خانه / اخبار / اخبار دزفول / سینمای دزفول تعطیل می شود ؟! (+عکس)

سینمای دزفول تعطیل می شود ؟! (+عکس)

 

سینما در اصل واژه ای است یونانی به معنای حرکت ، اما در اصطلاح ، سینما ، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک ، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می کند.

سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از : تئاتر ، نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری ، موسیقی و رقص. در این میان سینما تنها هنری است که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه ای توانسته آنها را اعتلا نیز ببخشد. همچنین سینما صنعت ، فن و تکنیک را نیز به خدمت گرفته و در متن خود دارد.

سینمای دزفول تعطیل می شود ؟! (+عکس)

اوایل سال جاری این خبر منتشر شد:

مشاور عالی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد تاکنون حدود ۸۰ درصد از سالن های سینمایی کشور دیجیتال شده اند و تا پایان مهر امسال همه سالن ها به این سیستم مجهز خواهند شد.

مشاورعالی رییس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه ساخت و ساز سالن های جدید سینمایی به علت استقبال نکردن بخش خصوصی با مشکلات جدی در استانها روبروست، افزود:‌ ایده ای که در سازمان سینمایی مطرح شده این است که با هم افزایی ظرفیت های موجود در هر شهرستان، سالن هایی که استاندارد های لازم را داشته باشند شناسایی و به امکانات دیجیتال مجهز شوند.

آقای رضا داد گفت: این سالن ها بنا به تشخیص مسوولان هر شهرستان انتخاب و سازمان سینمایی نیز در تجهیز این سالن ها حمایت خواهد کرد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم در شهرهایی که جمعیت قابل قبولی داشته اما سینما ندارند، همزمان با سراسر کشور فیلم ها را نمایش دهیم.

سینمای دزفول باید به سیستم دیجیتال مجهز شود

حال پس از ماه ها از انتشار این مطلب و پیگیری های فراوان “غلامرضا شریف زاده” مدیر فعال مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول هنوز سینمای دزفول به سیستم دیجیتال مجهز نشده است. آیا سینمای دزفول هم تعطیل خواهد شد؟!!

امروزه تمامی فیلم های سینمایی بروز که در سینماهای کشور اکران می شوند به صورت دیجیتال هستند و تمامی سینمای های کشور رو به سیستم دیجیتال آورده اند. اما متاسفانه سینمای دزفول بدلیل مجهز نبودن به سیستم دیجیتال از فیلم های سینمایی بروزی که در سطح کشور اکران می شوند عقب خواهد ماند و این امر یعنی مرگ سینمای دزفول.

پس از تخریب و بازسازی سینمای بهمن دزفول که هنوز پس از سالها در حال ساخت است آیا مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول هم تعطیل خواهد شد؟!

سینمای دزفول تعطیل می شود ؟! (+عکس)

برخی می گویند سینما برای نسل های جدید امروز با توجه به رواج گسترده ی استفاده از ویدئو ، ماهواره ، دی وی دی ها و… جایگاهی ندارد و فقط برای نسل گذشته سالن سینما جذابیت خاصی دارد و از وجه نوستالژیک برخوردار است.

اما باید به این عزیزان گفت: سینما در سطح جهانی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است و گاهی اقتصاد، فرهنگ، هنر و حتی سیاست مدیون سینماست.

«سینما با ما ، همه ارتش های دنیا بر علیه ما ، سرانجام پیروز خواهیم شد.»

همین یک جمله که از زبان یک سیاستمدار نقل شده ، به خوبی نشانگر اهمیت و قدرت سینماست. سینما وسیله خوبی برای تبلیغ و ارائه دیدگاه ها و اندیشه های سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی است و از همین رهگذر گاه مخاطبش را به بی راهه برده و او را در چمبره تبلیغات گسترده اسیر کرده ، اما با این وجود سینما به علوم مختلف از پزشکی ، الکترونیک و جغرافیا گرفته تا فیزیک ، شیمی و تاریخ خدمات شایانی نموده است. سینما ، این وسیله سمعی و بصری جذاب ، بزرگترین کارکردش در خلق رویا ، خلق ماجرا ، خلق شخصیت های دوست داشتنی ، نفرت انگیز ، ترحم بر انگیز و… و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت گرفته تا ترس و نفرت است.

دیگر سینما یک وسیله ساده سرگرمی ساز نیست ، سینما پا را بسیار فراتر گذاشته و تجربه نشان داده ، نادیده گرفتن آن امری غیر عاقلانه است ، چه از سوی تماشاگران معمولی و چه از سوی سیاست گذاران اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جوامع مختلف.

تعطیلی سینماها یک بحران فرهنگی است

به نظرم از این گونه رویدادها باید به عنوان نوعی “بحران فرهنگی” یاد کرد. امیدوارم کسی درباره ی اینکه تا چه حد چنین روندی در کل کشور جریان دارد بتواند اطلاعاتی کاملی بدهد.

همه برای تجهیز سینمای دزفول کمک کنیم

با تلاش، تأمین بودجه و پیگیری مسئولین می توانیم از تعطیلی سینمای دزفول جلوگیری کنیم. امیدواریم هر نهاد، ارگان، سازمان و… که می تواند هر اندازه از لحاظ مالی و هر لحاظ دیگری کمک و از تعطیلی این سینما جلوگیری کند، برای رفع این بحران فرهنگی تلاش نماید تا سینمای دزفول هرچه سریعتر به سیستم دیجیتال تجهیز شود و شاهد تطعیلی آن نباشیم. انشاالله.

* مدیرمسئول سایت خبری تحلیلی هنردز

همچنین ببینید

پرچم مطهرحرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) درسبزقبا برافراشته شد+تصاویر

به گزارش دزمهراب پرچم متبرک حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس(ع) که به دزفول منتقل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *