خانه / شهدای مسجد / 11-شهيد محمدعلي جاموسي / مصاحبه با برادر شهید، حاج آقا عالمی

مصاحبه با برادر شهید، حاج آقا عالمی

بسم الله الرحمن الرحیم

س- از دوستان دوران کودکی ایشان بگویید ؟

ج: آنقدری که ذهنم یاری می دهد خیلی از دوستان ایشان که قبل از انقلاب با ایشان دوستی داشته اند مانند خودشان به فیض شهادت نائل آمده اند. مانند شهید احمد لیاقتی، محمدرضا کلاهی، محمدرضا فرزانه، محمدحسین زمانی و بسیاری از دیگر دوستان ایشان هم اکنون در محیطهای نظامی و دانشگاهی مشغول خدمت می باشند.

س- چه خاطراتی از آن دوران به یاد دارید؟

ج: بهترین خاطرات ما از ایشان آن صفا و نورانیت و اخلاص ایشان در محیط خانواده و محیط مدرسه و دبیرستان بوده است.

س- رابطه او با معلمین و اولیای مدرسه چگونه بود؟

ج: رابطه شهید محمد علی با معلمان رابطه ای عاطفی و دوستانه بود، چون ایشان بسیار درس خوان وپر تلاش و جدی بود لذا نزد معلمان جایگاه خاصی داشت.

س- در دوره نوجوانی روابطش با  دوستان و همبازیهایش چگونه بود؟

ج: سن من از ایشان کمتر بود اما به خوبی بیاد می آورم که برخورد او با دوستان خویش برخوردی مؤدبانه و با وقار بود و همیشه ایشان را به عنوان یک الگوی رفتار خود قرار می دادم.

س- معمولاً اوقات فراغت خود را چگونه می گذراند؟

ج: ایشان اهل درس ، مطالعه ، کار و تلاش در محیط خانه و بیرون از خانه اهل ورزش و فعالیت های مذهبی بود .

س- آیا رفتارش با دیگر برادرانش تفاوتی داشت؟

ج: بدلیل روحانیت خاصی که در دل و جان محمد علی شعله ور بود رفتار و کردار او متفاوت از دیگران بود و نبود این تفاوت مگر به اندازه معرفت و اخلاص ایشان .

س- در دوره نوجوانی شهید به چه کاری مشغول بود؟

ج: شهید محمد علی از اوان نوجوانی اهل مسجد بود و از فعالین جلسه قرائت قرآن بود. ایشان در محیط مدرسه دنبال مستعدین دینی و اخلاقی می گشت و به این وسیله زمینه جذب آنها را به مسائل مذهبی و معنوی آماده می کرد و همین امر باعث شد که بعضی از دوستان خود را ، که به مسجد جذب کرده بود در دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نایل شوند.

س- وضع درسی ایشان چگونه بود؟

ج: وضع درسی ایشان از دوران ابتدائی خوب و نسبتاً عالی بوده است و همیشه سر و گردنی از دوستان دیگر در درس و مشق ممتاز و عالی تر بوده است.

س- در دوره نوجوانی ، اوقات فراغت خود را بیشتر به چه کاری میگذراند؟

ج: تلاش فوق العاده در محیط خانواده ، چون موقعیت خانواده ما موقعیت تلاش و کوشش بوده است ، مطالعه غیر درسی یعنی مسائل مذهبی و سیاسی ، ورزشی.

س- رابطه اش با والدین و خواهران و برادرانش چگونه بود؟

ج: رفتار ایشان بسیار مؤدبانه و مهربانانه بوده است و به همین دلیل ایشان از موقعیت خاص و احترام فوق العاده ای برخوردار بوده اند.

س- عکس العمل شهید نسبت به رفتار غیر منطقی چگونه بود؟

ج: ایشان از همان زمان نسبت به مسائل دینی و مذهبی حساس بودند و فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را ترک نمی کردند و سعی در عمل به آن را از وظایف خویش می دانستند.

س- در دوره جوانی شهید چگونه گذشت؟

ج: شهید محمد علی بعد از اخذ دیپلم و هنگام دفاع مقدس وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند و خدمت در سپاه را از بهترین خدمات به انقلاب می دانستند و همیشه این بیان امام در نظر ایشان بود که اگر سپاه نبود کشور هم نبود.

س- خدمت سربازی خود را چگونه گذراندند؟

ج: خدمت سربازی عملاً در آن مدت بود که ایشان در سپاه پاسداران مشغول به خدمت بودند و عملاً تمام آن مدت جبهه های دفاع مقدس در منطقه جنوب بودند.

س- جاذبه و محبوبیت شهید در میان مردم در چه حد بود؟

ج: آنقدر که به یاد دارم چون ایشان به دیگران احترام فوق العاده می گذاشت مردم و اهل مسجد و محل هم ایشان را دوست می داشتند و در زمان حضور ایشان در وقت نماز، خیلی تلاش می کردند که ایشان را به عنوان امام جماعت قرار دهند و البته ایشان شدیداً پرهیز می کردند و هیچ وقت یادم نمی رود که ایشان به خاطر اینکه امام جماعت قرار نگیرد مجبور به ترک محل می شد و نماز را در خانه اقامه می کرد.

س- عکس العمل او در برابر شدائد و مشکلات چگونه بود؟

ج: بسیار صبور و بردبار بود و همیشه سعی می کرد که مشکلات را به بهترین وجه حل کند.

س- بزرگترین آرزویش چه بود؟

ج: ایشان از بهترین مردان روزگار شد و از باقیات صالحات خانواده و طایفه و شهر و ایران اسلامی شد. اگر ایشان به شهادت نمی رسیدند همیشه در ذهنشان و در جانشان عشق به درس و مطالعه و تفکر و تدبر شعله می زد، هر چه می شد از بهترین های روزگار شود اما هیچ شرفی به پایه شرافت شهادت نمی رسد قطعاً وجه عظمتی بالاتر از اینکه خریدار انسان خدا گردد.

س- در خصوص معرفت، ارادت ، اظهار محبت شهید نسبت به اهل بیت علیهم السلام و توسل وی به ائمه اطهار علیهم السلام توضیح دهید؟

ج: همه کسانی که فروشنده جانشان به خداوند متعال شدند از راه توسل و ارادت و عشق به خانواده عصمت رسیدند. مگر می شود کسی بتواند به آن فیض عظیم نائل بشود مگر از راه این خانواده و دستگیری این عزیزان خداوند تبارک و تعالی.

س- توجه و دقت شهید نسبت به انجام فرائض و عبادات چگونه بود؟

ج: ایشان مؤدب به آداب اسلامی بودند و از نوجوانی اهل مسجد و نماز و انجام فرائض بودند و به نوعی مبلغ آداب و احکام الهی حتی در محیط مدرسه و خانواده و مسجد بودند.

س- انس و علاقه شهید با قرآن کریم و ذکر خدا چگونه بود؟

ج: رابطه شهید محمدعلی با قرآن و دعا و توسل رابطه ای صمیمی و جوشنده بود در دوران دفاع مقدس هفته هایی که به شهر تشریف می آوردند حتماً در مراسم دعای کمیل شرکت می کردند و این را مانند یک فریضه الهی به جا می آوردند.

 

س- صفات و ویژگی های اخلاقی شهید را توضیح دهید؟

ج: چه کسی قدرت دارد این شهیدان الهی را بشناساند، هیچ قدرتی توان معرفت به کنه شهیدان را نداشته و ندارد، آنچه ما دیده ایم ظاهری از آن همه عظمتی که این خوبان روزگار پیش خداوند داشته اند به گونه ای خداوند مشتری جان آنها شد و معامله با آن ذات احدیت کردند. ایشان بسیار متواضع، با صفا، صمیمی، خوش صورت، متین، صبور، با وقار بودند و دروس اخلاق اسلامی را در مکتب اهل بیت خوب یاد گرفته بودند.

شهید محمدعلی اهل ریا و نفاق و دوروئی نبود، ایشان هیچوقت سعی در بزرگ نمایی خودشان نداشتند. یادم نمی رود هر وقت سئوال میکردند که محل خدمتتان کجاست ایشان در جواب سر را به زیر می انداخت و می گفت در صحرا مشغول به خدمت هستیم، هیچگاه لباس مقدس سپاه را نپوشید و در جواب می گفت پوشیدن لباس مقدس سپاه لیاقت می خواهد خوب کار می کرد و کم حرف می زد ایشان اهل عمل بود تا اهل لاف و گزافه گویی و پر حرفی، به شهادت دوستانی که در جبهه ها ایشان را از نزدیک دیده اند بسیار اهل کار و بی توقع و در عین حال بسیار با حال و پر جذبه و اشتیاق نسبت به ذکر و دعا و توسل

س- نظر شهید درباره جنگ چه بود؟

ج: نظر ایشان نظر امام بود که: "جنگ نعمت است."

س- چه شد که به فکر رفتن به جبهه افتاد؟

ج: ایشان با علم به اینکه سپاه مستقیماً درگیر مسائل انقلاب اسلامی بود وارد سپاه پاسداران شد تا به این وسیله دین خود را نسبت به انقلاب ادا کند.

س- حضور در جبهه و شرکت در عملیات چه تغییر و تحول روحی در شهید ایجاد کرده بود؟

ج: شهدا عموماً و شهید محمدعلی خصوصاً از کسانی بودند که زمینه نورانیت و اخلاص و صفا در وجود آنان شعله ور بود و با حضور در جبهه های جنگ و صحنه های شور انگیز دفاع مقدس آن عشق و عاشقی و صفا و خلوص دوصد چندان شد.

س- چه صحبت ها و توصیه هایی در ایام دفاع مقدس به شما و دیگران داشت؟

ج: ایشان فراوان توصیه به فکر و تأمل و تفکر می کرد و همیشه سعی در اضافه کردن معلومات خودشان بود لذا این مطلب مهم را می فرمود که:"انسان باید کتاب خوان خوبی باشد نه اینکه کتابخانه خوبی داشته باشد."

س- دیدگاه و نظر وی در ارتباط شهید و شهادت چه بود؟

ج: نظر ایشان و همه شهدا در باب شهادت ، همان معنای بلند بالایی است که در قرآن مجید از آن به عنوان حیات طیبه نام برده می شود.

س- در مورد فعالیت های سیاسی- مذهبی و مبارزاتی شهید توضیح دهید؟

ج: ایشان از کسانی بودند که خوب فکر می کرد اهل درس و درد بود لذا در پیش از انقلاب خیلی از مسائل سیاسی را زیر نظر داشت و از اوضاع وخیم ستمشاهی بی خبر نبود و مسائل را دنبال می کرد لذا بسیاری از کتبی که در آن زمان ممنوع بود مطالعه می کرد و بعضاً می خرید و دیگران را هم مطلع می کرد. لذا از سابقین در مسائل اسلامی و شرکت در جلسات و تظاهرات و جریانهای انقلاب اسلامی بودند.

س- در ولایت پذیری و تبعیت از حضرت امام رحمت الله علیه چگونه بود؟

ج: شهدا امام را دیدند و به معرفت رسیدند و امام با نفس و جان الهی خود شهدا را به گوهر طلایی جان خود مطلا کرد و شهدا شدند شهدا. احیاء عند ربهم یرزقون و مگر می شود مرید تبع مراد نباشد و جان خویش را در گرو اطاعت از او نبیند.

س- نحوه شهادت وی چگونه بود؟

ج: ایشان در عملیات بیت المقدس در مرحله دوم فتح خرمشهر در ضمن پیشروی به سوی شهر مورد اصابت گلوله تفنگ قرار می گیرد و در حالی که فرماندهی گردان توپ ۱۰۶ را به عهده داشته است به فیض شهادت نائل می شود. راهش پر رهرو و روحش با علو و بلند مرتبه باد، خداوند ما و شما را توفیق ادامه راه نیمه تمام شهدا را عنایت بفرمایید تا در دنیا سعادتمند و در آخرت مورد شفاعت ائمه اطهار (ع) قرار بگیریم. انشاء اللّه.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *