خانه / اخبار / اخبار دزفول / اجرای احکام دینی نباید منجر به دین‌ گریزی شود

اجرای احکام دینی نباید منجر به دین‌ گریزی شود

اجرای احکام دینی نباید منجر به دین‌ گریزی شود

به گزارش سرویس شهرستان های روناش ، حجت الاسلام  مهدی منتظر قائم، در مراسم افطاری حامیان دولت تدبیر و امید در استان یزد با اشاره به اینکه هدف خداوند از فرو فرستادن ادیان الهی، دین دار شدن مردم است، گفت: خداوند نمی‌خواهد کسی مردم را از دین، گریزان کند. وی گفت: خداوند می‌خواهد کسانی که دین ندارند، دین دار شوند و کسانی هم که دین دار هستند، دین آن‌ها حف

برخی توهین به بزرگان اهل سنت را افتخار می‌ دانند

یک استاد دانشگاه و حوزه علمیه گفت: اجرای احکام دینی نباید منجر به دین گریزی شود.

به گزارش سرویس شهرستان های روناش ، حجت الاسلام  مهدی منتظر قائم، در مراسم افطاری حامیان دولت تدبیر و امید در استان یزد با اشاره به اینکه هدف خداوند از فرو فرستادن ادیان الهی، دین دار شدن مردم است، گفت: خداوند نمی‌خواهد کسی مردم را از دین، گریزان کند. وی گفت: خداوند می‌خواهد کسانی که دین ندارند، دین دار شوند و کسانی هم که دین دار هستند، دین آن‌ها حفظ شود. حال اگر کسی بر خلاف این مسیر گام بردارد، بر خلاف خواست خداوند قدم برداشته است.  این قاعده دلایل عقلی دارد همچنانکه مویداتی هم از قرآن و سنت هم دارد. مهدی منتظر قائم با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران «فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ» درخصوص متخلفان جنگ احد گفت: رحمت خدا شامل حال تو شده که شما با آن‌ها نرم و مدارا و مهربان باشی و اگر تو خشن بودی؛ از اطرافت پراکنده می‌شوند. حال که به تو رحمت داده‌ایم، از آنان بگذر و از من هم بخواه از آنان بگذرم و همینان را در امور مملکتی مورد مشورت قرار بده.

اجرای احکام دینی نباید منجر به دین‌ گریزی شود

این استاد حوزه گفت: بر اساس این آیه گفته می‌شود پیامبران نباید هیچ عیب جسمی داشته باشند، ضمن آنکه باید زیبا هم باشند. تا مردم از آنان گریزان نشوند. چراکه این خوش آمدن و بدآمدن مردم برای خدا مهم است. باید سنجید کارهایی که ما انجام می‌دهیم در مردم چه اثری دارد؟ آنان نسبت به دین جذب می‌شوند یا از دین دفع می‌شوند؟ مهدی منتظرقائم در ادامه با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره انعام «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» گفت: خداوند در قران می‌فرماید به مقدسات کسانی که غیر از خداوند را می‌پرستند، فحش ندهید و به آنان و مقدسات آنان توهین نکنید. چراکه این اقدام موجب می‌شود آنان به خداوند توهین کنند و از دین شما منتفر شوند.

وی تاکید کرد: خداوند می‌فرماید به کسانی که من را نمی‌پرستند توهین نکنید، از این مطلب وظیفه ما در قبال اهل سنت برداشت می‌شود ولی متاسفانه برخی توهین به بزرگان اهل سنت را افتخار می‌دانند. منتظرقائم در این رابطه گفت: یکی از مصارف زکات تحبیب قلوب است بدین معنا که زکات جمع شده صرف کسانی شود تا به دین گرایش پیدا کنند. وی همچنین با اشاره به صراحت قرآن به عذاب دوچندان برای زنان پیامبر در صورت ارتکاب به اقدامات ناشایست گفت: دلیل این حکم، بدبینی مردم نسبت به پیامبر و دین پیامبر است. منتظرقائم با اشاره به ارسال فرستادگان پیامبر به یمن گفت: پیامبر به آنان گفت با مردم آسان بگیرید، سخت نگیرید و بشارت دهید، آنان را و مردم را متنفر نکنید و به مردم آرامش دهید. وی در نمونه‌ای دیگر از این موضوع به تذکر پیامبر به امامت جماعت اشاره کرد و گفت: پیامبر به آنان می‌گفت در نمازهای جماعت سوره‌های کوچک بخوانند تا مردم از دین زده نشوند. همچنانکه علی ابن ابیطالب به مالک اش‌تر توصیه کردند با طولانی کردن نماز موجب اعراض مردم را فراهم نکن.

این استاد حوزه علمیه، سپس به کاربرد این قواعد پرداخت و گفت: احکام دیگر دین، تحت شعاع این حکم کلی هستند و اگر با این حکم تعارض پیدا کردند، باید اصلاح شوند. بدین معنا که هیچ حکم فقهی نباید مردم را از دین بیزار کند. اگر یک حکمی در جامعه‌ای این قاعده را داشت، در حکم یک معیار است و این بدان معناست که در جایی خللی ایجاد شده است و فقیهی که این حکم را استنباط کرده به بعضی از حقوق توجه نداشته یا جامعه را درست نمی‌شناسد. حجت الاسلام منتظر قائم در این رابطه به تعارض برخی روایات اشاره کرد و گفت: اگر دو روایت باهم متعارض بود و ما مخیر بودیم به هریک از این‌ها عمل کنیم، آن یکی را انتخاب می‌کنیم که آسان‌تر است، تا مردم بیشتر خوششان بیاید و به آن عمل کنند. وی در مصادیق این مطالب به رعایت تقیه در مراسم نمازجماعت اهل سنت را خاطر نشان شد و گفت: در نمازجماعت آنان نیازی به مهر نیست چراکه وظیفه ما در آنجا متحد بودن با سایر مسلمانان است.

منتظرقائم همچنین با اشاره به حرام بودن نیرنگ زدن به کفار گفت: اگر به کافری امان دهیم و بعد که آمد او را زندان کنیم؛ حرام است. مرحوم صاحب جواهر یکی از ادله‌ای که برای حرام بودن این اقدام ذکر می‌کند، گریزان شدن آنان از دین ماست.  تقیه در مواردی که منجر به وهن دین شود، حرام است. برای نمونه اگر یک مبلغ دینی از حاکمی که حقوق مردم را پایمال می‌کند، دفاع کند و یا سکوت کند، این تقیه حرام است، چراکه او یک مبلغ دینی است و اعتماد مردم به دین سست می‌شود.

حجت الاسلام  منتظر قائم با اشاره به مقام اجرای احکام شرع گفت: ممکن است ما به گونه‌ای عمل کنیم که اجرای احکام موجب دین گریزی و سستی دین مردم شود، این نحوه اجرا حرام است. برادر شهید منتظرقائم درخصوص امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر این فریضه بد اجرا شود، موجب می‌شود بجای گسترش معروف در جامعه، منکر در جامعه گسترش یاید. برای مثال، اگر امر به معروف ما منجر شود یک فرد از نماز گریزان شود، این شیوه رفتاری ما حرام است. او در این راستا پیشنهاد داد تا نیروی انتظامی افرادی را که بعلت بدحجابی مورد مواخذه قرار می دهد، پس از مدتی بررسی نماید که وضعیت حجاب آنان چه تغییری کرده است؟ وی تاکید کرد: این‌ها باید در جامعه نشان داده شود چراکه جامعه دینی یک جامعه پر از مصلحت است. از این روز باید در انجام وظایف، بر سنجش نتیجه متمرکز شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود، دین گریزی در حکومت دینی را از مسائل مهم در این حوزه برشمرد و گفت: ممکن است نفس تدبیر جامعه به گونه‌ای باشد که موجب دین گریزی شود، در این هنگام آن تدبیر حرام است، چراکه موجب نفرت مردم از دین می‌شود. منتظرقائم به اشاره به سفر یکی از مسئولان کشور به کوبا و دیدار وی با فیدل کاسترو گفت: فیدل کاسترو در آن دیدار گفته بود، من به دین علاقه دارم ولی از کارکرد آن بی‌اطلاعم. شما که حکومت دینی تشکیل داده‌اید، بگویید آمار بزهکاری در جامعه تان چقدر کاهش یافته است؟! وی افزود: فیدل کاسترو، دستاورد اجرای حکومت دینی را در امور روزمره جامعه می‌داند و از کاهش بزکاری و ارتقاء آرامش در جامعه می‌پرسد.

منبع : ایلنا

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *