خانه / نشریه / معارف اسلامی / «مد مُحرَم» ؛ مَحرم یا نامَحرم؟!

«مد مُحرَم» ؛ مَحرم یا نامَحرم؟!

altاسلام در زندگی روزمره، پوشش سیاه را یک رنگ برتر نمی‌داند. فقها نیز فرموده اند: استفاده از لباس سیاه، در حال نماز، مکروه است. اما استفاده از این رنگ در ایام عزاداری، فلسفه خاصی دارد که به آثار و خواص مختلف آن مربوط است.

بنابراین، پوشش سیاه به دلیل رمز و رازی که در این رنگ نهفته است، ‌به عنوان یک رسم طبیعی و سنت منطقی نشان از حزن و اندوه دارد و پیروان اهل‌بیت(ع) در این ایام عزاداری، لباس سیاه بر تن می‌کنند.

زیرا لباس سیاه، نشانه عشق و دوستی به ساحت آنان، اعلام جانبداری از سرور آزادگان در جبهه ستیز حق و باطل است.
اما در سالهای اخیر بویژه در ایام ماه محرم، برخی شرکتهای تولیدی لباس و طراحان لباس اقدام به منقوش کردن نام ائمه اطهار(ع) و سیدالشهداء کرده اند، حتی شال‌هایی با این ویژگی‌ها تولید و در بازار عرضه شده که به «مد مُحرم» معروف است. تبلیغ این‌گونه لباسها در فضای مجازی نیز این روزها بشدت افزایش یافته است. در گفت و گو با کارشناسان ابعاد مثبت و منفی این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

مد محرم، بی احترامی است
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی استان قم در گفت و گو با خبرنگار قدس با انتقاد از منقش کردن نام ائمه بر روی لباس تاکید می‌کند: پیام این کار از به لحاظ ظاهر این است که اهل بیت(ع) را پشت سر خود قرار داده ایم، در صورتی که ما باید ائمه را امام و پیش روی خود قرار دهیم و به آنها اقتدا کنیم.
حجت الاسلام والمسملین محمود نجاریان زاده با بیان اینکه این کار نوعی بی احترامی به ائمه اطهار(ع) تلقی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: مهم این است که نام ائمه بر صحفه دل و ذهن و ایمان انسان حکاکی شود در غیر این صورت ظاهرسازی است.
این کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: سینه زنی و مشکی پوشیدن در عزاداری یک نماد است، اما لباس مشکی پوشیدن در آنها مکروه است، نماد مشکی نماد عزاداری است، اما منقوش کردن نام ائمه بر روی پیراهن درست نیست.
در برخی از روایات ذکر شده که دست زدن بدون وضو به نام ائمه جایز نیست و این مساله‌ای است که در منقش کردن نام ائمه اطهار(ع) بر روی لباس‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی استان قم تاکید می‌کند: بهتر است نام ائمه به این صورت بر روی لباس‌ها منقش نشود، باید به جای این اقدام، نمادهای دیگری درست کنیم که قابل انعطاف باشد، اما حک کردن نام ائمه بر روی لباس، نادرست است.
«نظارت بر عملکرد هیأتهای مذهبی از جمله وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است، اما آیا نظارت و جلوگیری از توزیع و یا استفاده کردن از لباسهایی که نام ائمه بر روی آن منقش شده از شمول وظایف این سازمان است؟» حجت الاسلام والمسلمین نجاریان زاده در پاسخ به این پرسش تصریح می‌کند: ما باید امر به معروف کنیم، اینکه ما سکوت کنیم جایز نیست، این کارشناس مذهبی می‌افزاید: مبلغان ما قطعا برخورد امر به معروفی و نهی از منکری می‌کنند وگرنه اکراه و اجباری نمی‌تواند در کار باشد مهم این است که فرهنگ سازی کنیم.

مد محرم؛ قابل احترام است!
اما در بخش دیگری از این گزارش بجاست از ابعاد فرهنگی نیز این مساله را مورد کنکاش قرار دهیم، مدیر مرکز مطالعات اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به لایه‌های مختلف فرهنگ مشترک تصریح می‌کند: اگر فرهنگ را معرفت مشترک تعریف کنیم، این فرهنگ مشترک لایه‌های متفاوتی دارد، یک رو ساخت آن، جهان بینی و لایه دیگر ارزشهای اجتماعی و دینی است، اما رو ساخت این فرهنگ مشترک، الگوهای رفتاری و نمادها و سمبل هاست که بخشی از این نمادها کلامی و بخشی دیگر غیرکلامی است، مثل نقاشی‌ها و معماری‌ها که معنای خاصی را هم می‌سازند.
حجت الاسلام والمسلمین پوریانی با تاکید بر اینکه پوشش و لباس، یک فرهنگ عام اما خاص هر جامعه‌ای است، اظهار می‌دارد: جامعه شیعی برای لباس مشکی عزاداری امام حسین(ع) ارزش دینی و اجتماعی قایل است، این لباس اگر متناوب با یک مد و گرایش خاصی نباشد و ارزشهای محرم و عزاداری امام حسین(ع) را نشان دهد، قابل احترام و توجه است.
وی با اشاره به اینکه شبیه سازی فرهنگ لباس اگر بدن نما و مستهجن نباشد، قابل پذیرش همگان است، می‌گوید: اگر شور حسینی همراه با شعور حسینی باشد باید تقویت شود، برخی محتواها هستند که تمدن ساز و ارزش ساز نیستند، بلکه خطرساز و مفسده آور هستند.
اما لباس عزاداری امام حسین(ع) باید ویژگی‌های مختص به خود داشته باشد، مدیر مرکز مطالعات اجتماعی در این باره عنوان می‌کند: هر گونه لباسی که روحیه ایثارگری و فداکاری را افزایش دهد مثبت است، زیرا تاثیر معنوی و همدلی و روحیه عاطفه گری را در جامعه افزایش می‌دهد و باورهای اعتقادی را تقویت می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین پوریانی می‌افزاید: نوشته‌های بسیاری از لباس‌ها، شیشه ماشین‌ها، دفتر دانش آموزان یا سردرب منازل که در راستای منویات و حرکت امام حسین(ع) باشد، ظرفیتهایی است که پیام نهضت سیدالشهدا را زنده نگه می‌دارد و در قالبهای متنوع با مقتضیات زمان و مکان اثرگذار است و این نهضت را آبیاری می‌کند.
این کارشناس جامعه شناسی تاکید می‌کند: مساله مهم برای گیرنده و فرستنده پیام که با آن پیام می‌خواهد ارتباط برقرار کند این است که تقویت نهضت امام حسین(ع) صورت بگیرد و روحیه شهادت و ایثار تقویت و احیا شود.
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی ماه محرم را فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی دانسته و اظهار می‌دارد: اگر پیامها در قالبهای جدید و نو ریخته شده و احیا شود کارساز است و می‌تواند فرهنگ و ارزشهای دینی را ایجاد کند، بنابر این نمادها که روساخت فرهنگ هستند، امروزه اگر با وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های دیگر زمینه سازی کنند، می‌تواند جایگزین مد و مدگرایی‌هایی باشد که سکولار است و یا معنا و مفهوم خاصی دارد و با بستر فرهنگی خاصی شکل می‌گیرد.

ذکر نام ائمه روی پیراهن ورزشکاران ایرانی
ورزشکاران ایرانی و مسلمان از سالها پیش از این در مسابقات مختلف اقدام به درج نام ائمه اطهار(ع) بر روی لباس‌های خود می‌کنند.
اما در سال ۱۳۸۵ورزشکاران ایرانی برای درج نام ائمه، از سوی مسؤولان بازی‌های آسیایی دوحه قطر به محرومیت تهدید شده بودند و قطری‌ها مدعی شدند در صورت تداوم این روند، آنها را از گردونه مسابقات حذف خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز در این باره نوشته بود: «ایرانی‌ها علاقه شدیدی به امام حسین و حضرت ابوالفضل(ع) دارند که در کربلا به شهادت رسیدند. بوسه‌های حسین رضازاده بر نام ابوالفضل در تمامی مسابقات، علاقه وی را به خوبی نشان می‌دهد.»
همچنین فراز فاطمی از فوتبالیست‌های ایرانی نیز می‌گوید: «در جام باشگاه‌های آسیا بود که پس از گلزنی برای استقلال زیر پیراهنم نوشته بودم «یا مهدی(عج)» و آن را جلوی دوربین گرفتم، پس از آن، همه این کار را از من تقلید کردند و مد شد. این بهترین خاطره من از حضورم در فوتبال است و از بابت این موضوع بسیار خوشحال و راضی هستم.»

قدس آنلاین

همچنین ببینید

چرا به امام عصر(عج) ربیع الانام می گویند؟

یاصاحب الزمان(عج)! باز بهار رسید و «تو» بهار انسانها نیآمدی. فصل نو شد و باز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *