اصلیâترین عامل وضعیت نابسامان خیابانâها و معابر شهری دزفول، حفاری گسترده طرح فاضلاب و ترمیم غیرکارشناسی نوارهای حفاری توسط مجریان این طرح به نظر میâرسد و تردد در خیابانâهای این شهر را به دلیل وجود چالهâهای متعدد و فرسودگی آسفالت، به کاری سخت برای شهروندان بدل کرده است. لکهâگیری آسفالتâها نیز در طی این سالâها بهâگونهâای صورت گرفته که نه تنها بهبودی حاصل نکرده، بلکه در بسیاری از موارد، وضعیت را بدتر کرده است.
این وضعیت آزاردهنده آسفالت، ضمن واردکردن خسارت به خودروها و بالابردن احتمال تصادفات رانندگی، به جلوه دزفول در چشم گردشگران و مسافران نوروزی ضربه وارد کرده و اصلاح سریع این وضعیت به ویژه در خیابانâهای اصلی شهر، به یکی از مهمâترین مطالبه شهروندان تبدیل شده است.
با آغاز فعالیت شورای چهارم و انتخاب شهردار جدید، در جلسات ارائه برنامه کاندیداهای تصدی مسئولیت شهرداری دزفول، به وضعیت آسفالت این شهر انتقاداتی جدی وارد کردند، اما باوجود وعدهâها و انتشار خبرهای پرتعداد در رسانهâها با محتوای پیشرفت این طرح، همچنان تغییرات چشمگیری حاصل نشده است.
«محمدعلی دواییâفر»، شهردار سابق دزفول در ماهâهای پایانی مدیریت ۶ ساله خود در این شهر، در هفدهم اردیبهشتâ ۱۳۹۲، طی گفتگویی با سایت محلی «روناش»، از آغاز طرح «نهضت آسفالت» در هر ۳ منطقه این شهرداری به منظور سهولت در امر تردد و همچنین رفاه شهروندان خبر داده بود. وی همچنین اشاره کرده بود که نهضت آسفالت در معابری انجام خواهد گرفت که عملیات فاضلاب آنâها به طور کامل از سوی آبفای دزفول انجام شده و نیاز به حفاری مجدد نباشد.اما به نظر میâرسید که این طرح به طور جدی پیگیری نمیâشود که مدتی بعد آن نیز دزفول شاهد تنشâهایی پس از تحلیف شورای چهارم و انتخاب شهردار جدید این شهر بود و عملا پیگیری و انجام این طرح متوقف شد.
در انتظار خبری خوش
با گذشت ۴ ماه از صدور حکم و آغاز فعالیت شهردار جدید، بار دیگر سخن از نهضت آسفالت به میان آمد تا خبری خوش باشد برای شهروندان دزفولی که از بدی وضعیت آسفالت این شهرستان به تنگ آمده بودند.
«محمدرضا کرمیâنژاد»، شهردار فعلی که در هنگام ارائه برنامه به شورای شهر، وضعیت آسفالت این شهر را یادآور سالâها پیش از اعلام وعده اصلاح آن توصیف کرده بود، در فروردین ماه ۱۳۹۳، در گفتگویی با ایرنا، از آغاز مجدد طرح نهضت آسفالت در این شهر خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، روند آسفالت خیابانâهای شهر دزفول با شتاب بیشتری صورت میâگیرد.
وی اظهار کرد که برای اجرای روکش آسفالت خیابانâها در روزهای اخیر ۳ هزار تُن قیر باصرف اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال خریداری و خیابانâهای اصلی و خیابانâهایی که عملیات حفاری آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و تلفن آنâها به پایان رسیده، در اولویت روکشâگذاری آسفالت قرار خواهد گرفت.
شهردار دزفول ۲ ماه بعد یعنی در خرداد ماه ۹۳ نیز با بیان خرید بیش از ۵ هزار تُن قیر در ماهâهای گذشته، از ادامه این طرح در معابر شهری با تمام قدرت و توان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۷ هزار متر مربع از معابر شهر، زیر پوشش بالغ بر ۴۵ هزار متر مربع آسفالت قرارگرفته و به سرعت روکشâسازی سایر معابر در حال انجام است.
در تیرماه ۹۳ نیز، شهردار دزفول در جمع تعدادی از خبرنگاران، یکی از مطالبات اصلی مردم از شهرداری را آسفالت خیابانâها عنوان و تصریح کرد: در این رابطه ۳ هزار تُن قیر خریداری شده و تاکنون ۱۲۰ هزار متر مربع روکش آسفالت صورت گرفته، که قرار است در مرحله دوم ۶ هزار تُن قیر دیگر خریداری، تا سطح بیشتری از خیابانâها آسفالت شود.
کرمیâنژاد در ادامه سخنان خود در این نشست، باز هم از تسریع در آسفالت خیابانâها خبرداد و ضمن اشاره به جلسه خود به اتفاق نماینده دزفول در وزارت کشور، اظهار کرد: در این جلسه مسئولان دولت قول قیر یارانهâای را به شهرداری دزفول دادهâاند که در صورتی که تا ۲ هفته دیگر این قول عملی شود، شهروندان دزفول شاهد تسریع در آسفالت خیابانâها خواهند بود.
وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود، با تاکید بر نگاه یکسان به همه مناطق برای نهضت آسفالت، اولویت را با خیابانâهایی دانست که بیشترین مشکل و خرابی را دارند که پس از جمعâبندی توسط شهرداران مناطق، لیستâبندی شده و برای اجرا به سازمان عمران ارائه میâشوند.اما در عمل و در اندک زمانی که این طرح با شتاب پیگیری میâشد، شاهد سنگینی وزنه بخشâهای شمالی شهر بودیم و البته گفتنی است که در مناطق جنوبی به دلیل طولانیâشدن طرح اصلاح فاضلاب، امکان انجام آسفالت وجود نداشت و در تعداد قابل توجهی از خیابانâهای جنوب شهر، به علت کندهâکاریâها، تردد غیرممکن شده بود.
کمیته فنی انجام نهضت آسفالت تشکیل میâشود
شهردار دزفول در گفتگو با خبرنگار «همشهری»، درباره پروژه نهضت آسفالت در سال جدید گفت: در سال جاری ۸۰۰ هزار مترمربع روکشâگذاری میâشود و علاوه بر آن، جادهâهایی را در برنامه داریم که باید امسال آنâها را به طور کامل آسفالت کنیم.
کرمیâنژاد افزود: همچنین امسال کمیته فنی آسفالت تشکیل میâشود تا مسیرها و خیابانâهایی که مشکل بیشتری دارند در اولویت قرار بگیرد.
وی به هزینهâهای این پروژه هم اشاره کرد و گفت: آسفالت و روکشâکردن خیابانâها هزینه بالایی دارد، به طوری که هر متر مربع آسفالت، بیش از یک میلیون ریال برای شهرداری هزینه دارد، اما خوشبختانه امسال قیمت آن چند درصد کمâتر شده است.
تاخیر در تحویل قیر و لیست خیابانâهای اولویتâدار
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری دزفول نیز در این باره به خبرنگار «همشهری» گفت: قرار بود تا شهرداری همانند سال گذشته قیر خریداری کرده و در اختیار ما قرار دهد تا ما نیز کار را آغازکنیم.«رجبâعلی فولادنژاد» افزود: همچنین بنابوده تا لیست اسامی خیابانâهایی که عملیات حفاری در آنان به پایان رسیده و در اولویت هستند،â از سوی مناطق سهâگانه اعلام و از طریق معاونت فنی شهرداری دزفول نیز در اختیار ما قرار داده شود.
وی تصریح کرد: تاکنون قیر و لیست اسامی خیابانâها در اختیار سازمان عمران قرار نگرفته است.
حال باید باز هم منتظر ماند و دید که «آسفالت سالم»، در چه زمانی به طور کامل اجرایی خواهد شد، تا جلوهâای دیگر به این شهر بخشیده و موجب رضایت درصد بالایی از شهروندان شود و به روند توسعه عمرانی و زیربنایی دزفول نیز سرعت بخشد.
 منتشره در وبسایت روزنامه همشهری مورخ شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴