خانه / اخبار / اخبار دزفول / دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر

دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر

با اجرای پروژه زیرگذر قائم و تخریب منازل و مکانهای تاریخی دزفول ، سوال اینجاست :

علی عراقی – روناش : اشیای باستانی به دست آمده از تپه های چغامیش دزفول بیانگر تمدن ۵ هزار ساله ی دوره ی عیلامیان در این سرزمین تاریخی و زیبا وجود داشته و وجود آثار تاریخی شهر و بیمارستان و دانشگاه جندی شاپور اول ساسانی در جندی شاپور دزفول دارد .

در این بیمارستان تجارب ملل مختلف یعنی طب ایرانیان و هندوان و یونانیان و اطبای اسکندریه و سریانیان استفاده می شد .

در این دانشگاه در عهد خود و انوشیروان به اوج ترقی خود رسیده و تا سه قرن بعد از اسلام به کار خود ادامه داد.

قصر روناش ، اندامشک ، دژپل نامهای شهر تاریخی دزفول کنونی بوده که در زبان محلی و پهلوی ساسانی (پارسیک) به معنی قلعه و پل است .

پل تاریخی دزفول با ۱۷۵۰ سال قدمت نیز یکی از اثار تاریخی ثبت شده ی ملی استکه توسط رومیان به اسارت گرفته شده در زمان شاپور اول ساخته شده و تا کنون در سندهای مختلف چند بار تعمیر شده است .

این پل زیبا و تاریخی از معدود آثار تاریخی در جهان است که تا دوسال پیش هنوز وسیله نقلیه موتوری بر آن تردد ننموده و اکنون با ابتکار شهردار دزفول به عنوان پیاده رو مورد استفاده است .

دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر

این پل تاریخی بدون شک یادگار دزفول کهن بوده و نماد این شهر تاریخی و مردم سخت کوشی است که از میراث نیاکان خود حفظ و نگه داری نموده وبه نسل ما تحویل داده اند .

آسیابهای تاریخی دزفول در مسیر رودخانه ی دز ، کاروانسرا و حمام و مسجد قمش ها ( شبه قنات ) شوادون سر بطاق و گویش زیبای دزفولی و حتی نامهای گذرها و کوچه های بافت کهن دزفول با مساحت ۲۰۰هکتار تنا یادگاران به جا مانده از این دیار کهن است که شور و زندگی و نشاط در این دیار جریان داشته است اما آنچه که جای بسی شور بختی است عدم حفاظت از این آثار تاریخی منحصر به فرد است که در جهان کم نظیر بوده و باعث شده پس از پایتخت دفتر حفاظت از آثار تاریخی یونسکو در این شهرستان مستقر شود اجرای پروژه ی زیر گذر از وسط بافت تاریخی دزفول بدون مجوز شورای عالی ، شهر سازی و دیگر کارشناسی های لازم و تخریب منزل تاریخی مستوفی با ثبت ملی از آثار مربوط به سر بطاق و اتاق آقامیر و شوادون و قمش آن و گذرهای تاریخی در این مکان این سوال را ایجاد میکند وظیفه ی اداره ی مسئول میراث فرهنگی و دستگاه های نظارتی در جهت حفظ و نگهداری این آثار چه می باشد ؟

آیا فریاد رِسی برای حفاظت از میراث فرهنگی دزفول وجود دارد ؟

به راحتی طرحی که قرار بود فقط یک زیرگذر باشد چرا اینگونه بدون کسب مجوز های لازم گسترش داده شده و چه کسی از این وضعیت بغرنج و ناهنجار ایجاد شده برای مردم ساکن در بافت کهن سود میبرد ؟

آیا اکتفا به مصوبه های شورای شهر در این خصوص کافی است ؟

دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر

چرا در فرمانداری ویژه دزفول این مصوبه ها با قانون های موجود در جهت های حفظ آثار تاریخی و حریم های قانونی آثار تاریخی مطابقت داده نشده و یا جلوگیری به عمل نیامده است ؟

آیا زمزمه های ساخت پل در حریم پل تاریخی دزفول صحت دارد ؟ محمد حسن حکمت فر پژوهشگر و نویسنده دزفولی به خبرنگار ما گفت : با توجه به استقرار دفتر یونسکو در دزفول و پیگیری پرونده ی جهانی شدن آثار تاریخی دزفول شایسته است هر گونه ساخت و ساز در حریم قانونی پل (۱۰۰۰ متر ) رعایت شده تا مشکلی به وجود نیاید .

آقای هادوی پژوهشگر دزفولی نیز خواستار ایجاد تسهیلات برای مغازه های مجاور پل ساسانی شده تا با تغییر کاربری مکانی برای تفریح و جذب گردشگر به وجود آید .

گفتنی است اجرای زیرگذر و تخریب مکانهای تاریخی و منازل و تصرف در حریم قانونی آثار تارخی دغدغه های دوستداران میراث فرهنگی دزفول بوده که توجه جدی مسئولین و دستگاه های نظارتی متولی میراث فرهنگی خوزستان را می طلبد .

چرا که خرید خانه های مردم با قیمت نازل در مرکز شهر و تبدیل آن به مجتمع تجاری و اداری جدای از مزاحمت برای ساکنین و سر و صدا و ترافیک ایجاد شده ، خسران فرهنگی عظیمی است که بسیار فراتر از میلیاردها تومان پولی است که قرار است برای شورای شهر به ارمغان آورد .

دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر

شایان ذکر است تلاش خبرنگار ما برای پیگیری موارد با رئیس شورای شهر دزفول ، به دلیل عدم پاسخگویی به نتیجه نرسید و حسین گلستانباغ سخنگوی شورای شهر به خبرنگار ما گفت : جهت اجرای این پروژه ، مجوزهای لازم از میراث فرهنگی و ادارات تابعه گرفته شده و هیچ مشکلی نداریم .

بد نیست بدانید که از بین بردن آثار تاریخی بافت کهن و منازل ثبت شده ملی و تغییر نام زیبای کوچه های تاریخی دزفول ، توسط افرادی صورت می گیرد که هیچگونه علاقه ای به گذشته فرهنگی شهر آجر ندارند ؛ با توجه به ضرباتی که دزفول پس از ۸ سال جنگ ویرانگر و زلزله در سالهای دور متحمل شده و همچنین با توجه به تخریب های صورت گرفته در چند سال اخیر ، توجه ویژه ی مسئولین و دستگاه های نظارتی را می طلبد .

برگرفته از :

۱ – کتاب تاریخ جغرافیای دزفول اثر مرحوم سید محمد علی امام

۲ – روزنامه عصر کارون مورخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳

دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر

دزفول – شهر آجر در محاصره آهن و سیمان ؟! + تصاویر

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *