدقات تشکیل صندوق ها کمک به خرید مسکن ،دادن وام ازدواج و…
  • و التجاره : تجارت است همانطور که می دانید حضرت خدیجه (س) تجارت می کردند.

ومه(س) جشن روز دختر در دزفول برگزار شد

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *