به گزارش خبرنگار روناش ، تعدادی از دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی دزفول روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ ، در آزمون سراسری ریاضی کانگورو شرکت کردند .
هدف از برگزاری این مسابقه ، تقویت اعتماد به نفس نوجوانان ، ارتقای دانش ریاضی و آشنایی دانش آموزان با کاربرد ریاضی در مسائل مختلف زندگی است .
سؤالات این مسابقه به گونه ای طراحی می شود که تفکّر مح…
به گزارش خبرنگار روناش ، تعدادی از دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی دزفول روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۳ ، در آزمون سراسری ریاضی کانگورو شرکت کردند .
هدف از برگزاری این مسابقه ، تقویت اعتماد به نفس نوجوانان ، ارتقای دانش ریاضی و آشنایی دانش آموزان با کاربرد ریاضی در مسائل مختلف زندگی است .
سؤالات این مسابقه به گونه ای طراحی می شود که تفکّر محور است و ذهن دانش آموزان را درگیر می کند .
این مسابقه هر سال در کشورهای مختلف برگزار می شود که تمام شرکت کنندگان در آن قبول می شوند و نتایج کشورها با هم مقایسه نمی شود بلکه نفرات برتر تنها در کشورهای خودشان معرفی می شوند .
لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در این مسابقه ، درکلاس های ریاضی کانگورو در پژوهش سرای فرهیختگان دزفول و در آزمون مرحله ی اوّل – دیماه ۱۳۹۲ – شرکت کرده اند .
گفتنی است محمد حسن چگنی زاده مدیر پژوهش سرای فرهیختگان دزفول ، مدیریت برگزاری کلاس های ریاضی کانگورو و مسابقات آن را در شهرستان دزفول بر عهده دارد .
تاریخچه ی مسابقات ریاضی کانگورو
در اوایل دهه ی ۱۹۸۰ یکی از معلّمان ریاضی استرالیا ، به نام پیتر هولوران روش نوینی را برای تصحیح پرسش های چند گزینه ای با کامپیوتر ابداع کرد . این روش برای مسابقه ملّی ریاضی استرالیا ، موفقیّت بزرگی محسوب می شد و امکان شرکت همزمان دانش آموزان را در مسابقه فراهم می کرد . در سال ۱۹۹۱ دو معلّم فرانسوی ، مسابقه ی ریاضی را در فرانسه بنیان نهادند که به پاس قدردانی از دوستان استرالیایی شان و همچنین نماد کشور استرالیا آن مسابقه ای را با عنوان ریاضی کانگورو نامگذاری کردند .اوّلین مسابقه با شرکت صد و بیست هزار دانش آموز برگزار شد و در سال ۱۹۹۳ تعداد شرکت کنندگان به پانصد هزار نفر رسید . به تدریج این مسابقات مورد استقبال کشورهای دیگر نیز واقع شد .
سال های بعد کشورهای دیگری نیز مسابقاتی مشابه در کشور خود برگزارکردند . در سال ۱۹۹۴ نمایندگان ده کشور اروپایی در استراسبورگ مسابقه ی کانگوروی بدون مرز را پایه گذاری کردند . اعضای هیئت مدیره ی این مسابقه در سال ۱۹۹۵ انتخاب شدند و اساسنامه ی آن به تصویب رسید . برای شرکت در این مسابقات هر کشور سازمان مربوط به خود را دارد و نتایج کشورها با هم مقایسه نمی شود . مسابقات ریاضی کانگورو ، بدون برنده است و همه ی شرکت کنندگان به عنوان برنده شناخته می شوند . کشور ما نیز از سال ۲۰۰۹ با نمایندگی باشگاه دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش به عضویت این مسابقه پذیرفته شده است . دانش آموزان ایرانی در مقطع ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان در این مسابقه شرکت می کنند .
این مسابقات فرصت مناسبی را برای نوجوانان فراهم می کند تا با سؤالات متنوّع و جذاب ریاضی و راه حل های ابتکاری حل مسئله آشنا شوند .
——————————————–
به گزارش خبرنگار روناش ، عصر چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۳ ، سمیناری با موضوع نانو تکنولوژی با حضور « امیر دارستانی » مدرس باشگاه نانو کشور و با شرکت تعدادی از دانش آموزان مقطع متوسطه ، در پژوهش سرای فرهیختگان دزفول برگزار گردید .
دارستانی ابتدا مقدمه ای در باره ی علم نانو و کاربردهای آن ارائه کرد و سپس در باره ی تغییرات مواد ، اندازه ی اتم ها و چگونگی ساخت مواد جدید و کاربرد علوم مختلف مانند فیزیک ، ریاضی و شیمی در فناوری نانو توضیحاتی داد.
وی در مبحث اندازه گیری با استفاده از اسلایدهای متنوّع ، نمونه هایی از بزرگترین ها و کوچکترین پدیده ها را نشان داد و یادآوری کرد که امروزه بحث کوچک سازی ( جا دادن اطلاعات زیاد در حجم کم ) یکی از نیازهای ضروری در علوم است که این کار با کمک نانو تکنولوژی صورت می گیرد همچنین ساخت DNA مصنوعی و ایجاد تغییر در ساختمان داروها با کمک فناوری نانو امکان پذیر شده است از این رو امروزه شناخت فراورده های نانو در حوزه ی علوم جایگاه خاصّی یافته است .
دارستانی در بخشی از سخنان خود استقبال دانش آموزان دزفول را از رشته ی نانو و کسب رتبه های برتر آنها را در مسابقات کشوری امیدوار کننده ذکر کرد .
گفتنی است امیر دارستانی در حال حاضر دانشجوی دکترای رشته متالوژی صنعتی در دانشگاه صنعتی شریف می باشد که به دعوت پژوهش سرای فرهیختگان دزفول و دبیرستان فرزانگان این شهرستان برای شرکت در این سمینار ، به دزفول دعوت شده است .
محمد حسن چگنی زاده مدیر پژوهش سرای فرهیختگان دزفول در حاشیه این مراسم و در گفتگو با خبرنگار روناش ، هدف از برگزاری این سمینار را کمک به ارتقای علمی دانش آموزان متوسطه ، آشنایی آنها با رشته ی نانو و ایجاد انگیزه برای شرکت در المپیاد های علمی ذکر کرد .
* فاطمه سادات اشرفی زاده – روناش