پاسخ به شبهات وهابیت درباره امام زمان (عج)
خبرگزاری فارس: حجتالاسلام اعرابی به برخی شبهات وهابیت پیرامون مسئله انتظار و امامزمان (عج) پاسخ داد.
حجتالاسلام محمدابراهیم اعرابی در گفتوگو با خبرنگار آئین و اندیشه فارس به برخی شبهات وهابیّت در مورد امام عصر (عج) پاسخ داد. وی در پاسخ به این شبهه که چرا نام پدر امامزمان با نام پدر پیامبر یکی نیست، گفت: وهابیان این شبهه را با بهرهگیری از این حدیث از پیامبر مطرح میکنند: اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد،خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا مردی از اهلبیت برمیخیزد که همنام من است و نام پدرش نیز نام پدر من است. وی با بیان اینکه این حدیث از «سنن ابیداود» است، ادامه داد: سننابی داود برای شیعیان مستند نیست، ضمن اینکه همین حدیث در دیگر منابع اهلسنت مانند «سنن ترمذی» و «مسند احمد بن حنبل» بدون قسمت نهایی آمده است. یعنی همنام بودن پدر امام زمان و پدر پیامبر، بیان نشده است. حجتالاسلام اعرابی یکی دیگر از شبهات مطرحشده را عدم قضاوت امام زمان طبق شریعت اسلام بیان کرد و گفت: در حدیثی آمده است که وقتی قائم آلمحمد ظهور کند، مانند حضرات داود و سلیمان حکم میکند. یعنی بدون پرسش و تنها براساس علم خود قضاوت میکند. مسلماً این شیوه نه تنها با شریعت اسلام مغایرت ندارد، بلکه یکی از طرق قضاوت در اسلام است و حتی گروهی از اهل سنت، از جمله برخی پیروان مذهب شافعی، نیز چنین قضاوت میکند. این استاد حوزه علمیه یکی از مضحکترین شبهات این فرقه ضالّه را عمر طولانی حضرت عنوان کرد و افزود: وهابیان عمر طولانی امام را محل اشکال میدانند و میگویند، اگر شیعیان دلیل عمر طولانی امام را نیاز مردم به ایشان میدانند، پس چرا خداوند عمر پیامبر را نیز طولانی نکرد؟ وی ادامه داد: پاسخ به این سئوال به حدی ساده است که نیاز به توضیح چندانی ندارد. در پاسخ به این سئوال، همین بس که طولانی بودن عمر امام به اذن خداوند است، همانطور که حضرت نوح (ع) نیز عمری طولانی داشت. ضمن اینکه امامزمان مأمور تشکیل حکومت اسلامی واحد در جهان است و تا زمینه این امر میسر نشود، ظهور نخواهد کرد. این عالم دینی از دیگر ایرادات وهابیت را عدم ذکر نام امامزمان در قرآن بیان کرد و افزود: وهابیان میگویند چرا نام امام زمان در قرآن نیامده است تا دیگر جای هیچگونه شک و شبههای باقی نماند؟ در پاسخ به این شبهه باید گفت که در قرآن کریم لزوماً معرفی افراد همراه با اسم صورت نگرفته است. در بسیاری از موارد، افراد با صفات و ویژگیهایشان معرفی شدهاند. همانطور که از علی (ع) نیز نامی برده نشده است. وی ادامه داد: قرآن در نام بردن از افراد مصالح را در نظر میگیرد. چرا که نامبردن از آیندگان ممکن است به بروز حسادت و کینه منجر شود و نیز اسباب سوء استفاده افراد سودجو را فراهم آورد. یکی ازمعروفترین آیات در قرآن کریم که اشاره به حکومت حضرت مهدی (عج) دارد، آیه ۱۰۶ سوره انبیاء است که مژده حکومت صالحان بر زمین را میدهد. حجتالاسلام اعرابی در پایان به یکی از معروفترین شبهات اخیر وهابیان اشاره کرد و گفت: وهابیها میگویند، حال که حکومت اسلامی و قدرتمندی در ایران حاکم شده است، دیگر دلیلی برای ترس و غیبت مهدی موعود وجود ندارد، پس چرا ظهور نمیکند؟ این سئوال از کجفهمی این فرقه نشأت میگیرد، چرا که میپندارند غیبت امام زمان (عج) به واسطه ترس ایشان است. وی ادامه داد: ظهور حضرت به اراده خودشان نیست، بلکه مستلزم فراهم شدن یکسری از شرایط است. از جمله این شرایط میتوان به آمادگی ذهنی و بلوغ فکری مردم اشاره کرد. ضمن اینکه در کنار آمادگی اذهان، آمادگی اجسام ملت نیز مورد نیاز است. چرا که تشکیل حکومتی اسلامی با چنین وسعتی، نیاز به نیروهای قدرتمند و آموزشدیده دارد.