دشمن هر امر صحیح و مفیدى را تا آنجا که مقدور باشد، انکار مىکند و اگر نتوانست، به تحریف و تخریب آن پرداخته و یا در مقابل آن اقدام به جایگزینى مىنماید.همه عقاید سازنده مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است دشمنان، سراغ مجموعه احکام و مقررات اسلام رفتند و هر عقیده و توصیه اى از شرع مقدس که در زندگى و سرنوشت آینده فرد و جماعت و امت اسلامى تأثیر مثبت بارزى داشته است، به نحوى با آن کلنجار رفتند تا اگر بتوانند آن را از بین ببرند و اگر نتوانند روى محتوایش کار کنند.
توضیح این که؛ دشمنان اسلام در مرحله اول، تا آنجا که توانستند رسالت پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) را انکار کردند. اذ قالوا ما انزل اللهُ على بشر من شى (انعام، ۱۳۹)؛ مگر ممکن است بر بشرى، وحى شود.
در مرحله دوم (تخریب)، انواع اهانتها و توهینها را به پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) وارد ساختند که در آیات متفاوت ذکر شده است.همچون شاعر ـ ساحر ـ کذاب و مجنون .
و در مرحله سوم؛ (تحریف مقولههاى متعدد دینى و کارآمد)؛ «دشمن مىتواند روى عقاید اسلامى کار کند که از استفاده مردم خارج شود. منتهى نه در کوتاه مدت بلکه در طول سالهاى متمادى. گاهى ده سال زحمت مىکشد براى این که بتواند یک نقطه درخشان را کور یا کم رنگ کند یا نقطه تاریکى را به وجود آورد. یکى توفیق پیدا نمىکند. دیگرى مىآید… (روى عقاید اسلامى خیلى از این کارها شده.) روى عقیده توحید و امامت، روى اخلاقیات اسلامى (معناى صبر، توکل، قناعت و…) کار کرده اند».
و بالاخره مرحله چهارم (جایگزینى) آخرین حربه مدعیان دروغین پیامبرى است افرادى نظیر، مسیلمه کذاب و…
با این توضیحات، حال به بررسى روشهاى دشمن در مبارزه با مهدویت مىپردازیم:
الف. انکار
جداى از انکار خود حضرت به هنگام ظهور، منظور از انکار مقوله مهدویت و انتظار در این دوران، این است که آن را مقوله وارداتى و برگرفته از دیگران و پیامد نابه سامانىها و مشکلات معرفى کنند. بسیارى از دایرهالمعارفها که بایستى مرجعى قابل اعتماد در موضوعات متفاوت باشند: گویى رسالت خود را فراموش کرده و اهداف دیگرى را دنبال مىکنند. براى نمونه میتوان به دایرهالمعارف بریتانیکا ـ واژه مهدى، اسلام و زردشت، دایرهالمعارف دین و اخلاق ـ واژه مهدى ـ، موسوعه المورد ـ واژه مهدى المنتظر ـ و… مراجعه کرد.
ب. تخریب
شگرد دیگر دشمن، حمله ناجوانمردانه و نفرت زایى در مقابله با مهدویت با ژستهاى علمى و هنرى است. در این راستا دشمن برنامههاى کوتاه مدت و طولانى مدت زیادى دارد:
۱. نیرو سازى براى صفوف خود با خطر جلوه دادن جریان مهدویت
۲. ایجاد شک و تردید و تنفر در افراد به ویژه معتقدان مهدویت.
گفتنى است این برنامهها اختصاص به نسل حاضر ندارد، بلکه از هم اکنون به دنبال برنامه ریزى براى نسل آیندهاند.
نمونه:
۱) تخریب اصل اسلام:
الف – فیلم) محاصره، شمشیر اسلام و… که در آنها اسلام و مسلمانان محور خشونت معرفى شدهاند.
ب- بازى)
۱. IGI2– در این بازى نمادهاى اسلامى، تلاوت قرآن و حتى صداى اخبار فارسى از رادیو جمهورى اسلامى ایران، ویژگى دشمنانى است که کودک با آنها درگیر است و باید آنها را از پاى درآورد و الاّ امتیاز از دست داده یا نابود مىشود.
۲. دلتا فورس (Delta force) دشمنان چهرههاى عربى دارند، که گاه با لهجه عربى، الفاظى مانند «عدوّ» را به کار مىبرند و گاه با لهجه فارسى، جملاتى چون «دشمن به ما حمله کرده» و «حاجى! یکى داره مىآد» به کار مىبرند. بر روى جعبه هایى که هر از چندگاه، در مقابل کودک ما قرار مىگیرد و جزء اموال دشمنان به شمار مىآید، نمادهائى با آرم «لا اله الا الله، محمد رسول الله» و علامتى شبیه آرم آستان قدس رضوى به چشم مىخورد.
گفتنى است، همنشینى اخبار جمهورى اسلامى ایران و الفاظ فارسى مخصوصاً الفاظى که در زمان دفاع مقدس به کار رفته است (حاجى) با الفاظ عربى، تلاوت آیات قرآن یا اذان، به ارتباط اسلام و انقلاب ایران به طور غیر مستقیم اشاره داشته و خطر بودن هر دو را گوشزد مىکند و براى کودک به عنوان دشمن مشترک معرفى مىشوند.
۲) تخریب مهدویت:
الف: فیلم مردى که فردا را دید the man who saw tomorrowیا پیشگویىهاى نوستراداموس محصول ۱۹۸۱ اثر رابرت ژنت با تحریف پیشگویىهاى فردى به نام نوستراداموس که در قالب اشعارى رمز آلود بیان شده است و قائل به نجات بخش الهى و آینده اى روشن و نورانى و پیروزى مسلمانان است چهره امام زمان (عج) را چهره اى خشن و بسیار مخرّب و وحشت زا معرفى، و پیامد حضور ایشان را جنگها و جنایتها و ناامنىها قلمداد کرده است.
فیلم، ایشان را سومین شرآفرین ـ پس از هیتلر و ناپلئون ـ و خشن تر از آنان معرفى کرده است. فیلم، سه مرحله دارد: گذشته، حال و آینده؛ گذشته؛ با استفاده از آرشیوها، عهده دار بیان این نکته است که پیشگویىهاى نوسترآداموس در گذشته صد در صد اتفاق افتاده است. «حال» که به حوادث اتفاق افتاده در عصر حاضر مىپردازد و جالب این است که از میان حوادث (که در اشعار نوسترآداموس، همزمان بوده است)، به مهمترین حادثه که همان انقلاب اسلامى در ایران است، مىپردازد. سپس با ذکر نمونههاى فراوان در گذشته و حال، بیننده را به این نتیجه مىرساند که هر چه نسبت به آینده گفته است، محقق خواهد شد. آنگاه آینده مطابق میل سازندگان فیلم تحریف شده و بعد از همه مىخواهند که اگر بفکر خود و فرزندان خود و فرزندان فرزندان خود هستند، باید تلاش کنند چنین آینده اى (آمدن رهبر شرقى، یا سومین ضد مسیح و شرآفرین) تحقق پیدا نکند.
بازى: «جهنم خلیج فارس» «معروف به یا مهدى» (the persian Golf inferno): کودک به جاى قهرمان بازى که فردى است آمریکایى، قرار مىگیرد و باید با کشتن مسلمانان که با صداى نفرت آورى «الله اکبر» و «یا مهدى» مىگویند، امتیاز به دست آورد و در نهایت، به مراحل بالاتر مىرود و الاّ با غفلت از آنان، کشته شده و امتیاز از دست داده و یا از بازى اخراج مىگردد. بنا بر قضیه شرطى شدن «پاولوف» کودک چنان مىشود که با شنیدن «اللّه اکبر» و «یا مهدى» تیراندازى مىکند و… بالاخره در روح کودک، بذر نفرت، از این دو واژه کاشته مىشود تا روزى استکبار بتواند از محصول آن فایده برد و….
ج. تحریف
مطالبى که اگر به حقیقت آنها توجه کنیم تبدیل به یک موتور حرکت دهنده جامعه اسلامى مىشود؛ وقتى دشمن روى آن کار کرد؛ آن را خراب و معناى آن را عوض کرده و در ذهن ما به صورت دیگرى جا انداخت؛ همین موتور متحرک، به یک داروى مخرب و خواب آور تبدیل مىشود.
وقتى دشمن نتوانست، عقیده اثر بخش مهدویت را از مردم بگیرد، سعى مىکند آن را در ذهن مردم خراب کنند. تبدیل مقوله انتظار مهدى (علیه السلام) که آثار و پیامدهاى بسیار شگرف و معجزه آسا و مثبتى دارد؛ به انتظار منفى و تلخ و ناگوار و… از این قبیل است.
د. جایگزینى
۱. حربه چهارم دشمن، شخصیت پردازى و مدعّى سازى و حمایت از مدعیّان و فرقه هاست. ساختن شخصیت هایى مانند سید على محمد باب ـ حسینعلى بهاء ـ سید محمد نور بخشى در ایران و… نمونه هائى از این حربه دشمناند.
۲. طرح نظامهاى متفاوت به عنوان نجات بخش امروزه غرب، با طرح نظام لیبرال دموکراسى با شعار و هیمنه آزادى و مردم سالارى چنان وحشتى در افراد حتى اندیشمندان ایجاد مىکند که به هیچ عنوان به خود جرأت انتقاد به آن را ندهند و آن را تنها راه دانسته و به دروغین بودن شعار و عمل آنان نیندیشند؛ چنانکه زمانى سوسیالیسم با شعار و هیمنه عدالت و برابرى، دیکتاتورترین، ناعادلانه و خشن ترین حکومت را ایجاد نموده و بالاخره ـ به تعبیر امام راحل (ره)ـ در موزهها جاى گرفت.
فیلمها و بازىها از جمله کارآمدترین ابزارى هستند که براى تحقق چنین اهدافى در خدمت غرب قرار دارند.
نمونه: ۱. فیلم ماتریکس MaTrix(محصول ۱۹۹۹ اثر برادران واچوفسکى» در این فیلم به صراحت مطرح مىشود، تنها راه نجات، در عالم خیال و واقع، زایان Zionیا صهیونیسم است.
۲. فیلم روز استقلال independence Day: (محصول ۱۹۹۶ اثر رولنداریش) در این فیلم مىبینیم جهان در خطر بشقاب پرندهاى بزرگ قرار مىگیرد، و این ریس جمهور آمریکاست که روز ۴ ژوئیه (که به نام روز استقلال در آمریکا نامگذارى شده است) البته با مشورت یهودىها، جهان را نجات مىدهد.
۳. فیلم گودزیلا Godzilla(محصول ۱۹۸۸) موجودى شبیه دایناسور، مربوط به گذشتههاى بسیار دور، پس از قرنها خفتن، ناگهان بیدار مىشود. جهان را تهدید مىکند. مجسمه آزادى (نهاد لیبرال دموکراسى) را منهدم مىسازد. با دیدن او، دو هواپیما وحشت زده، به برجهاى دوقلوى نیویورک اصابت مىکنند!!. و بالاخره با درایت غرب، بشریت نجات مىیابد.
ب. مبارزه با روشهاى ستیز
۱. در مقابل انکار،آگاهى و تثبیت حقیقت مهدویت و رفع توهمات و شبهات باید نمود. مثلا یادآورى این نکته که مهدویت نیاز عمومى بشر بوده، ریشه در ادیان، قرآن و روایات نبوى دارد.
۲. در مقابل تخریب،ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد.
۳. در مقابل تحریف:
1. روشنگرى و تبیین و ایجاد اعتماد
2. خرافه زدایى
3. تعمیق ایمانى که مردم به امام زمان دارند. مقام معظم رهبرى مىفرماید: «اثبات اصل مهدویت در یک محفل علمى با مخاطبانى که اهل علم و اهل تفکر و استدلال اند، جزو آسان ترین کارها است. در این هیچ تردیدى نیست. ایمان و اعتقاد مردم هم خوب است منتها تعمیق این ایمانى که مردم به امام زمان (ارواحناه فداه و علیه الصلاه و السلام) دارند، کار بسیار ظریفى است. بخش مهم کار شما ]مرکز تخصصى مهدویت[ این است که عشق و محبت و سوز و گدازى که مردم ما به طور طبیعى نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم به خصوص جوانان، با یک نگاه عالمانه و آگاهانه همراه کنید. برکات این کار لا تعدّ و لا تحصى است.
۴ـ در مقابل جایگزین سازى:۱
. رسوا سازى فرقهها و جریانات انحرافى
2. ارائه ضعفها و نواقص نظام هائى چون لیبرال دموکراسى و… براى ایجاد دلزدگى و شکستن هیمنه ترس از انتقاد از این نظامها
3. تبیین و تعمیق اندیشه مهدویت
4. ارائه استراتژى مطابق با روایات، نسبت با آینده در مقابل استراتژىهاى دیگر.
البته همه اینها در گرو توانمندى در شیوهها و ابزارهاى نوین براى مقابله با ستیز دشمن است. حضرت على (علیه السلام) فرمود: رد الحجر من حیث جاءک فانه لا یرد الشر الا بالشر.
ج) مقابله با ستیزه جویىهاى دشمن
الف. مبارزه با عوامل ستیز
۱. در مقابل جهل و بى اطلاعى ـ
الف) در حوزه نیاز به امام؛ اولا بایستى با استفاده از ابزارهاى متفاوت، به تبیین ضرورت نیاز به امام و بى مانندى و تنها راه بودن آنان پرداخت.
امام رضا (علیه السلام) به اباصلت فرمود: خدا رحمت کند آنکه امر ما را زنده نگه مىدارد. اباصلت گوید: پرسیدم چگونه؟
حضرت فرمود: علوم را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. چرا که مردم اگر زیبایىهاى کلام ما را بدانند، ما را پیروى مىکنند. رحم اللّه عبداً احیا امرنا قلت: کیف یحیى امرکم قال: یتعلم علومنا و علمها الناس فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لا تبعونا .
ثانیاً، نقد و بررسى جریانات و نظامهاى مدعى نجات بشریت، زمینه پذیرش حکومت طیبه مهدوى را بیشتر فراهم مىآورد.
ب) در حوزه عدم شناخت حضرت؛ ترسیم مهربانى، عدالت و زیبایىها و سجایاى اخلاقى امام و ویژگىهاى حکومت ایشان تاثیر بسزایى دارد.
۲. در مقابل تعصب بى جا،
جداى از رویکرد و دعوت به اخلاق و انصاف، پس از زدودن شبهات و تردیدها؛ ذکر مشترکات ما با گروهها و فرقههاى دیگر، بسیار مفید است چنانکه قرآن افراد را به کلمه مشترک فرا مىخواند. قل یا اهل الکتاب تعالوا الى کلمه سواء بیننا و بینکم ان لا نعبد الا اللّه.
۱ ـ ۲. برون دینى
در گفتگو با افراد و ادیان دیگر (برون دینى) جداى از بحث فطرى فیوچریسم (منجى خواهى عمومى بشریت)، بشارتهاى مشترک ادیان، ذکر ویژگىها و دستاوردهاى انسانى مهدوى بسیار تأثیرگذار است، نظیر: عدالت ـ نجات مستضعفان و محرومان ـ امنیت ـ از بین رفتن کینه توزىها و نفرتها ـ مهربانى، محبت و صمیمیت ـ شایستگى و برترى امام ـ شادمانى همگانى:
حضرت على (علیه السلام) : یملاء الارض عدلا و قسطا کما ملئت جوراً و ظلماً
امام مهدى ـ زمین را از عدل و قسط پر مىسازد چنان که از جور و ظلم پر شده بود.
امام رضا (علیه السلام) در وصف امام فرمود: یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقى الناس و احلم الناس و اشجع الناس .
امام، عالم ترین، حکیم ترین، باتقواترین، بردبارترین و شجاعت ترین مردم است.
المهدى جواد بالمال رحیم بالمساکین شدید على العمال.
مهدى بخشنده مال، مهربان با مساکین، سختگیر بر کارگزاران خویش است.
یرضى عنه ساکن السماء و الحیتان فى البحر و الطیر فى الهواء
از مهدى ساکنان آسمان و ماهىها در دریاها و پرندگان در هوا خوشحال مىشوند.
۲- ۲. درون دینى:
در گفتگوى درون دینى نیز، جداى از بشارتهاى مکرر رسول گرامى اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) در منابع شیعه و سنى، ذکر ویژگىها و دستاوردهاى مشترک اسلامى حضرت مهدى (علیه السلام) ، و حکومت آن بزرگوار، کارآمد است؛ که از آن جمله مىتوان به عزت و سربلندى اسلام ـ زدودن تحریفها و بدعتها شبیه پیامبر در اخلاق و ویژگىها ـ شادمانى عموم و… اشاره نمود.
یمحو کل ظلاله و یحیى کل سنه
(حضرت) هر گمراهى را از بین برده، هر سنتى را زنده مىسازد.
رجل اشبه الناس برسول اللّه خلقا و خلقا و حسنا و جمالا
بزرگمردى که شبیه ترین مردم به رسول خداست؛ از لحاظ خلقت، اخلاق، نیکویى و جمال.
یعز اللّه به الاسلام بعد ذلّه و یحییه بعد موته
خداوند به وسیله او اسلام را پس از ذلت عزیز و پس از مرگ، زنده مىسازد.
المهدى اذا خرج یفرح به جمیع المسلمین خاصتهم و عامتهم
مهدى چون قیام کند، به واسطه او تمام مسلمانان، عامه و خاصه شاد مىگردند.
۳) در مقابل منفعت طلبى
۱. رشد اخلاق و حل تعامل انسان با دنیا در نظر و عمل و مبارزه با هوا و هوس، عامل بسیار مهمى در سعادت دنیا و آخرت آدمى است.
این مسأله است که عده اى ارزشمند را در عین محرومیت و سختى ها، مستحکم قرار داده، محبت اهل بیت (علیهم السلام) را از دست نداده و دیگرى را به حریم دل راه نمىدهند:
امام صادق (علیه السلام) : و لکن من شیعتنا من لایعد و صوته سمعه و لا شجاوه بدنه و لا رغاصم فینا و الیا و لا یجالس لنا غائباً و لا یحُدث لنا ثالبا و لا یحب لنا مبغضاً و لا یبغض لنا محباّ؛ ولکن گروهى از شیعیان ما صدایشان از گوششان تجاوز نمىکند و ناله شان از خودشان تجاوز نمىنماید، هرگز با دوستدار ما دشمنى نمىورزند و هرگز با دشمن ما آشتى نمىکنند. فضایل ما را به منکران حقوق ما بازگو نمىکنند. محبت دشمنان ما را به دلشان راه نمىدهند. کینه دوست ما را به دل نمىگیرند.
۱. شناسایى و میدان ندادن به افراد دنیاپرست، در تصمیم گیریها و مسئولیتهاى خرد و کلان جامعه دینى
۲. مبارزه با نظام ها، جریانات و افرادى که به هر قیمتى، تنها خواستار منافع شخصى و گروهى و… خود هستند.
۳. در مقابل روحیه استکبارى که هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم ترین عامل دشمنى و ستیز با امام است، مىبایست به چند امر اهتمام ورزید: ۱. شناسایى اهداف و راه کارهاى دشمن ۴. آگاه سازى افراد و جوامع نسبت به این امر ۳. مقاومت و مقابله در مقابل توطئهها و تحرّکات دشمن.