خانه / نشریه / معارف اسلامی / حضرت آیت الله جوادی آملی: راه درمان عدم گرایش یا بی انگیزگی در دین چیست؟

حضرت آیت الله جوادی آملی: راه درمان عدم گرایش یا بی انگیزگی در دین چیست؟

altچگونه است که برخی از انسانها گرایش به دین ندارند یا گرایش آنها به دین کم است؟/ راه درمان عدم گرایش یا بی انگیزگی در دین چیست؟

چگونگی راه درمان عدم گرایش بعضی از انسان ها به دین را حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اینگونه پاسخ داد:

دو پدیده پیروی از ظن و گمان در بخش ادراک و اندیشه، و حرکت در مسیر هوا و هوس در بخش انگیزه، پدیده خطرناکی هستند؛ زیرا اولاً مبدأ گمان و خیال، شیطان است. ثانیاً گمان، تنها از یک راه به دست نمی‏آید، بلکه می‏تواند از راه‏های متعدد پدیدار شود.

اگر انسان در مسائل دین‏ شناسی به گونه افقی بیندیشد و همه مسائل را براساس روال مادّی و عادی تبیین کند و منطقه ادراک و اندیشه او خیال و وهم باشد، یا هرگز گرایش به دین ندارد یا گرایش او کم‏تر است. از این‏رو، ممکن است این نوع دین‏داری زوال‏پذیر باشد.
اما اگر براساس سیر عمودی و با دید الهی، دین را بررسی کند و دریابد که حقیقت دین از نزد خدا آمده است و منطقه اندیشه و ادراک او به سمت عقل باشد، گرایش و اشتیاق او به دین بیش‏تر است.
قرآن کریم در تحلیل خود درباره منحرفان از دین الهی، می‏فرماید: (إنْ یتّبعون إلاّ الظنّ و ما تهوی الأَنفس) [۱]؛ اینان در مسائل علمی و اعتقادی به گمان و ظن اکتفا می‏کنند، نه به یقین و برهان، و نیز در مسائل عملی به سمت خواسته‏های دل، حرکت می‏کنند.
دو پدیده پیروی از ظن و گمان در بخش ادراک و اندیشه، و حرکت در مسیر هوا و هوس در بخش انگیزه، پدیده خطرناکی هستند؛ زیرا اولاً مبدأ گمان و خیال، شیطان است. ثانیاً گمان، تنها از یک راه به دست نمی‏آید، بلکه می‏تواند از راه‏های متعدد پدیدار شود و انسانِ گمانْ محور را در دام خود گرفتار کند و در مقام عمل نیز به دلیل گوناگونی امیال و بی‏حدّ و مرزی خواسته‏های نفس، شیطان از این راه‏ها سوء استفاده می‏کند و انسان را به اعمال بد سوق می‏دهد. اگر انسان بخواهد به این دو پدیده خطرناک مبتلا نشود، باید در دین‏شناسی، پیرو یقین و استدلال و تعقل باشد و در مقام دین‏داری، جز رضای خدا را طلب نکند.
[۱] ـ سوره نجم، آیه ۲۳.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اسرا

همچنین ببینید

چرا به امام عصر(عج) ربیع الانام می گویند؟

یاصاحب الزمان(عج)! باز بهار رسید و «تو» بهار انسانها نیآمدی. فصل نو شد و باز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *