خانه / نشریه / پايتخت مقاومت / معرفی مساجد معروف دزفول

معرفی مساجد معروف دزفول

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع قدیمی دزفول، از لحاظ معماری و دارا بودن شبستان و ستونهایسنگی در اعداد مساجد اوائل دوره اسلام است که سپس در قرن هفتم و دوازدهمهجری قمری وسعت و مرمت یافته است

.

در این مسجد تاریخ سال ۱۱۵۷ هجری قمری در سر در آن خوانده می‌شود کهدلیل بر مرمت بنا می‌باشد. این مسجد که به شیوه و معماری دوره ساسانیساخته شده از لحاظ شبستانهای قدیمی و ستونهای سنگی که آثار فرسودگی د رآنها هویدا می‌باشد قابل کمال توجه است

 

 

 

ایوان شرقی از بناهای دوره صفوی است که به سال ۱۱۱۰ هجری قمری احداثگردیده است. سر در مسجد و گلدسته‌های آن متعلق به قرن دوازدهم هجری قمریمی‌باشد. این بنا تقلیدی از اصول معماری کاخ ایوان کرخه است.

مسجد صعصعه

در کنار خیابان ششم بهمن سابق دزفول (شهید منتظری) داخل کوچه دیهیممسجدی واقع است که آنرا مسجد صعصعه نامند و گویند که مدفن صعصعه است. عمارت کلاً نوسازی شده و اکنون هیچ گونه اثر قدیمی و تزئینی و هنری ندارد.

مسجد میان دره

این مسجد در خیابان امام خمینی واقع است و اگر چه قدمتی دارد،‌ اماتجدید بنا و تعمیرات، آنرا از صورت اصلی خارج ساخته است، گودی شبستان ضلعجنوبی و حیاط مسجد قدمت بنای اصلی را می‌رساند.

مسجد بازار کهنه

در میان بازار کهنه شهر دزفول مسجدی است که آنرا مسجد سید حسن و مسجدامام حسن مجتبی و مسجد بازار کهنه می‌نامند، اگر چه بنای مسجد قدیمیمی‌باشد، ولی چون به کلی تعمیر و تجدید بنا شده است هیچ‌‌‌گونه اثر قدیمیندارد.

مسجد ملا علی شاه

در نزدیک اتاق آقامیر نزدیک به خیابان طالقانی مسجد ملا علی‌شاه واقعاست. ایوان نمازخانه به طول ۶۰/۱۰ متر و عرض ۳۰/۵ متر می‌باشد و از طرفشمال به اتاق رومی با طرح طاقهای تکراری به درون اتاق مستطیل شکلی واردمی‌شویم که ایوان نمازخانه هاست.

همچنین ببینید

دزفول شهری ماندگاربا امتحان الهی

دزفول علاوه بر جغرافیای زیبای طبیعی آن که از نعمت های بیکران الهی برخوردار است …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله را حل کنید *