خانه / اخبار / اخبار دزفول / اولین حمله هوایی آمریکا علیه «داعش» در سوریه

اولین حمله هوایی آمریکا علیه «داعش» در سوریه

به گزارش سرویس بین الملل روناش ، مرحله سوم طرح دولت اوباما برای مقابله با داعش، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، عملیاتی شده است. شامگاه سه‌شنبه، سه‌سال‌ونیم پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، این کشور عاقبت هدف حملات هوایی ایالات‌متحده واقع شد.

«جان کربی» معاون مطبوعاتی پنتاگون، روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای، حملات نظامی ارتش آمریکا و متحدان آن کشور علیه مواضع…

به گزارش سرویس بین الملل روناش ، مرحله سوم طرح دولت اوباما برای مقابله با داعش، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، عملیاتی شده است. شامگاه سه‌شنبه، سه‌سال‌ونیم پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، این کشور عاقبت هدف حملات هوایی ایالات‌متحده واقع شد.

«جان کربی» معاون مطبوعاتی پنتاگون، روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای، حملات نظامی ارتش آمریکا و متحدان آن کشور علیه مواضع تروریست‌ها را تایید کرد.

او افزود، از آن‌جایی که عملیات در دست اجراست، قادر نیست جزییات بیشتری ارایه کند. با این‌حال، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده از مشارکت و حمایت عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و اردن در این عملیات هوایی خبر داده است.

دولت سوریه نیز اعلام کرده «جان کری» وزیرخارجه آمریکا، ساعت‌ها پیش از آغاز حملات، از طریق نامه‌ای انجام این عملیات در شهر رقه را به اطلاع همتای خود رسانده است.

اما یکی از مقامات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، بیانیه وزارت خارجه سوریه را مبنی بر هماهنگی آمریکا با «بشار الجعفری» نماینده دایم دمشق در سازمان‌ملل تکذیب کرد.

به گزارش رویترز و به‌نقل از مقامات ارتش آمریکا، ایالات متحده و متحدان عرب آن، با پرتاب ۴۷ موشک «توماهاوک» از ناوهای جنگی خود در دریای سرخ و شمال خلیج‌فارس و به‌کارگیری پهپاد و جنگنده‌های بمب‌افکن توانسته‌اند مواضع داعش در «رقه»، «دیرالزور»، «حسکه» و شهر مرزی «البوکمال» را هدف قرار دهند.

دیده‌بان سوری حقوق‌بشر نیز از کشته‌شدن دست‌کم ۲۰ تروریست داعش خبر داده است. به گفته این تشکل حقوق‌بشری، علاوه بر مواضع داعش در شهرهای رقه، «تل‌ابیاد»، «عین‌عیسی»، «البوکمال» و دامنه‌های غربی دیرالزور که ۴۲ بار مورد حمله هوایی و موشکی نیروهای ائتلاف قرار گرفته‌اند، مواضع جبهه النصره مابین شهرهای «حلب» و «ادلب» نیز از دیگر اهداف این حمله بوده‌اند که به کشته‌شدن ۳۰ نفر از اعضای این گروه و هشت غیرنظامی، از جمله تعدادی کودک انجامید.

جبهه النصره یک گروه اسلام‌گرای جهادی و هم‌پیمان با القاعده است که از رقبای قدرتمند داعش به شمار می‌آید. اما دایره اهداف حملات هوایی به همین دو گروه ختم نمی‌شود. بنابر بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، نیروهای ارتش آن کشور بدون همکاری متحدان خود هشت مورد حمله هوایی نیز علیه گروه جهادی خراسان در حومه غربی حلب صورت داده‌اند.

این مهم با هدف ایجاد اختلال در حمله‌ای قریب‌الوقوع و از پیش برنامه‌ریزی‌‌شده از سوی نیروهای منتسب به این گروه علیه منافع آمریکا و کشورهای غربی انجام گرفته است.

گروه خراسان متشکل از حدود ۵۰ نیروی کهنه‌کار القاعده است که تحت حمایت جبهه النصره، پناهگاهی امن در سوریه یافته است. تمامی این تحولات در حالی روی‌ داده که نگرانی‌های جامعه جهانی در قبال واکنش دولت سوریه به حمله احتمالی، دیروز و در پی بیانیه وزارت خارجه آن کشور تا حدودی فرونشست.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد از هرگونه تلاش بین‌المللی برای جنگ با تروریسم، خواه داعش باشد یا جبهه النصره یا هر گروه دیگری، پشتیبانی کرده و همکاری خود با عراق را در بالاترین سطح ادامه خواهد داد.

بشار اسد نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد و در دیدار با نخست‌وزیر عراق گفت: ما با قدرت به حملات خود علیه تروریسم ادامه می‌دهیم و از هر تلاش جهانی در راستای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم. باراک اوباما هم در نخستین سخنرانی خود تاکید کرد حملات خود علیه داعش در سوریه را ادامه می‌دهیم و ما معارضان سوری و ارتش عراق را تسلیح و آموزش خواهیم داد.

اما شاید بهتر باشد برای آشنایی با موضع حقیقی دمشق در قبال حملات آمریکا، نظری به دورترها داشته باشیم؛ جایی که مسکو نسبت به بی‌ثبات‌سازی منطقه هشدار می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد «هرگونه تلاش برای محقق‌ساختن اهداف ژئوپلیتیک یک کشور از خلال نقض حاکمیت سایر کشورها، تنها موجب افزایش تنش‌ها و وخیم‌ترشدن اوضاع منطقه خواهد شد. مسکو بارها هشدار داده که مسوولیت حقوقی و بین‌المللی پیامدها تماما بر دوش کشورهایی خواهد بود که از این نوع سناریوهای نظامی را یک‌جانبه کلید می‌زنند.» همچنین «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیرخارجه ایران حمله هوایی آمریکا به سوریه را «ماجراجویی هالیوودی» نامید و گفت: ایران حمله هوایی آمریکا به مناطقی از سوریه و ابعاد آن را با حساسیت و دقت دنبال می‌کند.

او تاکید کرد از نگاه تهران هرگونه اقدام نظامی در جفرافیای سوریه، بدون درخواست دولت این کشور و رعایت حقوق بین‌الملل، پذیرفتنی نیست چراکه مبارزه با تروریسم نمی‌تواند مبنایی برای نقض حاکمیت ملی کشورها باشد.

از سوی دیگر، استقبال مخالفان سوری دولت از این موج حملات که به‌گفته مقامات آمریکایی در آینده شدت بیشتری خواهد گرفت هم به تردیدهای دمشق برای ادامه همکاری با نیروهای ائتلاف با محوریت آمریکا خواهد افزود. اکنون به‌نظر می‌رسد آمریکا چاره‌ای جز آن ندارد تا برای نابودی کامل داعش بر مخالفان میانه‌رو دولت اسد تکیه کند؛ راهبردی که آشکارا در طرح سه مرحله‌ای اوباما برای مقابله با داعش گنجانده شده است. اما در حالی‌که هنوز تصویر روشنی از متحدان میانه‌رو آمریکا در دست نیست، قدم‌گذاشتن آمریکا در خاک سوریه شتاب‌زده به‌نظر می‌رسد.

آمریکا و تکرار تجربه ویتنام

کمپین رسانه‌ای داعش همچنان پرقدرت به کار خود ادامه می‌دهد. آخرین نمونه آن ویدیویی‌ است که روز سه‌شنبه از جان کنتلی، روزنامه‌نگار بریتانیایی منتشر شد که در سال ۲۰۱۲، به همراه جیمز فولی به اسارت نیروهای داعش درآمده بود. وی در این پیام ویدیویی پنج‌دقیقه‌ای که دومین از نوع خود طی هفته گذشته بود، به باراک اوباما هشدار داد تا همچون جورج بوش، در دام جنگی نیفتد که هیچ‌گونه شانسی برای پیروزی در آن متصور نیست. او با اذعان به اینکه جهان از زمان جنگ ویتنام تاکنون با چنین نابسامانی مواجه نبوده است، ایالات‌متحده را از تکرار تجربه ویتنام برحذر داشت.

منبع : شرق

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *