امروزه با مجهز شدن تلفنهای هوشمند به فناوری تشخیص کدهای QR، استفاه از این کدها و همچنین کاربرد آنها افزایش یافته است. به کمک این کدها میتوان اطلاعاتی از قبیل نام کالا، شرکت سازنده، تلفن، آدرس، ایمیل، وبسایت و اطلاعات تکمیلیتر دیگر را کد نمود.
همه ما تا کنون بارها نشانههایی با نام بارکد را که بر روی کالاهای مختلف درج شده است را دیدهایم. به کمک بارکد میتوان قیمت و میزان موجودی کالا را در هنگام فروش بدست آورد. به عبارت دیگر بارکدها، کدهایی هستند یک بعدی که میتوان به کمک آنها تا ۲۰ عدد را ذخیرهسازی نمود. با این مقدمه، کدهای QR که مخفف Quick Response میباشد را میتوان یک ماتریس دوبعدی از بارکدها دانست که میتوانند اطلاعات زیادی را در قالب هزاران حرف و عدد در خود کد کنند. به این ترتیب به کمک کدهای QR میتوان اطلاعات کاملتری از یک محصول را در مقایسه با بارکدهای معمولی کد کرد.
به کمک این کدها میتوان اطلاعاتی از قبیل نام کالا، شرکت سازنده، تلفن، آدرس، ایمیل، وبسایت و اطلاعات تکمیلیتر دیگر را کد نمود. همانطور که اشاره شد امروزه تلفنهای هوشمند از جمله iPhone و تلفنهای مبتنی بر Android مجهز به فناوری تشخیص کدهای QR هستند. برای استفاده از این تلفنها برای تشخیص کدهای QR باید دوربین تلفن مورد نظر را که به این فناوری مجهز است رو به روی کد قرار داد. این دوربین با اسکن کد مربوطه اطلاعات کد شده را تشخیص و برای کاربر خود به نمایش میگذارد. در صورتی که در اطلاعات کد شده آدرس سایت هم ذکر شده باشد، این دوربینهای هوشمند در صورت اتصال به شبکه اینترنت به آدرس سایت مورد نظر هدایت میشوند. کدهای QR شامل تعدادی مربعهای معمولا سیاهرنگ هستند که طبق الگوهای مشخصی در یک پسزمینه سفید رنگ در کنار هم قرار میگیرند.
بارکد های پایگاه اینترنتی مسجد صاحب الزمان (عج) دزفول: www.mszd.ir