خانه / نشریه / معارف اسلامی / جوانی زیبا با رنگ پریده (آموزنده)

جوانی زیبا با رنگ پریده (آموزنده)

alt

قرآن در روز قیامت به همان صورتی که قاری قرآن، سحرها قرآن می‌خوانده و از خوابش می‌گذشته است، با چشم خسته، با رنگ پریده، با همان صورت در کنار قاری قرآن حاضر می‌شود.

 

در تلاشهای مادی و معنوی، بارها با این سؤالها مواجه می شویم که اگر به دنبال علوم حقیقی باشیم، راهش چیست؟ وقتی دل ما گرد و غبار زیادی گرفته، با چه چیزهایی این غبارها می رود؟ هنگامی که وسوسه های شیطان ما را رها نمی کند، به چه پناه ببریم؟
عالم ربانی، مرحوم «آیت الله حق شناس» در مباحث ارزشمند اخلاقی خود، با استفاده از روایات معصومین علیهم السلام، «قرآن» را کلیدی برای بسیاری از این پرسشها می داند.
خانه تکانی دل، با قرآن
عالم ربانی، مرحوم «آیت الله حق شناس» می فرماید:
«بعضی‌ها چون نمی‌توانند متهجد باشند و بیداری بکشند، می‌فرماید ما از راه قرائت قرآن آنها را به سعادت آینده‌شان متوجه می‌کنیم...
اگر در کنار علم، اخلاق نباشد، همین وضعیتی می‌شود که امروز مشاهده می‌کنید. علم هست؛ ولی اخلاق نیست… اما اینها که علم نیستند، علم حقیقی آن چیزی است که غایت خلقت بشر است.
علم به اینکه دل‌های شما بواسطه‌ی صحبت‌های متفرقه و غیر مرضی پروردگار در حجاب می‌رود، گرد و غبار می‌گیرد، چرک می‌شود، پرده می‌گیرد. و العیاذ بالله  بخاطر برخوردهای نامشروع، این عوارض پیدا می‌شود. آن‌وقت، علاج همه‌ی اینها قرائت قرآن است، قرائت قرآن با تفکر.»
و می فرماید:
«خدا شاهد است که اگر درست قدم بردارید، همه‌ی آن علم‌هایی که انتظارش را می‌کشید به شما خواهند داد. نترس، باباجان!»
به قرآن پناه ببرید!
«فَإِذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْکُمُ‏ الْفِتَنُ‏ کَقِطَعِ‏ اللَّیْلِ‏ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ؛ وقتی که شب شما، افق شما تاریک شد، به قرآن پناه ببرید. آی جوانها! من دست به دامن شما هستم!  سحرها بلند شوید، تا اذان نگفته‌اند، قرآن بخوانید و ما را دعا کنید.آره جانم!
آیا چراغ‌های هدایت را نمی‌خواهی؟! آیا نمی‌خواهی ان‌شاء‌الله  به آن غایت سیر استکمالی‌ات برسی؟! همه‌ی اینها در قرآن است. دلیل معرفت در قرآن است. چراغ‌های هدایت در قرآن است.»
جوانی زیبا، با صورت رنگ پریده
امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت فرموده است که:
قرآن را بیاموزید، زیرا در روز قیامت، به صورت جوانى زیبا رنگ پریده، نزد خواننده خود آید و قرآن به او میگوید:
«منم که شب تو را بى‏خواب کردم و روزهاى گرم ‏تو را به تشنگى کشیدم و آب دهانت را خشک کردم و اشکت را روان ساختم، هر جا بر وى با تو مى‏آیم و هر تاجرى در پس تجارت خود به انتظار سود است .
و امروز من به سود تو در پس تجارت هر تاجرى هستم و به زودى کرامت خداى عز و جل به تو مى‏رسد، پس مژده باد بر تو» و تاجى برایش آورند و بر سرش نهند و برگ امان به دستش دهند و بهشت جاوید او را مکان باشد و دو جامه بهشتى به او پوشند، سپس به او گفته شود:
«بخوان و بالا برو» و هر آیه‏اى را خواند، درجه‏اى بالا رود؛ و به پدر و مادر او هم اگر مؤمن باشند، دو جامه پوشانده می شود و به آنها گویند: این مزد این است که قرآن به او آموختید.
«یعنی قرآن در روز قیامت به همان صورتی که قاری قرآن سحرها قرآن می‌خوانده و از خوابش می‌گذشته است، با چشم خسته، با رنگ پریده، با همان صورت در کنار قاری قرآن حاضر می‌شود.
این است که حضرت فرمود: «شِیعَتُنَا الشَّاحِبُونَ‏…» یعنی بعضی‌ از شیعیان ما روزه می‌گیرند، بعضی‌هایشان شب زنده‌داری می‌کنند، و نوعاً چشم‌هایشان خسته است.
پس قرآن را یاد بگیرید که در روز قیامت پیش صاحبش می‌آید و می‌گوید: هر جا  بروی، من هم می‌آیم. هر کسی به تجارت خود دل خوش کرده است؛ اما من (قرآن) یگانه تجارت تو هستم.
قرآن به صورت یک جوان زیباروی ظاهر می‌شود و خطاب می‌کند: صبر کن که بزودی کرامت پروردگار نصیب تو خواهد شد.
یک تاجی می‌آورند و روی سر این قاری قرآن می‌گذارند. یعنی این شخص شاه اشخاصی است که در عرصات، حضور به هم رسانیده‌اند.
باز بخوان و بالا برو!
به او گفته می‌شود: تو در امانی. هیچ غصه نخور. آتش جهنم حتی به ذهنت هم خطور نکند.
بهشت در سمت چپ توست، باباجان!
دو حله‌ و لباس بهشتی به او می‌پوشانند.
به اوگفته می‌شود: همان قرآن‌هایی که می‌خواندی، باز بخوان و بالا برو!
پروردگار خودش لایتناهی است. جوایزش هم لایتناهی است.
به پدر و مادر این قاری قرآن می‌گویند: این جزای آن قرآن‌هایی‌ است که فرزند شما خوانده است.
باز کج سلیقگی کن و بگو: بچه‌ام اگر به مسجد برود، درسش می‌ماند!
ای بیچاره! وقتی این قسمت از روایت را گوش دادی، آن‌وقت می‌زنی توی سرت! «و یکسیٰ ابواه حُلتین» دو تا حُله و لباس بهشتی هم به پدر و مادر قاری قرآن می‌پوشانند. باز نگذار پسرت بیاید مسجد! »
بستن راه وسوسه بر شیطان!!
آیت الله حق شناس می فرماید:
«جوانهای عزیز، خوب گوش بدهید! در ابتدای جوانیِ من، کسی نبود که این حدیث را برای من بخواند؛ ولی من به شما تذکر می‌دهم و یادآوری می‌کنم: قرآن راه وسوسه را بر شیطان می‌بندد.
این هم یک مشوق برای شما تا بدانید که قرائت قرآن با خون و رگ و پی شما می‌آمیزد.
درباره‌ی شیطان گفته شده است که «إِنّ الشَّیْطَانَ‏ لَیَجْرِی‏ مِنِ‏ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ» یعنی شیطان از راه دوران دم وارد خون می‌شود و قلب را وسوسه می‌کند. اما این جوانی که قرائت قرآن کرده است وکتاب باری تعالی با خونش ممزوج شده است، شیطان چگونه می‌تواند  او را وسوسه کند؟!»
این کلام استاد حق شناس، یاد آور بیان زیبایی است که از حضرت صادق علیه السلام است و حسن ختام این نوشتار خواهد بود:
هر که در حال جوانى قرآن بخواند و با ایمان هم باشد، قرآن با گوشت و خونش بیامیزد؛ و خداى عز و جل، او را با فرشتگان پیغام برنده و نیکرفتارش رفیق و همراه کند، و قرآن براى او در روز قیامت پرده و مانعى [از آتش] باشد… 

همچنین ببینید

چرا به امام عصر(عج) ربیع الانام می گویند؟

یاصاحب الزمان(عج)! باز بهار رسید و «تو» بهار انسانها نیآمدی. فصل نو شد و باز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *