خانه / اخبار / اخبار دزفول / سوغات دزفول در پیچ و خم قیمت‌ گذاری

سوغات دزفول در پیچ و خم قیمت‌ گذاری

خبرنگار همشهری ، خبرنگار روناش : کلوچه سوغات اصلی و پرآوازه دزفول و برند تجاری پرفروش این شهرستان است که سالیان درازی است در دزفول پخت می‌شود و تا پیش از به وجودآمدن واحدهای کلوچه‌پزی در شهر، خانواده‌ها به‌ویژه زنان، با استفاده از تنورهای خانگی نیاز خود را به این محصول برطرف می‌ساخته‌اند.

به گزارش همشهری هم اکنون نیز بسیاری از مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، کلوچه دزفول را به‌عنوان سوغات با خود برده و برخی شهرهای همجوار نیز برای خرید این خوراکی خوش طعم، به این شهرستان می‌آیند.

سوغات دزفول در پیچ و خم قیمت‌ گذاری

اما در ابتدای سال ۱۳۹۳، قیمت کلوچه در این شهرستان با افزایشی ۲۵‌درصدی همراه و از مبلغ ۴ هزار به ۵هزار تومان رسید که همان موقع نیز منجر به اعتراضاتی از سوی شهروندان شد.

در پایان سال ۹۳ نیز در نشست کمیسیون نظارت بر اصناف، مجدداً قیمت کلوچه افزایش و این بار با ۳۰‌درصد رشد مواجه شد و در طی یک سال ۴۵‌درصد به قیمت آن افزوده شد.

بدین وسیله قیمت یک‌کیلو کلوچه ممتاز پس از نشست پایان سال کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان دزفول، از ۵ هزار به ۶ هزار تومان افزایش و بعضا ۶۵۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد و قیمت کلوچه درجه یک نیز از ۴ هزار به ۵۵۰۰ تومان رسیده است.

تنها ۲ کلوچه‌پزی مورد تأیید بهداشت هستند

مسئول امور اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول و نماینده این فرمانداری در کمیسیون نظارت بر اصناف، در این‌باره به همشهری گفت: معمولاً در پایان سال جلسه این کمیسیون برای رسیدگی به پاره‌ای از موضوعات برگزار می‌شود، اما نرخ جدید در آن جلسه تصویب نمی‌شود، اما در جلسه پایان سال ۱۳۹۳ این کمیسیون که در تاریخ ۲۷ اسفند با حضور فرماندار و در محل این فرمانداری برگزار شد، درخواست افزایش قیمت از سوی اتحادیه قنادان و بستنی‌فروشان به اتاق اصناف داده شد و با پیشنهاد اداره صنعت و معدن و تجارت در جلسه مطرح شد.

«محمدحسین خجسته‌کیا» افزود: نظر کمیسیون و به‌ویژه نظر و تأکید آصفی، فرماندار شهرستان بر این بود که افزایش قیمت فقط برای کلوچه‌پزی‌های ممتاز سطح شهرستان مورد تأیید کارگروه بهداشت و کارشناسان مربوطه اعمال شود، اما از نظر آنان تنها ۲ کلوچه‌پزی تأییدشده در سطح شهرستان دزفول وجود داشت، در صورتی که اتحادیه قنادان و بستنی‌فروشان ۱۵ کلوچه‌پزی را تأیید و اتاق اصناف نیز قیمت مصوب جدید را به همه آنان ابلاغ کرد، که در واقع مبلغ جدید تنها می‌بایست به همان ۲ کلوچه‌پزی مورد تأیید بهداشت ابلاغ می‌شد، تا مابقی کلوچه‌پزی‌ها تمامی استانداردهای مدنظر این کارگروه را رعایت کنند.

تصویب قیمت‌ جدید

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت دزفول نیز به «همشهری» گفت: تعیین نرخ از سوی کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی شهرستان دزفول انجام می‌پذیرد. در کمیسیون مورخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ مصوب شد کارگروهی متشکل از فرمانداری ویژه، مرکز بهداشت شهرستان، اداره آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، اتحادیه مربوطه و این اداره برای تعیین واحدهای کلوچه‌پزی ممتاز تشکیل شود و در فروردین ماه ۱۳۹۴ با حضور اعضای فوق بازدید میدانی انجام شود و واحدهایی که واجد شرایط ممتازبودن را دارند، تعیین شوند.

«نصرالله جایمند» عنوان کرد: قیمت‌های تعیین شده انواع مختلف کالا و خدمات، پس از طرح در کمیته‌های فرعی یا کارشناسی در کمیسیون نظارت مطرح و در صورت تصویب جایگاه قانونی دارند.

اما پس از انجام بازدید، خجسته‌کیا از تعدیل نرخ افزایشی کلوچه در دزفول خبر داد و گفت: قیمت کلوچه ممتاز که طی روزهای گذشته از مبلغ ۵هزار تومان برای هر‌کیلو به مبلغ ۶۵۰۰ تومان افزایش یافته بود، به مبلغ ۶هزار تومان تعدیل و قیمت کلوچه درجه یک نیز که از ۴ به ۵۵۰۰ تومان رسیده بود، به مبلغ ۵هزار تومان کاهش یافت.

این مقام مسئول همچنین از بررسی و پیگیری تخصصی مسائل کیفی و بهداشتی از واحدهای کلوچه‌پزی این شهرستان توسط اعضای این کارگروه برای تعیین واحدهای کلوچه‌پزی ممتاز خبر داد.

حال مهم‌ترین پرسش شهروندان اینجاست که این افزایش قیمت، تا چه حد کارشناسی بوده و آیا به ازای عواملی که منجر به افزایش هزینه‌های هر واحد کلوچه‌پزی شده، این افزایش قیمت فروش، متناسب با این هزینه‌هاست؟

طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسد، عامل اصلی این افزایش قیمت، افزایش قیمت آرد بوده، که قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی از ۳۶ به ۵۴ هزار تومان رسیده، همچنین افزایش قیمت کنجد و زیره و افزایش دستمزد کارگر در سال ۱۳۹۴ نیز از سایر عوامل آن بوده است.

لینک مطلب منتشره در وبسایت روزنامه همشهری مورخ شنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۴

 

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *