خانه / نشریه / معارف اسلامی / آیا شما انسان متواضعی هستید؟

آیا شما انسان متواضعی هستید؟

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از تابناک، فرد متواضع ویژگی‌های خاصی دارد که در زندگی به او بسیار کمک خواهد کرد. اگر می‌خواهید این‌گونه باشید و از مواهب آن بهره برید، روش‌های زیر را به کار بندید.

وقتی فردی احساس کند در هر زمینه‌ کامل و به طور کلی از نبوغی برخوردار است که دیگران فاقد آن هستند، کمتر می‌تواند متواضع باشد، اما تعداد کمی از افراد دنیا هستند که خود را کامل می‌دانند. با این حال داشتن رفتار متواضعانه بسیار سخت است. فرد متواضع ویژگی‌های خاصی دارد که در زندگی به او بسیار کمک خواهد کرد. اگر می‌خواهید این‌گونه باشید و از مواهب آن بهره برید، روش‌های زیر را به کار بندید:

محدودیت‌هایتان را بپذیرید

قبول کنید نمی‌توانید در هر کاری بهترین باشید. با این فکر می‌توانید به افرادی که کاری را بهتر از شما انجام می‌دهند، توجه کرده در جهت بهبود عملکرد خود تلاش کنید.

خطاهایتان را بشناسید

ما درباره دیگران براحتی قضاوت می‌کنیم، اما خودمان را به دست فراموشی می‌سپاریم. قضاوت کردن دیگران نه‌تنها روابط خوبمان را با آنها از بین می‌برد؛ بلکه موجب می‌شود ضعف‌ خودمان از چشممان پنهان بماند و در زندگی پیشرفتی نداشته باشیم.

شکر گذار باشید

همیشه قدر داشته‌هایتان را بدانید که بسیاری از افراد، حسرت داشته‌های شما را خواهند داشت.

از اشتباه کردن نترسید

بخشی از تواضع داشتن، پذیرفتن این نکته است که شما نیز ممکن است خطا کنید. با درک این موضوع در شما احساس مسئولیتی مبنی بر اصلاح خطاهایتان به وجود می‌آید و به مرور در زندگی‌ پیشرفت خواهید کرد.

لاف نزنید

موفقیت‌هایتان را بزرگنمایی نکنید. اگر کارتان بسیار خوب و عالی باشد، دیگران آن را تشخیص خواهند داد. بنابراین لازم نیست خودتان درباره آنها مدام سخن بگویید. این رفتار شما را به فردی خودمحور و مغرور تبدیل می‌کند.

زیاد حرف نزنید

فرد متواضع در جمع دیگران زیاد سخن نمی‌گوید و به اطرافیان خود نیز اجازه ابراز وجود می‌دهد و مدام میان حرف آنها نمی‌پرد تا از خود سخن بگوید. برعکس سعی می‌کند دیگران را تشویق به حرف زدن کند و در عین حال به عقایدشان احترام می‌گذارد، حتی اگر موافق‌شان نباشد.

برای‌ ویژگی‌های خوب دیگران ارزش قائل شوید

قدر و ارزش دیگران را بدانید و افراد را همان‌طور که هستند بپذیرید و هرگز توانایی و لیاقت آنها را مورد تردید قرار ندهید.

انتقادپذیر باشید

از انتقاد دیگران نهراسید؛ بلکه آن را فرصتی برای اصلاح خود بدانید.

همچنین ببینید

چرا به امام عصر(عج) ربیع الانام می گویند؟

یاصاحب الزمان(عج)! باز بهار رسید و «تو» بهار انسانها نیآمدی. فصل نو شد و باز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *