خانه / نشریه / چهار سوي علم / فرهنگ سازی و بهره گیری از فضای مجازی

فرهنگ سازی و بهره گیری از فضای مجازی

altفرهنگ سازی سنگ بنای هر تغییر در جامعه و به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار مطرح خواهد بود اما به معنای واقعی فرهنگ سازی یعنی چه؟ و مصداق های مبنی در فضای مجازی چه خواهد بود در این مقاله به موضوع فرهنگ سازی و جایگاه آن در استفاده و بهره برداری درست از فضای مجازی خواهیم پرداخت

فرهنگ چیست؟

در تعریف واژه فرهنگ می توان گفت مجموعه دانش ها و پیشنهادها، نگرش ها، منش ها و ارزش های یک ملت فرهنگ محسوب می شود از این رو هرگونه فعالیتی تحت عنوان فرهنگ سازی باید با هدف اثر گذاری بر این موارد صورت پذیرد.
محققان بر این باورند که سرعت وجود پدیده ها در جهانی که زندگی می کنیم به دلیل گسترش علم به این که هر چه علم رشد می کند باز دوباره زایش های دیگری را به دنبال خودش دارد و قطعا زمان را در می نوردد وقتی زمان در نوردیده شد مکان نیز در نوردیده می شود این دو روی یک سکه اند که به هم وابسته اند شناخت افکار عمومی نقش بسیار زیادی درفرآیند فرهنگ سازی خواهد داشت به این دلیل که فرهنگ و رفتار یک جامعه ناشی از نوع تفکر و اندیشه حاکم بر اذهان مردمان آن جامعه است و تغییر و اصطلاح فرهنگ یک جامعه با تغییر و اصطلاح یک فکر و اندیشه مردم آن جامعه ممکن شود.

سیستم از یک اجتماع با پدیده ها که بشر از حالت اجتمعی به حالت فردی سوق می دهد در آن نوعی فرهنگ سازی وجود ندارد به طور مثال مصرف کننده اینترنت ترکیبی از اشتغال ترکیبی از صنعت، ترکیبی از تفریح در آن یافت می شود اما اگر صورتی که سوال شود بیشترین استفاده از اینترنت در چه مواردی است باید دید مردم دنیا چه استفاده هایی از اینترنت می کنند و در کدام مورد بیشتر به سراغ آن می روند شاید بتوان گفت تفریح گزینه اول آن باشد. که تفریح را می توان در چت و ایمیل های ارسالی به هم مشاهده کرد چون جنبه سرگرمی فراوانی برای ایشان دارد که آسیب شناسی از همین جا شروع می شود که گاه کاربر را وا می دارد که درست با دیگران ارتباط برقرار کند به نوعی مجبور به ارتباط بسته می شود و دیر به اشخاص اعتماد می کند.

شاید بیشترین موضوعی که بتواند اثر گذاری بیشتری بر رفتار مخاطب فضای مجازی داشته باشد آموزش آداب استفاده از اینترنت است به عبارتی به جای توصیه به عدم مراجعه به سایت های ناسالم در فضای مجازی باید اطلاع رسانی به فضاهای سالم و آموزش شیوه های بهره مندی از این فضاها مد نظر قرار گیرد.

مخاطب شناسی:
مخاطب همواره یک نیاز ارضا نشده ای دارد همواره در تلاش و تنش است که این نیازها را در درون خویش نهادینه کند سوال این است که این نیاز او صحیح است یا نه؟ بعد از کنکاش و کنجکاوی با خودش نیاز نهادینه می شود و به دنبال این نیاز حرکت می کند کسی که می خواهد در فضای مجازی وارد شود باید بداند که به دنبال تامین چه نیازهای خویش است؟

محققان می گویند:
امروز ما نمی توانیم بگوییم اینترنت بد وزشت است چون ما به فرزندان خویش می آموزیم تا در روستاها و مناطق دور است از طریق اینترنت ثبت نام دوره های آموزشی و دانشگاهی خویش را انجام دهند پس خواسته یا نا خواسته وارد این فضا می شوند و به نوعی دولت الکترونیک در حال تحقق است.
اما برنامه ریزی نمی شود که این محصولات منحرف فکری به جوانان و نوجوانان ارائه نشود برنامه یزی نظام فرهنگی ما چگونه است.
ما باید بتوانیم برای این جریان و مساله راه کاری پیدا کنیم اما آنچه که مشهود است رسانه جمعی ما نظام اداری ما نظام فرهنگی نظام جامع اطلاعاتی ما باید دقیقا روی آن تمرکز و تفکر کند و استفاده زا اینترنت باید قانون مند باشد باید واکسن های تولید کنیم زیرا نمی توانیم ممنوعیت کلی ایجاد کنیم چون نمی توانیم این کار را کرد اما با واکسن هایی افراد حضور داشته باشند تا کمترین آسیب را ببینند یا کمترین آسیب را وارد کنند.

با توجه به آنکه شاهدیم در جامعه افراد با استفاده از اینترنت به صورت نا سالم رفتار می کنند به نظر باید باز همکارهای علمی به دنبال پاسخ باشیم که ما را به صورت واقعیت ها و هدف مطلوب سوق دهد. که لازم آن شناخت و بررسی واقعیت های موجود در این فضا و انطباق آن با هنجار های موجود در جامعه است.
جوان بودن ساختار جمعیت کشور فرصتی بی دلیل است برای تصحیح در مسیر پیشرفت و توسعه کشور البته در کنار برنامه ریزی برای موضوعات علمی و آموزش مساله اوقات فراغت و تفریح به عنوان یکی از نیازهای این نسل به شمار می رود که چنانچه زمان بالای فراغت در فضای بازی سپری گردد و احتمال آسیب پذیری افراد هم بالا می رود چرا که این فضا امکان برآورده کردن تمام نیازهای واضح مخاطبان خود را ندارد.
در ایران جمعیت از ۱۸ الی ۱۱ ساله شروع میشود و تا ۲۰ ال ۳۰ بیشترین جمعیت را داراست. و بیشترین گروه سنی از ۲۴ تا ۲۹ سال است و هر مساله ای در کشور در موضوع های رسانه در برناه ریزی کلان در بهداشت در اجتماع و … بخواهد انجام شود. جامعه شناسان و برنامه ریزان و تهیه کنندگان رسانه باید ببینند که بیشرین مخاطب ایشان در تچه گروه سنی است. به نظر می رسد که گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بیشترین سنی است که در ایران به شکل مخاطب وجود دارد مو مسایل ایشان مهمترین مساله های جامعه است که از آن دسته می توان به مسکن اشتغال تفریح را نام برد.

برنامه هایی برای اوقات فراغت جوانان خویش نداریم اگر در نظر بگیریم بیشترین مراجعه کنند به اینترت را سنین نوجوان و جوان باشند باید برای ایشان معادل سازی کرده سپس اگر در اینترنت به دنبال تفریح باشند معلول علت های فراوانی است که اما یک دلیل آن این است که در جامعه فرصتها و مکانهایی برای تخلیه کردن این استعداد ها وجود ندارد مثلا اگر مخاطبان ما در اتاق های مجازی گفتگو ساعتها به گفتمان وقت می گذرانند باید ایشان را در فضاهای واقعی ایشان را در اتاع گفتگوی حقیقی به گفتمان نشاند تا گفتگویاندیشه صورت گیرد.
با وجود اینکه بسیاری از افرد هر اعدامی مخالف با هنجارهای دینی و اجتماعی را تحت عنوان گناه می شناسند و اغلب به همین دلیل از ارتکاب آن سر باز می زنند اما مشخص نبودند مصادیق برای بسیاری از افراد و البته عدم توانایی در تمییز داردنداین مفاهیم مختلف در این فضا برای برخی افراد باعث شده است که افرادی ناخواسته به نوعی به دام انحراف در این فضا بیافتند

آداب استفاده از اینترنت
باید تمرکز روی فطرت انسان کرد چون همه زیبایی ها را در خود گنجانده است اما اگر بخواهیم در ذهن و احساسات و عواطف افراد و تخیل ایشان تمکز کنیم بسیاری از این نتایج مثبت به دست نمی آید.
فرهنگ سازی در دبستان و سالهای بعد آن باید شیوه ورود به اینترنت و روش استفاده صحیح از اینترنت را آموزش دهیم و به صورت کارگاه های آموزشی آن را در برنامه درسی و آموزشیایشان ضرورت بخشیم.
توسعه و ترویج آداب استفاده از اینترنت از جمله ضرورت استفاده کابران در فضای مجازی است با شرایط موجود با توجه به راهکارهای به دسترس اینترنت پر سرعت و محتویات چند رسانه ای اهمیت بیشتری پیدا می کند.
منبع: سایت پرسمان
سید غلامحسن خاکزاد شاهاندشتی

همچنین ببینید

گلی که موجب حیرت‌دانشمندان شد+عکس

دنیای گیاهان بسیار بزرگتر از آن چیزی است که ما می دانیم. هر روز گیاهانی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *